Şoferii camioanelor care transportă lemn vor fi obligaţi să respecte şi semnalele de oprire ale ofiţerilor şi subofiţerilor Jandarmeriei Române, iar reprezentanţii structurii vor putea verifica documentele de provenienţă şi de transport ale încărcăturii, precum şi identitatea conducătorului sau a pasagerilor aflaţi în maşină, atunci când există indicii despre săvârşirea unei fapte de natură contravenţională sau penală. Noile prevederi fac obiectul unei propuneri legislative depuse miercuri de deputaţii USR PLUS Bogdan Rodeanu şi Adrian Giurgiu în scopul intensificării eforturilor de combatere a tăierilor ilegale de păduri şi a mafiei lemnului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

„Necesitatea unui astfel de proiect este uriaşă. Ştim că se taie, în mod ilegal, păduri întregi. Încercăm să monitorizăm şi să stopăm fenomenul. Dar, din cauza resurselor umane limitate, acest lucru este, deocamdată, imposibil. Prin implicarea Jandarmeriei Române, alături de echipajele Gărzii Forestiere sau ale Poliţiei Rutiere, în monitorizarea şi verificarea transportului de masă lemnoasă, tăierile ilegale ar fi descurajate. Am recăpăta controlul asupra pădurilor şi - de ce nu? - asupra viitorului. Dând şi Jandarmeriei Române posibilitatea de a controla transporturile de lemn, dar şi de a sancţiona contravenienţii, creştem efectivele celor care apără pădurea. Resursele le avem, mai e nevoie doar de a le da cadrul legal pentru a ne ajuta”, a afirmat Bogdan Rodeanu, printr-un comunicat de presă al USR PLUS.

De asemenea, deputatul USR PLUS Adrian Giurgiu a spus că din pădurile României dispare un volum de lemn de două ori mai mare decât cel valorificat oficial.

„Ştim cu toţii, cetăţeni şi reprezentanţi ai statului, că infracţionalitatea din jurul materialului lemnos a atins cote alarmante, dar cadrul legal insuficient împiedică autorităţile să pună în practică un sistem integrat de control cu participarea mai multor instituţii cu activitate relevantă în domeniul siguranţei publice. De exemplu, printre metodele folosite pentru scoaterea din pădure a lemnului tăiat ilegal se numără utilizarea de către transportatori a aceluiaşi aviz pe distanţe scurte, în mod repetat. Şi nu există suficiente echipaje ale Gărzii Forestiere sau ale Poliţiei Rutiere care să verifice cât mai multe maşini ce transportă lemn pe drumurile publice”, a precizat Adrian Giurgiu.

Proiectul de lege depus de parlamentarii USR PLUS completează Legea 550/2004 privind organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei Române şi OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.

Pe de o parte, în Legea Jandarmeriei sunt introduse prevederi astfel încât Jandarmeria să aibă atribuţia de a opri în trafic şi a controla în condiţiile legii, conducătorii de autovehicule, tractoare agricole sau forestiere care transportă material lemnos.

Pe de altă parte, prin modificările aduse OUG privind circulaţia pe drumurile publice se prevede obligaţia participanţilor la trafic care transportă material lemnos să oprească la semnalele ofiţerilor şi subofiţerilor Jandarmeriei Române şi să prezinte acestora documentele de provenienţă şi de transport ale încărcăturii. Neîndeplinirii acestei obligaţii va constitui contravenţie şi se va sancţiona cu amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a imobilizării vehiculului.

Pe cale de excepţie, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se va putea face şi în absenţa poliţiştilor rutieri.

 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.