Situaţia este gravă la Spitalul Clinic Colţea, unde secţia centrală de ATI, cu 8 locuri şi 3000 de pacienţi internaţi pe an, este închisă de o lună întreagă, unul dintre motive fiind documentaţia incompletă trimisă de spital spre DSP Bucureşti. În Bucureşti, doar 12 spitale din 23 au obţinut avize temporare pentru creşterea numărului de paturi destinate pacienţilor non-Covid.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Dr. Marian Stamate, medic primar la Spitalul Clinic Colţea a explicat pentru News.ro faptul că, după ce nu a mai fost internat în ATI-ul central al unităţii sanitare niciun pacient cu Covid-19, secţia a rămas închisă din cauza birocraţiei. Specialistul spune că în ultima lună medicii au folosit o altă secţie ATI, secundară, care le-a pus însă mari probleme pentru că este situată în alt corp de clădire, la care se ajunge foarte greu, şi care are o capacitate mult mai redusă faţă de ATI-ul central dotat cu 8 locuri. Cel mai mult au avut de suferit pacienţii cu diverse afecţiuni care nu au mai putut primi îngrijire în acest ATI, spune medicul Marian Stamate. Dr. Stamate atrage atenţia şi asupra altor lipsuri din unitatea sanitară, care îi împiedică pe medici să-şi desfăşoare activitatea aşa cum trebuie. Medicul spune că la Camera de Gardă există un singur fibroscop, foarte vechi, lucru ce înseamnă timp mai mare de aşteptare pentru pacienţi dar şi stres în rândul medicilor.
“Ati-ul a fost închis, fiind ATI covid, şi de fapt nu a fost redeschis, după ce nu au mai fost pacienţi covid în ATI. Motivele sunt strict birocatice, ţin de evaluarea, de ordinul DSP-ului de deschidere care se face în urma unei documentaţii depuse de fiecare spital la DSP, apoi se programează vizite de evaluare a situaţiei curente de la faţa locului de către o echipă de inspectori de la departamentul de epidemiologie al fiecărui dsp, şi după aceea se dă sau nu se dă avizul de deschidere.

Toată această mişcare birocratică se face în baza unor ordine de Ministru şi suntem în România, lucrurile se mişcă cum se mişcă, în tot timpul ăsta…”, a declarat medicul primar Marian Stamate.


Dr. Marian Stamate: “ATI-ul este inima unui spital, sunt pacienţi care necesită suport ATI pe toate secţiile, printre ei şi pacienţi tineri din hematologie, adesea în stare gravă”
“ATI-ul este inima unui spital, nu numai pentru partea chirurgicală, ci şi pentru restul secţiilor, sunt pacienţi care necesită suport ATI pe toate secţiile şi numim aici pacienţii gravi din Hematologie, sunt pacienţi tineri adesea în stare gravă, sunt diverse afecţiuni cardiace grave de pe secţia de Cardiologie care necesită uneori asistenţa anesteziştilor, nu mai vorbim de secţiile chirurgicale, Oncologia, la fel, avem pacienţi care beneficiază de suport ATI în diverse stadii ale bolii, nu mai vorbim de urgenţele care se întâmplă să vină prin unitatea de primiri urgenţe şi pentru stabilizare ajung imediat în ATI, fără niciun fel de altă întârziere.
Am folosit în tot acest timp un ATI auxiliar unde înainte a fost o unitate de cardiologie, dar este într-un alt corp de clădire, este la un alt etaj, faţă de zona unde se află blocul operator, post-operatorul, se circulă cum se circulă prin lifturi unde circulau şi pacienţii Covid, şi personal de asistenţă Covid, şi ceilalţi.
Am folosit ATI-ul doi, dar, sigur, la capacitate mai mică, nu au operat cu tot blocul operator deschis, pentru că nici personal nu era din zona de ATI care să deservească toate blocurile operatorii, şi oricum nu aveam unde să-i punem. Suntem două secţii chirurgicale, chirurgia generală şi ORL-ul, şi pur şi simplu nu aveam unde să-i punem, aşa că trebuiau spaţiaţi, programaţi, reprogramaţi, vă puteţi închipui, e o limitare fizică pe care nu ai cu să o by-pass-ezi”, spune medicul Marian Stamate.
O parte a secţiei de Medicină Internă, închisă, din cauza lipsei avizelor. În plus, sunt lipsuri tehnice la Camera de Gardă. Dr. Stamate: “Spitalul nu funcţionează cum ar avea nevoie pacienţii să funcţioneze, avem un singur fibroscop la Camera de Gardă, semidefect”
“La secţia de Interne sunt probleme, ştiu că trebuia să se organizeze un concurs de şef de secţie care nu s-a mai ţinut pentru că nu s-a întrunit comisia. În momentul de faţă, o parte a secţiei Medicină Internă este închisă şi dedicată Covid, este în aceeaşi barcă cu ATI-ul Central, ţin de aceeaşi hârtie, avizele şi evaluarea DSP-ului.
Mă incomodează personal că spitalul nu funcţionează cum ne-am aşteptat să funcţioneze, că nu funcţionează cum ar avea nevoie pacienţii să funcţioneze, sunt foarte multe lipsuri tehnice care ne pun în imposibilitatea de a ne face treaba cum trebuie. De exemplu, la Camera de Gardă avem un singur fibroscop cu care examinăm toţi pacienţii, care cred că este din 1800, este semidefect, se vede ceva pe ecran, dar uneori nu se vede, pentru că este doar unul singur, trebuie sterilizat şi în felul ăsta apar pauze foarte lungi între consultaţii, care se traduc în cozi, care se traduc în nervi din partea pacienţilor, chiar în aspecte mai irascibile între colegi, lipsurile sunt cea mai mare problemă. CT-ul stricat, materiale sanitare, în gardă abia găseşti mănuşi, măşti. N-ai cum să te protejezi pe tine suficient, nu ai cum să protejezi pacienţii suficient, circuitele sunt netrasate, nerespectate”,a relatat dr. Stamate.


