Potrivit unui studiu, realizat în februarie în rândul influencerilor din România, 28% dintre aceştia declară ca au fost victima unei ştiri false şi 83% spun că întâlnesc de câteva ori pe săptămână ştiri false.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Studiul a fost realizat de Şcoala de Valori şi Unlock Research, în cadrul proiectului de media literacy “Găina care a născut pui vii”. 

Conform Unlock Research, care a stat de vorbă cu elevi de liceu despre problema fake news anul trecut, aceştia au indicat printre principalele surse de informare şi bloggurile/ vloggurile unor influenceri.

Studiul arată că influencerii sunt conştienţi de amploarea fenomenului fake news, 96% recunoscând că este o problemă în România.

97% au declarat că ştiu să identifice ştirile false atunci când le întâlnesc, dar în acelaşi timp 41% spun că au distribuit cel puţin o dată o ştire despre care au aflat ulterior că este falsă şi au corectat-o.

În ceea ce priveşte responsabilitatea diminuării fenomenului de fake news, influencerii cred că aceasta revine mass-mediei (73%), platformelor online (56%) şi influencerilor (51%).

Studiul, realizat în luna februarie pe 75 de influenceri, mai relevă faptul că o parte dintre ei au abordat problema fake news cu fanii lor (32%) şi că sunt foarte interesaţi să participe la un program care să îi ajute să îşi educe urmăritorii în ceea ce priveşte acest fenomen din ce în ce mai răspândit (53%).

Studiul face parte din proiectul intitulat „Găina care a născut pui vii”, un proiect de media literacy destinat liceenilor, iniţiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză şi jurnalistul Tudor Muşat, alături de Şcoala de Valori.

„Lupta cu fake news trebuie să înceapă încă de pe băncile şcolii. Educaţia media şi tineri din ce în ce mai educaţi privind consumul ştirilor şi conţinutului online sunt cei mai importanţi paşi în diminuarea efectelor negative ale fenomenului fake news. Putem să vorbim şi despre anumite reglementări privind calitatea conţinutului online şi distribuirea acestuia, dar educaţia este o soluţie extrem de eficientă şi la îndemână. Ceea ce ne dorim este ca proiectul să contribuie la dezvoltarea unei generaţii de tineri cu o gândire critică, care să ştie să folosească neîncrederea într-un mod inteligent”, spune Ana-Maria Diceanu. 

„Proiectul „Găina care a născut pui vii” dezvoltă competenţele de literaţie pentru a putea combate în mod real analfabetismul funcţional şi a activa instinctul de civism atât de necesar în secolul 21", spune Silvia Bogdan, preşedinte Şcoala de Valori.

În perioada iulie 2018-martie 2020 în cadrul programului au participat 1000 elevi şi 100 de profesori. La cursuri, liceenii au învăţat ce întrebări să-şi pună pentru a verifica veridicitatea informaţiilor pe care le citesc, care este diferenţa între ştire şi advertorial, cum iau naştere ştirile, care este diferenţa între mass-media şi social-media şi ce înseamnă să fii responsabil în social-media.

În aceeaşi perioadă a fost organizatăşi o tabără pentru 40 de profesori în cadrul căreia aceştia au avut ocazia să se familiarizeze cu Ghidul de Educaţie Media publicat în cadrul acestui proiect.

În urma unor sesiuni multiple de lucru a fost lansată în iunie 2020 o ediţie îmbunătăţită a ghidului.Ghidul este disponibil online profesorilor şi poate fi utilizat pentru educarea tinerilor în vederea înţelegerii fenomenului de fake news şi dezvoltarea unei gândiri critice. Şcoala de Valorivapune la dispoziţiaprofesorilorsuportul de curs creatînacestsens.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.