Primarul Oraşului Sinaia, Vlad Oprea, reacţionează după ce, în urmă cu două zile, reprezentanţi ai societăţii civile au anunţat că vor protesta, sâmbătă, în faţa sediului administraţiei locale a staţiunii, faţă de proiectul care prevede ridicarea unei parcări cu şapte etaje într-o zonă istorică a staţiunii, în apropierea Gării din Sinaia. În timp ce mai multe organizaţii neguvernamentale reclamă că viitoarea parcare distruge o parte din zona istorică a staţiunii, edilul susţine că proiectul este unul „perfect legal, justificat, corect, cu toate autorizaţiile la zi”, şi că acesta a fost validat de către instituţiile naţionale, dar şi de către cele europene, care au fost de acord cu ridicarea viitoarei parcări.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Primăria oraşului Sinaia anunţă, vineri, continuarea tuturor demersurilor pentru implementarea proiectului care prevede construirea unei parcări în apropierea gării Sinaia, anunţul fiind făcut vineri în contextul în care mai multe organizaţii neguvernamentale, între care Agent Green, Iniţiativa România, Declic, Fundaţia Eco-Civica, Corupţia Ucide şi Greenpeace au anunţat proteste faţă de această iniţiativă.. 
„Proiectul Park&Ride a depăşit toate barierele de verificare ale instituţiilor statului şi instanţelor din România, chiar dacă pentru derularea acestor proceduri a fost nevoie de patru ani. Uniunea Europeană îl finanţează, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ne-a dat dreptate să îl continuăm, Comisia Naţională a Monumentelor Istorice şi-a dat acordul, iar sinăienii îşi doresc acest proiect. Este perfect legal, justificat, corect, cu toate autorizaţiile la zi. Park&Ride înseamnă un proiect unic pentru Valea Prahovei, dar şi pentru orice staţiune turistică din România. Scopul nostru este să asigurăm standardele cele mai înalte pentru turişti, atât în ceea ce priveşte accesibilitatea, cât şi protecţia mediului, având în vedere că nivelul ridicat de trafic şi poluare reprezintă o mare problemă a DN1. Toate oraşele din România au nevoie de astfel de proiecte de infrastructură!”, transmkite, prin intermediul unui comunicat de presă, primarul oraşului Sinaia, Vlad Oprea. 
Oficialii administraţiei locale susţn că proiectul parcării supraetajate care va fi construit lângă gară „va avea un nivel de anvergură fără precedent pentru întreaga zonă a Văii Prahovei, fiind doar prima etapă dintr-o strategie amplă de transformare a centrului staţiunii Sinaia în zonă pietonală”. 
Viitoarea parcare va avea şapte niveluri şi va fi completată cu un nod de transport intermodal, o staţie pentru transportul urban, o staţie pilot de încărcare electrică, spaţii verzi-pietonale şi alte spaţii pentru acces. „Proiectul va pune în valoare inclusiv clădirile de patrimoniu din jur, Gara Sinaia şi Hotelul Caraiman urmând să beneficieze de o vizibilitate cu totul specială, prin prelungirea perspectivei asupra Parcului Dimitrie Ghica”, precizează autorităţile locale.
Proiectul este derulat prin Programul Operaţional Regional 2014 – 2020, Axa Prioritara 3 – Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, are o valoare de peste 27 milioane lei, dintre care aproape 22,5 milioane finanţare nerambursabilă, şi a fost semnat în 25 aprilie 2019. 
Construirea parcării, care conform planurilor ar fi trebuit finalizată în luna februarie a anului trecut, a fost blocată în urma unei anchete realizate de Rise Project, care arăta, printre altele, că „prin ridicarea acestei construcţii, vor fi distruse o vegetaţie matură, întinsă pe aproximativ 2.000 de mp, precum şi scări şi alei vechi de peste un secol – parte din planul urbanistic originar al oraşului”. 
În urma dezvăluirilor Rise Project, Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, în calitate de autoritate de management a proiectului, a emis, în mai 2020, o decizie de reziliere a contractului, pe care Primăria Sinaia a contestat-o în instanţă.
În mai 2021, Curtea de Apel Bucureşti a dat câştig de cauză oraşului Sinaia, anulând decizia Ministerului. Decizia Curţii de Apel a fost atacată cu recurs, iar în 29 septembrie anul trecut recursul a fost respins definitiv de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Proiectul ar fi trebuit demarat în septembrie 2017 şi finalizat în termen de 54 de luni, în februarie 2022.
În august 2019, Ordinul Arhitecţilor din România transmitea public un punct de vedere cu privire la proiectul parcării de la Sinaia, arătând că, ”deşi există practici la nivel european privind amplasarea parcărilor de tip Park & Ride lângă gara unei localităţi, rareori acestea se aplică în aşezări în care gara face parte din centrul istoric sau din zone reprezentative pentru peisajul cultural şi natural şi atunci doar în condiţii bine stabilite”.
”În cazul staţiunii Sinaia, suntem de părere că este necesară identificarea unei alte soluţii de amplasare a parcării de tip Park & Ride, soluţie care să nu pună în pericol identitatea localităţii. Ansamblul Gării Sinaia este compus din două monumente istorice, fiind emblematic pentru istoria şi peisajul urban al staţiunilor montane din România, al cărui potenţial este identificat în planurile de dezvoltare a staţiunii. (...) Datorită elementelor originale de infrastructură şi datorită stilului arhitectural unic prin unitate şi coerenţă, amplasarea un proiect de tipul Park & Ride, care presupune un corp voluminos, va fragmenta atât funcţional, cât şi estetic, o zonă reprezentativă care face parte din centrul staţiunii”, scria Ordinul Arhitecţilor.
viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.