Ministerul Sănătăţii sesizează Parchetul Judecătoriei Sectorului 1 pentru a face cercetări privind posibile fapte penale la Institutul “Ana Aslan”, constatate în urma verificărilor făcut de Corpul de control, care a propus demiterea directorului medical al unităţii sanitare. Corpul de control a găsit nereguli la achiziţia publică a reactivilor pentru laborator, analize medicale făcute pentru persoane neasigurate, posibil rude ale angajaţilor, sporuri plătite ilegal, medicamente decontate fără a fi prescrise, contracte privind închirierea de spaţii unor firme şi achiziţia de servicii de curăţenie.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

În urma verificărilor făcute la Institutul Naţional de Gerontologie şi Geriatrie "Ana Aslan”, Corpul de control al ministrului Sănătăţii a stabilit că există indicii privind o fraudare a procedurilor de achiziţie publică în cazul reactivilor pentru laborator.

Corpul de control a identificat posibilitatea ca unele caiete de sarcini să fi fost întocmite astfel încât la procedura de achiziţie să participe o singură firmă, ceeea ce a limitat accesul altor competitori, arată Ministerul Sănătăţii.

“Acordul cadru impunea folosirea unui singur furnizor, deşi legea permite derularea de achiziţii pe loturi, care ar fi avut efect reducerea semnificativă a costurilor. Astfel, în 2014, reactivii au fost fost achiziţionaţi de la un singur furnizor, la o valoare de 7.685.512 lei. Când achiziţia a fost realizată pe loturi (în anul 2016), valoarea de achiziţie a reactivilor a fost de aproape patru ori mai mică, de doar 1.976.458 lei”, potrivit raportului inspectorilor Corpului de control, care ai recomandat ca astfel de practici să fie verificate pe mai mulţi ani.

De asemenea, în raport se arată că în laboratorul de analize medicale al institutului, în perioada mai 2014 - august 2016, au fost făcute analize pentru diverse persoane neasigurate, posibil rude ale salariaţilor, în valoare estimată totală de 102.742 de lei.

O altă situaţie descoperită de Corpul de control a fost cea a unor sporuri plătite ilegal. De exemplu, postul de şef laborator analize medicale este ocupat din luna iulie 2009 cu delegaţie de şase luni (reînnoită periodic) de un medic primar în anatomie patologică. Deşi nu mai lucrează în serviciul anatomie patologică, persoanei respective i-a fost păstrat sporul de 50% din salariul de bază în loc să fie schimbat în cel de 15%, conform prevederilor legale.

“Mai mult, numirea aceasta a fost făcută ilegal pentru că specialitatea de anatomie patologică nu este compatibilă, conform legii, cu funcţia de şef de laborator analize medicale. Raportul impune realizarea unui control intern şi recuperarea sumelor din 2009 până la momentul controlului”, au precizat inspectorii în raport.

Echipa de control a constatat probleme şi în privinţa medicamentelor, fiind găsite neconcordanţe între cantităţile scoase din farmacie sau policlinică şi foile de observaţie ale pacienţilor. Există suspiciunea că aceste medicamente nu au fost prescrise pacienţilor, dar decontate.

“Deşi cantităţile nu sunt mari, situaţia nu este acceptabilă”, se mai arată în raport.

De asemenea, echipa de control a constatat prescrierea de medicamente Gerovital în ambulatoriul de specialitate al spitalului, deşi acest lucru nu este permis. În ambulatoriu există aparatură pentru cazuri de urgenţă, dar Gerovitalul nu face parte din medicaţia de urgenţă.

“În ambulatoriu se efectuează doar consultaţii sau analize de laborator. O explicaţie venită din partea spitalului este faptul că ar fi în derulare un proiect de cercetare început în anii ’60. Însă nu au fost furnizate echipei de control documente privind derularea unor studii clinice la spital şi nici aprobarea pentru derularea proiectului de cercetare mai sus amintit”, au mai arătat inspectorii Corpului de control.

Mai mult, există şi discrepanţe la cantităţile de medicamente raportate în bonurile de consum şi foile de observaţie ale pacienţilor. Dintr-o cantitate de 20.000 de fiole de Gerovital achiziţionate de spital, 1.430 nu se regăsesc în foile de observaţie.

Având în vedere neregulile constatate, Corpul de control a solicitat managerului ca în prima şedinţă de Comitet Director să analizeze activitatea desfăşurată la institut de către farmacista şefă.

Corpul de control al ministrului Sănătăţii a mai constatat că au fost încheiate contracte fără respectarea legii pentru închirierea de spaţii către mai multe societăţi comerciale. Astfel, au fost semnate cinci contracte cu mai multe firme, chiar dacă Legea 95/2006 prevede că un spaţiu poate fi închiriat de spitale numai către alţi furnizori de servicii medicale. De asemenea, nu există acordul Ministerului Sănătăţii pentru închirierea acestor spaţii conform prevederilor HG nr. 517 din 1991. Raportul Corpului de Control impune rezilierea contractelor, în condiţiile legii.

Corpul de control a verificat şi achiziţia de servicii de curăţenie şi a constatat că un contract atribuit prin licitaţie publică deschisă în 2012 către o firmă a fost realizat în baza caietului de sarcini în care este prevăzută o suprafaţă totală pentru curăţenie, igienizare, dezinfectare de 95.700 de metri pătraţi. Cu toate acestea, anexele caietului de sarcini indică o suprafaţă de 119.165 metri pătraţi.

Echipa de control recomandă înaintarea situaţiei către instituţii competente pentru a analiza care sunt suprafeţele pentru care nu s-a prestat în fapt niciun serviciu de curăţenie, dar pentru care s-au facturat servicii cu prejudicierea bugetului spitalului.

Corpul de control a mai constatat neconcordanţe şi la facturarea serviciilor prestate peste valoarea contractată de spital cu casa de asigurări. Concret, în situaţiile financiare pe anul 2014, conducerea spitalului nu a înregistrat în bugetul de venituri şi cheltuieli servicii prestate peste plafonul contractat cu Casa de Asigurări a Municipiului Bucureşti, în valoare de 72.000 de lei. Totuşi, conducerea spitalului a încercat să recupereze aceste servicii de la Casă facturând însă o sumă mai mare, de peste 74.000 de lei, CASMB a refuzat să achite contravaloarea. Potrivit raportului Corpului de control, se impune includerea acestor servicii în buget şi facturarea lor corespunzătoare către CASMB în vederea recuperării fondurilor. 

Ca urmare a acestor nereguli, Corpul de Control a recomandat revocarea din funcţie a directorului medical al Institutului “Ana Aslan”. 

Ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu, a reconfirmat-o, joi, în funcţia de manager pe Silvi Ifrim, ale cărei sesizări au dus la desfăşurarea acţiunilor de control.

“Ministerul Sănătăţii încurajează acţiunile avertizorilor de integritate, deoarece în acest fel pot fi aduse la lumină şi corectate disfuncţionalităţile din sistemul sanitar”, a precizat sursa sursa citată. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.