Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) anunţă că peste 22.600 de persoane din străinătate s-au înregistrat online pentru votul prin corespondenţă, până vineri după-amiază, numărul fiind mai mare decât al celor care au optat pentru votul la secţia de votare. AEP aminteşte că alegătorii din străinătate mai au la dispoziţie doar cinci zile pentru a se înregistra online.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit AEP, numărul alegătorilor din străinătate care s-au înregistrat până vineri, la ora 16:00, cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă este de 22.636 de persoane şi depăşeşte numărul celor care au optat pentru votul la secţia de votare. Pentru votul la secţia de votare figurau înregistrate până la acelaşi moment 21.900 de persoane.

AEP aminteşte cetăţenilor români care au locuiesc în străinătate că mai au la dispoziţie doar 5 zile pentru a se înregistra pe portalul www.votstrainatate.ro şi le recomandă să opteze cu încredere pentru votul prin corespondenţă, ca modalitate sigură şi comodă de vot la distanţă, fără cozi, fără deplasări şi fără costuri.

În privinţa informaţiilor vehiculate în spaţiul public potrivit cărora alegătorii români din străinătate ezită să se înregistreze pe portal din cauza suspiciunii că datele lor personale ar putea ajunge la Agenţia Naţională de Înregistrare Fiscală (ANAF) sau la alte instituţii ale statului, AEP precizează că potrivit art. 29 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, cu modificările şi completările ulterioare, datele şi informaţiile conţinute în Registrul electoral sunt destinate exclusiv proceselor electorale.

De asemenea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 370/2004 pentru alegerea preşedintelui României, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, datele alegătorilor români din străinătate care se înregistrează pe portalul www.votstrainatate.ro sunt doar la dispoziţia Autorităţii Electorale Permanente şi a Ministerului Afacerilor Externe şi vor fi utlizate doar pentru acest scrutin.

"Listele electorale permanente cu cetăţenii români înregistraţi ca alegători la secţia de votare sau prin corespondenţă se întocmesc doar pentru alegerile prezidenţiale din acest an. Datele din Sistemului informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV) sunt deţinute de Autoritatea Electorală Permanentă şi, ulterior proceselor electorale de până acum, au fost puse la dispoziţia altor autorităţi doar în chestiuni care privesc strict procesele electorale şi nu au fost furnizate organelor fiscale", mai precizează AEP.

 AEP aminteşte că pentru exercitarea votului prin corespondenţă trebuie parcurşi următorii paşi:

1. ÎNREGISTRAREA - completarea formularului online de pe portalul www.votstrainatate.ro cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă. La acest formular trebuie anexată copia scanată sau fotografia actului de identitate şi copia documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine (vezi Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 1627 din 26.08.2019, care abrogă Ordinul nr. 500/2016).

2. PRIMIREA DOCUMENTELOR - Poşta Română transmite alegătorului următoarele documente necesare exercitării votului prin cores­pondenţă:

  • două plicuri exterioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • două plicuri interioare, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • două autocolante cu menţiunea „VOTAT", marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • două certificate de alegător, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • două buletine de vot prin corespondenţă, marcate distinct pentru fiecare tur de scrutin;
  • instrucţiuni privind exercitarea dreptului de vot;
  • două autocolante cu adresa biroului electoral pentru votul prin corespondenţă din ţară, pe care alegătorul care a optat pentru transmiterea votului prin corespondenţă în ţară îl va aplica pe plicul exterior.

3. VOTAREA

  • Pe buletinul de vot se lipeşte autocolantul cu menţiunea „VOTAT" pe patrulaterul cu candidatul preferat;
  • Buletinul de vot astfel marcat se introduce în plicul interior, care nu are niciun semn distinctiv, apoi acesta se sigilează;
  • Se completează certificatul de alegător, menţio­nând data şi semnând olograf;
  • Se introduce plicul interior şi certificatul de alegător în plicul exterior, care se sigilează;

ATENŢIE! În cazul celui de-al doilea tur de scrutin pentru Preşedintele României, înainte de a aplica timbrul autocolant pe patrulaterul ce conţine candidatul pentru care optează, alegătorul se asigură că acesta participă la cel de-al doilea tur de scrutin.

4. EXPEDIEREA – Alegătorul cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate are trei variante de expediere a plicului exterior sigilat care conţine votul său:

- îl trimite în ţară, depunând plicul la orice oficiu poştal ori în orice cutie poştală a statului-gazdă;

- îl depune la orice operator de curierat sau îl poate transmite la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din statul-gazdă, după caz, pe cheltuiala sa;

- îl poate depune personal la sediul misiunii diplomatice sau al oficiului consular din ţara-gazdă după caz.

AEP precizează că înregistrarea pe portalul www.votstrainatate.ro se poate face doar în nume propriu. Orice acţiune de utilizare a datelor de identitate în vederea înregistrării online în numele altei persoane este ilegală. Faptele de acest gen, realizate cu scopul de a genera înfiinţarea artificială de secţii de votare, semnifică inducerea în eroare a autorităţilor publice şi pot aduce prejudicii statului român.

Primul tur al alegerilor prezidenţiale este programat în 10 noiembrie.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.