Drumul avizelor necesare pentru creşterea numărului de paturi pentru pacienţii non-Covid la Spitalul Clinic Colţea, interminabil. În decurs de o lună, echipele DSP au verificat circuitele din unitatea sanitară de două ori. Documentaţia înaintată de conducerea spitalului către DSP Bucureşti, incompletă într-o primă instanţă. Reprezentanţii DSP Bucureşti au explicat pentru News.ro întregul parcurs al actelor depuse de spital pentru obţinerea avizului temporar de funcţionare pe perioada stării de alertă.
“Spitalul Clinic Colţea a depus în data de 31.05.2021 un dosar la DSP Bucureşti pentru eliberarea unei notificări de asistenţă de specialitate, dar din analizarea  documentaţiei depuse a reieşit că Direcţia spitalului solicită  de fapt eliberarea unui nou aviz temporar de funcţionare pe perioada stării de alertă.

O echipă de medici epidemiologi detaşaţi în cadrul CSECBT ( n.red Compartimentul de Supraveghere Epidemiologică şi Control Boli Transmisibile) DSP  s-a deplasat pentru evaluarea  obiectivului, a structurii şi a circuitelor funcţionale, când s-a constatat că documentaţia necesită completări pentru modificarea structurii mixte COVID şi non-COVID a spitalului, formulate  în baza legislaţiei Ministerului Sănătăţii, completată şi actualizată, cu modificarea cererii de avizare pentru eliberarea acestui aviz temporar; 

Dosarul a fost completat cu aceste documente în perioada 17-24.06.2021. În data de 24.06.2021 s-a intocmit referatul de evaluare privind acordarea acestui aviz temporar, iar acesta, împreună cu dosarul integral, a fost transmis la Biroul Avize/Autorizări al DSP MB;

Ulterior, în data de 25.06. 2021 spitalul a revenit la primele solicitări, inclusiv cu o notă de fundamentare, memoriu tehnic refăcut  şi acordul şefilor de secţii implicaţi în noile modificări de structură propuse,  cu o nouă completare a dosarului; această ultimă modificare a documentaţiei a implicat (faţă de primele 4 obiective solicitate anterior) redarea circuitului funcţional al spitalului -  Zona verde – non-COVID  a secţiei Medicină Internă, corp B2, et.2.

Echipa de evaluatori a luat act de noile modificări de structură şi circuite funcţionale COVID şi non-COVID propuse, coroborate cu rata de incidenţă a  infecţiei SARS CoV2 actualizată la nivelul Municipiului Bucureşti şi a celorlate aspecte din nota de fundamentare,  drept pentru care s-a refăcut referatul de evaluare în data de 29.06.2021, în sensul solicitărilor primite de la Spitalul Colţea.

Facem menţiunea ca s-a respectat termenul legal privind evaluarea si eliberarea unei autorizaţii/ avize temporare pe perioada stării de alertă, conform legislatiei in vigoare; adăugăm că acest dosar cu modificări a fost depus la DSP a  Municipiului Bucureşti  după publicarea în MO a Ordinului M.S. NR. 753/28.05.2021”, au explicat medicii epidemiologi din cadrul DSP Bucureşti pentru news.ro

Situaţia de la Spitalul Clinic Colţea, departe de a fi rezolvată, încă lipsesc semnături pe documentaţia trimisă la DSP Bucureşti.

Porivit unor surse din cadrul Spitalului Clinic Colţea, documentaţia depusă de spital la DSP Bucureşti nu este completă nici de data aceasta, în acest sens fiind încă necesară o semnătură a unui şef de secţie din cadrul unităţii sanitare, semnătură care nu a fost luată încă.

News.ro l-a contactat pe managerul unităţii sanitare pentru a oferi un punct de vedere legat de situaţia în care se află acum spitalul, însă acesta nu a dorit să comenteze în niciun fel aspectele legate de ATI-ul central şi de secţia de Medicină Internă.

Doar 12 din 23 de spitale din Bucureşti au obţinut avize temporare pentru creşterea numărului de paturi pentru îngrijirea pacienţilor non-COVID. În cazul a 11 dintre ele, dosarele sunt încă în lucru, au explicat reprezentanţii DSP Bucureşti pentru News.ro. 

“Dintr-un total de 23 de dosare depuse de alte spitale din Municipiul Bucureşti la DSP MB pentru eliberarea noilor avize temporare pe perioada stării de alertă, pentru creşterea numărului de paturi pentru îngrijirea pacienţilor non COVID-19  au fost eliberate până la această dată 12 avize temporare, 11 dosare dintre acestea fiind în  lucru, pentru evaluare/redactare documentaţie, după caz”, au precizat pentru News.ro reprezentanţii Compartimentului de Supraveghere Epidemiologică şi Control Boli Transmisibile din cadrul DSP Bucureşti.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.