Primăria localităţii Vicovu de Sus, din judeţul Suceava, vrea să cumpere prin licitaţie două microbuze electrice pentru elevi, la un preţ de aproximativ 250.000 de euro fără TVA, fiecare. Anunţul a fost publicat luni în SEAP, în contextul în care o investigaţie jurnalistică difuzată recent a indicat nereguli majore la achiziţia de astfel de microbuze de către Consiliile Judeţene, inclusiv preţuri de peste 200.000 de euro, în condiţiile în care preţul de producţie pentru un astfel de microbuz a fost estimat la 100.000 de euro. De altfel, ministrul Investiţiilor Europene Dragoş Pâslaru a dispus verificări ale Corpului de Control în cazurile semnalate. Reprezentanţii Primăriei Vicovu de Sus admit că preţul poate părea exagerat, dar explică faptul că firma de consultanţă a stabilit acest preţ ”în baza valorilor de pe piaţă, ofertelor de preţ, probabil, furnizate în acea perioadă, adică la începutul anului curent”. ”Totuşi, asta nu înseamnă că nu am putea încheia un contract de furnizare pe o valoare de 40% sau 50%. Ţinând cont că am stabilit mai multe criterii, dacă vă uitaţi un pic pe SEAP, sunt mai multe criterii de evaluare în funcţie de garanţia oferită pe acumulatori, utilaje şi aşa mai departe şi, bineînţeles, preţul are ponderea cea mai mare în evaluarea ofertei de preţ”, a declarat pentru News.ro viceprimarul Gheorghiţă Constantin, adăugând: ”Ne-am bucura să vină orice furnizor care să ne oferteze cu 80-100 de mii de euro acel microbuz. Diferenţa va constitui economie la proiect”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Conform anunţului publicat de primărie în SEAP, ar urma să fie achiziţionate microbuze electrice cu 16+1 locuri, pentru două şcoli din localitate.

Valoarea totală estimată este de 2.741.700 de lei, fiecare dintre cele două microbuze având o valoare estimată de 1.370.850,00 de lei fără TVA, adică echivalentul a a aproximaiv 250.000 de euro.

Termenul limită pentru depunerea ofertelor este 26 septembrie 2025.

Criteriul de atribuire este ”cel mai bun raport calitate - preţ”, preţul având o pondere de 40% în stabilirea punctajului fiecărei oferte. Alte criterii sunt: garanţia suplimentară de funcţionare, în ani sau în kilometri parcurşi (10%), perioada de garanţie pentru baterii (10%), garanţia autonomiei de mers acordată de producător, care trebuie să fie peste 200 de km (10%), eficienţa energetică (Pth Ee) - consumul de energie electrică (SORT) exprimat în Kwh/100 km al motorului electric (15%), puterea maximă de acţionare a sistemului electric (15%).

Punctajul maxim total este 100.

CE SPUN AUTORITĂŢILE LOCALE

Întrebat cum a fost stabilit acest preţ de aproximativ 250.000 de euro pe microbuz, viceprimarul localităţii, Gheorghiţă Constantin, a declarat, marţi, pentru News.ro, că, într-adevăr, şi lui i s-a părut ca fiind „exagerat”, dar preţul a fost stabilit odată cu întocmirea proiectului privind dotarea şcolilor gimnaziale din localitate.

 
„În momentul depunerii cererii de finanţare, s-a aprobat şi devizul general al acestor investiţii, unde la capitolul ”Dotări - utilaje” a fost prevăzut câte un microbuz şcolar care se deservească şcolile respective. Aici aş dori să vin cu o precizare. Firma, proiectantul, împreună cu firma de consultanţă de la acea perioadă, care ne ajută şi acum pe partea de implementare, în baza valorilor de pe piaţă, ofertelor de preţ, probabil, furnizate în acea perioadă, adică la începutul anului curent, a stabilit ca valoare estimată preţul respectiv. Iar noi, având un deviz, având un plan de achiziţie, o valoare estimată în zona aceea, a fost obligatoriu să ne raportăm la dânsa. Totuşi, asta nu înseamnă că nu am putea încheia un contract de furnizare pe o valoare de 40% sau 50%. Ţinând cont că am stabilit mai multe criterii, dacă vă uitaţi un pic pe SEAP, sunt mai multe criterii de evaluare în funcţie de garanţia oferită pe acumulatori, utilaje şi aşa mai departe şi, bineînţeles, preţul are ponderea cea mai mare în evaluarea ofertei de preţ”, a explicat viceprimarul.
 
Edilul sucevean a adăugat că, la momentul întocmirii proiectului şi cererii de finanţare, respectiv finalul anului trecut - începutul anului curent, „probabil că acestea erau preţurile de pe piaţă”. 
 
„Noi, de altfel, am şi semnat un contract de furnizare pentru 10 microbuze electrice în toamna anului trecut, în octombrie, pentru suma de 1 milion şi 80 de mii de lei, dacă nu mă înşel, deci ar fi 201.000-202.000 de euro, microbuze care urmează să ne fie livrate în câteva zile de către BMC Truck, o firmă din Bucureşti. Au fost trei ofertanţi, au fost contestaţii la CNSC şi aşa mai departe şi într-un final s-a semnat contractul cu BMC Truck în condiţiile în care au mai fost doi ofertanţi tot din zona Capitalei”, a mai spus viceprimarul din Vicovu de Sus.
 
