Ministrul de Externe Teodor Meleşcanu afirmă că toate scandalurile din Justiţie din ultima vreme ”pun presiune” pe Parlament să revadă cadrul legistativ de funcţionare a instituţiilor de forţă, inclusiv propunerea din 2004 privind înfiinţarea unei agenţii autonome în subordinea Parlamentului ”care să poată să intercepteze orice convorbiri telefonice sau de altă natură”. În opinia sa, protocolul făcut public aduce la lumină practici care "contravin statutului de drept".

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Prezent vineri într-o conferinţă de presă la ALDE Arad, Teodor Meleşcanu a comentat desecretizarea protocolului SRI cu Parchetul General, arătând că ”procesul declanşat, care nu mai poate fi oprit, aduce la lumină practici şi acţiuni care contravin în mod flagrant statului de drept şi oricărei ţări democratice”.

”Toate aceste lucruri (scandalurile din Justiţie – n.r.) care se întâmplă reprezintă de fapt şi o presiune foarte mare asupra Parlamentului pentru revederea cadrului juridic de funcţionare a instituţiilor de forţă, inclusiv pe tema specială, o propunere care e din 2004 a liberalilor cu privire la înfiinţarea unei agenţii specializate autonome sub autoritatea Parlamentului care să poată să intercepteze orice convorbiri telefonice sau de altă natură. Deci există un efect pozitiv prin faptul că se creează o presiune asupra Parlamentului de a veni cât mai rapid cu nişte proiecte de legi care să asigure un cadru legal democratic de funcţionare a acestor instituţii”, a spus Meleşcanu.

Serviciul Român de Informaţii (SRI) a publicat, vineri, protocolul de colaborare încheiat de SRI cu Parchetul General în anul 2009. Protocolul a fost semnat în februarie 2009 de procurorul general Tiberiu Niţu şi prim-adjunctul SRI Florian Coldea şi a înlocuit documente similare încheiate chiar imediat după înfiinţarea de către Guvernul Năstase a Parchetului Naţional Anticorupţie (PNA), actuala DNA.

Protocolul prevede că se poate solicita Serviciului, prin unitatea specializată, respectiv prin direcţiile judeţene de informaţii, efectuarea unor verifiăari tehnice, cu privire Ia identitatea titularului postului telefonic propus a fi interceptat, starea de funcţiune a postului, precum şi Ia existenţa condiţiilor tehnice necesare ducerii Ia îndeplinire a prevederilor autorizaţiei. La solicitare, Serviciul va efectua verificări în evidenţele specifice a unor date apărute în procesul de realizare a interceptărilor efectuate în baza actelor de autorizare. 
 
Documentul stabileşte că Serviciul va asigura înregistrarea comunicărilor sau convorbirilor rezultate din interceptare pe suporţi de date inseriaţi, puşi Ia dispoziţie de procuror, precum şi trimiterea acestora Parchetului sau parchetelor teritoriale. În vederea sprijinirii activităţilor specifice desfăşurate de Parchet sau parchetele teritoriale, Serviciul va asigura transcrierea comunicărilor sau convorbirilor considerate relevante în cauză. Ulterior, Ia solicitarea scrisă a procurorului, Serviciul poate asigura redarea altor convorbiri, selectate din traficul înregistrat. Solicitarea trebuie să conţină numărul actului de autorizare, criteriul de interceptare (număr post telefonic, serie IMEI a terminalului mobil, adresa IP, frecevenţa radio), data şi ora efectuării convorbirii sau comunicării. Parchetul sau parchetele teritoriale pot solicita, în scris, Serviciului stabilirea istoricului poziţiei geografice şi caracteristicele tehnice (IMSI, I MEl) ale terminalului mobil, în condiţiile legii speciale.
 
Pentru asigurarea derulării cu operativitate a activităţilor de punere în executare a actelor de autorizare emise, unitatea specializată din cadrul Serviciului va desemna un ofiţer de legătură cu Parchetul, atât Ia nivel central, cât şi Ia nivel teritorial, din cadrul structurilor corespondente ale direcţiilor judeţene de informaţii.
 
Protocolul are un capitol referitor la colaborarea specifică dintre SRI şi DNA, care prevede că, ”în condiţiile legii, Serviciul acordă sprijin tehnic pentru asigurarea îndeplinirii sarcinilor ce revin Direcţiei Naţionale Anticorupţie - structura centrală, denumită în continuare Direcţia - cu privire Ia punerea în aplicare a actelor de autorizare eliberate în temeiul art. 91 indice 1 - 91 indice 5 din Codul de procedură penală”.
 
”Sprijinul tehnic constă în transmiterea semnalului, managementul şi întreţinerea echipamentelor de transmitere a semnalului, de Ia centrele de interceptare ale Serviciului spre spaţiile destinate Direcţiei. Recepţionarea semnalului şi transcrierea conţinutului comunicaţiilor interceptate se efectuează de către Direcţie. Implementarea aplicaţiilor specifice pe terminalele de exploatare tehnică aflate în proprietatea/administrarea Direcţiei, întreţinerea şi depanarea echipamentelor de criptare se efectuează de Serviciu, prin unitatea specializată. Reţelele LAN aferente spaţiilor destinate beneficiarului vor fi implementate de către Serviciu, cu suportarea cheltuielilor de către Direcţie. Sunt interzise orice intervenţii software constând în testări de aplicaţii, modificarea softului existent şi altele asemenea, asupra sistemului informatic. Tentativele de intruziune în bazele de date ale sistemului, dincolo de limita admisă prin drepturile de acces, atrage după sine decuplarea de Ia sistem”, prevede documentul.
 

 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.