Rectorul Universităţii de Vest din Timişoara (UVT), Marilen Pirtea, spune că studiile universitare de doctorat din acest deceniu au funcţionat "în absenţa oricărui filtru extern de evaluare a calităţii programelor oferite, fapt de neconceput pentru un sistem de învăţământ superior sănătos şi competitiv". Lipsa unei evaluări a dus la probleme, mai spune el, amintind acuzaţiile de plagiat, calitatea unor conducători de doctorat, dar şi calitatea ştiinţifică discutabilă a unor teze de doctorat. "Rămâne discutabilă perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate şcolile doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind un termen optimist", afirmă Pirtea.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Marilen Pirtea afirmă, într-un comunicat de presă transmis marţi, că studiile doctorale creează legătura dintre sistemul de educaţie şi cel de cercetare autonomă, reprezentând o modalitate de bază prin care se derulează cercetarea în România.

"Chiar dacă legea prevede foarte clar că toate ciclurile de studii sunt supuse unui proces de evaluare, acest lucru nu s-a întâmplat şi în cazul studiilor doctorale, putându-se astfel concluziona că şi acesta este un motiv pentru care realitatea ultimilor ani a evidenţiat o multitudine de probleme în domeniu, amintind aici acuzaţiile de plagiat, calitatea unor conducători de doctorat, dar şi calitatea ştiinţifică discutabilă a unor teze de doctorat. Se poate astfel spune că studiile universitare de doctorat din acest deceniu au funcţionat în absenţa oricărui filtru extern de evaluare a calităţii programelor oferite, fapt de neconceput pentru un sistem de învăţământ superior sănătos şi competitiv", spune rectorul UVT.

El adaugă că, din acest punct de vedere, rolul ARACIS este unul foarte important, atât din perspectiva asumării demersului de iniţiere a acestei metodologii, cât şi din perspectiva implementării acesteia. Pe lângă ordinul de ministru privind evaluarea şcolilor doctorale recent aprobat, Ministerul Educaţiei Naţionale are responsabilitatea de a asigura cadrul şi mediul de lucru potrivite pentru ca învăţământul superior, în general, şi studiile doctorale, în particular, să-şi dobândească respectul şi credibilitatea în faţa societăţii româneşti.

"Dincolo de necesitatea unui asemenea ordin, în conţinutul său pot fi identificate o serie de prevederi care vor conduce, în timp, la creşterea calităţii învăţământului doctoral din România. Măsurile vizează exigenţe sporite faţă de activitatea ştiinţifică a doctoranzilor, resurse pentru dezvoltarea lor profesională şi pentru mobilităţi naţionale şi internaţionale, exigenţe sporite pentru existenţa domeniilor de studii de doctorat prin raportarea activităţilor ştiinţifice ale conducătorilor de doctorat la criteriile în vigoare, precum şi o serie de măsuri de stimulare a internaţionalizării studiilor de doctorat şi de creştere a relevanţei acestora în plan naţional şi internaţional. Rămâne discutabilă perioada de realizare a procesului de evaluare pentru toate şcolile doctorale existente, luna decembrie a anului 2019 fiind un termen optimist", mai spune Marilen Pirtea.

Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a reglementat printr-un ordin metodologia de evaluare a studiilor universitare de doctorat. De asemenea, prin intermediul acestui, au fost stabilite sistemele de criterii, standarde şi indicatori de performanţă utilizaţi în acreditarea şi evaluarea periodică, atât a domeniilor de studii universitare de doctorat, cât şi a şcolilor doctorale şi a instituţiilor organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD).

”Prin acest demers, MEN a creat cadrul legal pentru demararea procesului de evaluare a studiilor universitare de doctorat. Evaluarea se realizează de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS) sau de o altă agenţie de asigurare a calităţii din străinătate, înscrisă în EQAR, cu cooptarea studenţilor şi experţilor internaţionali”, anunţa, luni, MEN, într-un comunicat de presă.

Potrivit documentului, Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior are obligaţia de a elabora, în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului, ghidul de evaluare a studiilor universitare de doctorat, iar instituţiile organizatoare de studii universitare de doctorat au obligaţia de a realiza, până la data de 15 februarie 2019, raportul de evaluare internă şi de a solicita evaluarea de către agenţia de asigurare a calităţii din ţară sau străinătate.

Ordinul de ministru clarifică şi aspecte cu privire la evaluarea şcolilor doctorale. Astfel,  fiecare şcoală doctorală este evaluată, din 5 în 5 ani, în cadrul procesului de evaluare periodică a IOSUD, în vederea menţinerii acreditării.

”În ceea ce priveşte evaluarea programelor de studii universitare de doctorat, aceasta se realizează pe domenii de studii universitare de doctorat, din 5 în 5 ani, pentru obţinerea sau menţinerea acreditării. Evaluarea şcolilor doctorale prevăzute în Legea 100/2018 şi care îşi menţin acreditarea până la realizarea procesului de evaluare periodică, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2019, se realizează în paralel şi concomitent cu evaluarea domeniilor de studii universitare de doctorat”, mai spuneau reprezentanţii MEN.

În cazul în care un domeniu de studii universitare de doctorat este organizat de mai multe şcoli doctorale din cadrul aceluiaşi IOSUD, evaluarea se realizează o singură dată, la nivelul IOSUD.

Potrivit MEN, proiectul aprobat prin ordin de ministru a fost propus de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, supus dezbaterii publice, discutat cu instituţiile de învăţământ superior şi CNR şi analizat în Comisia de Dialog Social.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.