Edilul recunoaşte că a observat şi el articolele din presă şi acel scandal generat de preţurile la care au achiziţionat microbuze electrice Consiliile Judeţene. 
 
„Dar gândiţi-vă că, în situaţia noastră, anunţul este public până la finalul lunii septembrie, 30 de zile pe SEAP. Dacă vă uitaţi pe criteriile de evaluare, veţi observa că preţul are ponderea cea mai mare şi ne-am bucura să vină orice furnizor care să ne oferteze cu 80-100 de mii de euro acel microbuz. Diferenţa va constitui economie la proiect, care poate fi dirijată eventual către alte cheltuieli care poate nu au fost luate în calcul iniţial. Dar proiectantul şi firma de consultanţă, dar în primul rând proiectantul, a estimat aceste costuri cu raportare la preţurile care erau în urma cu câteva luni”, a mais spus Gheorghiţă Constantin.
 
Potrivit viceprimarului, orice proiectant, în momentul în care stabileşte dotările unui obiectiv de investiţie, se raportează la valorile de pe piaţă.
”Înclin chiar să cred că se raportează şi la oferte care apar pe site-urile publice”, a adăugat el. 
 
„Credeţi-mă că în momentul de faţă, nu ştiu, poate dumneavoastră aveţi alte cunoştinţe, dar preţurile de referinţă pentru aceste microbuze electrice, cam toate sunt în jurul a 200.000 de euro sau mai mult. Gândiţi-vă că noi, ca autoritate contractantă, am avea acel plafon de 270.000 de lei în baza căruia am putea face achiziţia directă din catalogul SEAP. Consultarea catalogului, dacă găsim un microbuz la valoarea de 54.000 de euro, am putea să-l achiziţionăm direct, fără a mai trece prin tot felul de proceduri complicate şi contestate ulterior la CNSC. Dar noi nu am văzut aceste costuri şi rămâne de văzut acum, ne aşteptăm totuşi să fie cel puţin 5 - 6 sau poate chiar 10 ofertanţi şi acolo vom tria. Bineînţeles, cum am mai spus, în funcţie, în primul rând, de preţ, după care de garanţiile oferite pe componente şi aşa mai departe”, a conchis viceprimarul din Vicovu de Sus.
 
SCANDALUL ACHIZIŢIILOR DE MICROBUZE ELECTRICE ÎN MAI MULTE JUDEŢE

Reporter de Iaşi a relatat recent că o firmă din Prahova a obţinut peste 50% din contractele de livrare microbuze şcolare electrice la nivel naţional. La secţiunea „anunţuri de atribuire” din sistemul electronic de achiziţii publice (SEAP), Aveuro Internaţional figurează cu cel puţin 35 de contracte în valoare de peste 135 milioane de euro. Firma Aveuro Internaţional, cea care a luat mai mult de jumătate din piaţă, este din Câmpina, judeţul Prahova, patronul firmei fiind Vlad Papuc), fiul Rodicăi Papuc, preşedinta Organizaţiei Judeţene de Femei a PNL Prahova şi candidat, în 2024, la funcţia de senator. A fost plasată pe locul 2 la Senat care, în final, a fost neeligibil.

Conform investigaţiei, Aveuro a luat microbuze, în special Ford, pe care le-a carosat, costul total fiind de sub 100.000 de euro/maşină, şi apoi le-a dat în judeţe, unele preţuri fiind mai mult decât duble. Spre exemplu, la Iaşi a adus 26 de microbuze la un preţ per exemplar de 202.800 euro fără TVA. Recordul e la Olt: 262.000 euro/maşină.

Inclusiv în judeţul Suceava au fost achiziţionate 26 astfel de microbuze cu 26,3 milioane lei, fiind înregistrate o ofertă neconformă şi o ofertă admisă, cea a Aveuro.

„A fost un business foarte bun pentru noi. Doamne ajută! Că toată lumea are de câştigat, că banii ăştia se duc şi pe orizontală şi pe verticală, sute de angajaţi, foarte mulţi oameni implicaţi. Cu preţul, noi ne-am mulat şi funcţie de bugetul fiecăruia. Bine că s-au cheltuit banii”, a declarat Vlad Papuc pentru Reporter de Iaşi.

Întrebat în legătură cu faptul că de fapt costul de producţie pentru un microbuz asemănător celor livrate în mai multe judeţe ajunge la 100.000 de euro, mult sub preţul la care el le-a vândut de fapt, Vlad Papuc a replicat: ”Da, acuma, na, profitabilitatea fiecărei firme cu oportunitatea fiecărui proiect. Ce pot să spun?”.

La remarca potrivit căreia profitul său e 110.000 euro la fiecare bucată din cele 26 pe care le-a vândut, de pildă, la Iaşi, el a argumentat: ”Da, nu puteţi să-mi calculaţi aşa grosier. E logistică, sunt sute de angajaţi, omologări, certificări”.

Ministrul Investiţiilor şi Fondurilor Europene, Dragoş Pîslaru,  a anunţat că va trimite Corpul de Control al ministrului pentru a verifica modul în care s-a realizat achiziţia de microbuze electrice şcolare prin PNRR.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.