Ministerul Educaţiei anunţă că au fost publicate în Monitorul Oficial Normele metodologice privind organizarea şi desfăşurarea olimpiadelor şi a concursurilor şcolare şi Regulamentul privind calendarele de proiecte de educaţie extraşcolară. Ministrul Educaţiei, Daniel David, afirmă că aceste competiţii reprezintă „excelenţa” din educaţia românească şi, ca atare, trebuie „tratată serios”, cu standarde şi proceduri „la acest nivel”, „cât mai transparente şi nebirocratice”.
„Competiţiile, ca de exemplu olimpiadele, reprezintă partea de excelenţă din educaţia românească. De aceea, dacă este să o tratăm serios, trebuie să avem standardele şi procedurile la acest nivel, altfel distorsionăm semnificaţia excelenţei. La rândul meu, îmi amintesc cu plăcere participarea la olimpiade (inclusiv la faza naţională de la biologie) şi mă bucur mereu când văd interesul elevilor şi al profesorilor pentru competiţiile şcolare”, afirmă ministrul Educaţiei, Daniel David.
David adaugă că, prin urmare, ţine ca standardele să fie adecvate excelenţei, iar procesul să fie „cât mai transparent şi nebirocratic” şi recompensele „să vină mai ales ca urmare a unei motivaţii intrinseci (primeşti recompense pentru că îţi place să înveţi şi eşti performant), nu extrinseci (nu înveţi ca să primeşti recompense)”.
„În plus, dezvoltarea competenţelor la nivel de competiţii şcolare şi extraşcolare nu trebuie să distorsioneze dobândirea la nivel funcţional a tuturor celor opt competenţe-cheie pe care le ţintim în procesul educaţional, de aceea, ministerul organizează concursuri extraşcolare şi competiţii şcolare la nivel de gimnaziu şi liceu, fără a interzice, însă, organizarea concursurilor extraşcolare şi la nivelul învăţământului primar, în funcţie de opţiunile specifice comunităţilor educaţionale. În acest cadru, performanţa şi excelenţa vor avea, permanent, în mine un susţinător!”, mai afirmă ministrul Educaţiei.
Principalele modificări faţă de documentele în vigoare până la momentul publicării noilor reglementări:
(1) În ceea ce priveşte organizarea şi desfăşurarea competiţiilor şcolare - olimpiade şi concursuri şcolare:
Elevii vor putea participa la o clasă superioară celei în care sunt înscrişi în anul şcolar în care se desfăşoară competiţia, în interiorul aceluiaşi ciclu de învăţământ (gimnazial/liceal), iar cei cuprinşi într-o formă de şcolarizare în spital sau la domiciliu vor putea susţine probele etapelor olimpiadelor şcolare, cu excepţia probelor practice, în spital, respectiv la domiciliu, cu aprobarea comisiei responsabile de organizarea etapei respective a competiţiei şcolare.
În funcţie de precizările din regulamentul specific, olimpiadele şcolare se vor putea desfăşura şi în format online, iar evaluarea lucrărilor la probele scrise se va putea face digitalizat. Modalitatea de evaluare a lucrărilor (fizic/digitalizat) va fi prevăzută în regulamentul specific al fiecărei competiţii.
În perspectiva evaluării digitalizate a probelor scrise, la toate etapele olimpiadelor şcolare, indiferent de disciplină, rezultatele sunt apreciate prin punctaje de la 0 la 100, conform baremelor.
Punctajul minim pentru calificarea la etapa naţională este de 60 de puncte (incluzând 10 puncte din oficiu) din punctajul maxim de 100 de puncte (prin urmare, este necesar un punctaj minim de 60% din punctajul maxim posibil, faţă de minimumul de 40% necesar pentru calificare, în reglementările anterioare).
Elevii au dreptul de vizualizare a lucrării, înainte de depunerea contestaţiei, atât la etapa judeţeană, cât şi la etapele zonală şi naţională.
În regulamentele fiecărei competiţii vor fi incluse criterii de departajare clare, nediscriminatorii şi suficiente pentru calificare pe locuri suplimentare la etapa naţională.
Nu sunt modificări în ceea ce priveşte numărul de locuri pentru calificarea la etapa naţională.
A fost introdusă obligativitatea supravegherii audio-video a probelor de concurs din cadrul etapelor olimpiadelor şcolare.
(2) În ceea ce priveşte Regulamentul specific de întocmire a calendarelor de proiecte de educaţie extraşcolară:
Categoria „Proiecte regionale” a fost asimilată categoriei „Proiecte interjudeţene”, prin urmare, categoriile de proiecte de educaţie extraşcolară sunt: naţionale, interjudeţene şi judeţene/ale municipiului Bucureşti
Ministerul Educaţiei şi Cercetării sprijină performanţa în sistemul preuniversitar prin susţinerea financiară a participării loturilor naţionale ale României la competiţiile internaţionale cu finanţare din partea MEC - acoperirea taxelor de participare şi a costurilor deplasărilor, diurnă aferentă zilelor de şedere - şi prin acordarea de stimulente financiare elevilor care au obţinut rezultate deosebite (inclusiv la nivel naţional), profesorilor care i-au pregătit şi şcolilor din care provin copiii, se arată în comunicatul Ministerului Educaţiei, potrivit căruia Gala de premiere a olimpicilor internaţionali de anul acesta va avea loc pe 3 decembrie.
De asemenea, MEC informează că se implică prin susţinerea organizării şi a desfăşurării etapelor ce preced competiţiile internaţionale - fazele locale/ judeţene/ municipale şi naţionale.
O altă formă importantă de recunoaştere a acestor performanţe este şi posibilitatea admiterii la liceu şi facultate în baza rezultatelor de la etapele naţionale sau internaţionale, după caz, ale acestor competiţii, menţionează sursa citată.
Ministerul Educaţiei şi Cercetării va continua acest suport chiar în condiţiile actuale dificile fiscal-bugetare, iar după stabilizarea situaţiei financiare a ţării va căuta să dezvolte mai divers aceste mecanismele de suport pentru elevii performanţi (inclusiv prin prisma celor afectate de măsurile fiscal-bugetare), afirmă reprezentanţii ministerului.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.







