Ministrul Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a afirmat că Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) poate fi respins o singură dată ori în luna iulie, ori în septembrie, dar să spui permanent că a fost respins induce o isterie politică gratuită. El a precizat că PNRR nici măcar nu fusese depus atunci s-a spus prima oară că a fost respins. El a explicat de ce România cheltuie 130.000 de euro cu trainingul unei persoane, conform PNRR, spunând că Fondul Naţional pentru Contragarantarea la IMM-uri şi Florin Jianu trebuie să explice ce este cu acest cost, avertizând că dacă nu se va explica foarte rapid, atunci va fi schimbată acea investiţie. Întrebat ce făcea joi seară, când a izbucnit în media scandalul pe tema reacţiei Comisiei Europene la PNRR, Ghinea a precizat că se uita la filmul Terminator din 2019 şi că a făcut un experiment şi şi-a închis telefonul seara.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email
Cristian Ghinea a fost întrebat duminică, în emisiunea Insider Politic de la Prima TV, dacă a fost respins PNRR de către Comisia Europeană aşa cum susţine PSD. 
“În fiecare săptămână trebuie să demontez acest fake-news. PNRR poate fi respins o singură dată în iulie sau septembrie. Procedura pe regulament este următorea: Comisia Europeană are 11 criterii evaluare – a, b, c. Trebuie să ai maxim patru de b. E ca la testele grilă, dar că se aplică pe nişte documente, norme pe foarte multe criterii tehnice. (…) Unele dintre aceste criterii sunt cu da sau nu, adică nu poţi să ai investiţii care dăunează mediului, trebuie să demonstrezi dacă toate investiţiile nu dăunează mediului. Şi ăsta este un criteriu de evaluare”, a afirmat Cristian Ghinea.
El a precizat că aceste lucruri fac ca totul să fie foarte complicat din punct de vedere tehnic. 
“Toate astea fac exerciţiul foarte complicat şi pentru Comisie şi pentru toate statele membre. Este prima oară când se întâmplă un asemenea exerciţiu şi am spus este foarte complicat tehnic. Pe de altă parte Comisia tinde să fie foarte chichiricioasă pentru că după ce PNRR-ul este aprobat, nu mai are control pe proiecte aşa cum are la fondurile europene clasice. Trimiţi proiect cu proiect, pe cele mari, să le aprobe şi Comisia Europeană. Aici pur şi simplu e treaba ta ca stat membru cum îl faci, trebuie doar să livrezi rezultate. Ce înseamnă asta? Dacă ai spus că faci anul ăsta 100 de kilometri de autostrăzi, spui am făcut 100 de kilometri de autostrăzi, dă-mi banii. Nu mai verifică nici facturi. Este o schimbare destul de mare de paradigmă în fondurile europene şi am ajuns în această situaţie în care toate statele membre au făcut un efort imens”, a explicat ministrul Fondurilor Europene. 
El a fost întrebat în legătură cu faptul că experţii europeni au câteva reproşuri pentru Guvernul României în legătură cu PNRR. 
“Nu sunt reproşuri, sunt cereri de clarificare. Ar fi complet unfair din partea mea să public proiecte mari pe care România le-a trimis în fondurile europene clasice, tot ce înseamnă căi ferate, autostrăzi, deşeuri. Toate consiliile judeţene au proiecte de sute de pagini pentru deşeurile din acel judeţ sau proiectul de termoficare de la Bucureşti. A durat patru ani, patru ani i-a luat Gabrielei Firea să scrie acest acest proiect. Vorbim de 200 şi ceva de milioane de euro doar faţă de 29 de miliarde în PNRR. Acest proiect i-a luat patru ani Gabrielei Firea, au fost mai multe runde de observaţii la Comisia Europeană pe care ministerul pe care îl conduc a ajutat Primăria Capitalei să le rezolve. Cum ar fi să public toate acele observaţii să spun Gabriela Firea este incompetentă, nu a fost în stare să facă proiectul de la bun început la virgulă? Este aberant”, a menţionat Cristian Ghinea.
El consideră că să spui mereu populaţiei că PNRR a fost respins induce o isterie politică gratuită. 
“Este un exerciţiu de analiză a costurilor ex-ante banal, tehnică, dar este folosit politic în mod abject. Să spui permanent populaţiei PNRR-ul a fost respins induce o isterie politică gratuită. PNRR-ul nici măcar nu fusese depus când s-a spus că a fost respins. I-am spus domnului Ciolacu, Marcele, hai domnule să discutăm cu demisia pe masă dacă tot eşti aşa de sigur. (…) Dacă până la 30 septembrie Comisia Europeană nu aprobă PNRR-ul, eu îmi dau demisia. Însă aş vrea să fim bărbaţi, dacă aprobă Comisia Europeană PNRR-ul să îşi dea Marcel Ciolacu demisia. Hai să terminăm această comedie în care în fiecare săptămână ştiu ei că a fost respins”, a menţionat Ghinea. 
Ministrul Proiectelor Europene a explicat că după ce este depus PNRR, Comisia Europeană poate cere clarificări şi pot fi înlocuite anumite fragmente din acesta. 
“După depunerea PNRR-ului, Comisia poate să ceară clarificări şi statul membru poate să răspundă la clarificări sau poate să înlocuiască anumite fragmente din PNRR ca răspuns la aceste cereri de clarificare. Deci, nu se va redepune PNRR-ul tot, nu se va retrimite PNRR-ul înapoi, ci pur şi simplu vom spune efectiv ca la o schimbare de lege la pagina cutare în urma clarificărilor se schimbă această propoziţie cu această propoziţie sau această investiţie cu această investiţie. Este foarte posibil ca anumite investiţii să ni se ceară să le schimbăm şi vom face acest lucru. Avem back-up pentru toate investiţiile problematice”, a explicat ministrul. 
Întrebat dacă nu este exorbitant, cum spune Comisia Europeană, ca România să cheltuie 130.000 de euro cu trainingul unei persoane, Cristian Ghinea a răspuns: “E vorba de o linie de investiţie propusă de Fondul Naţional pentru Contragarantarea la IMM-uri. E la Ministerul de Finanţe, dar nu asta e important, este o instituţie independentă. Acolo în conducerea sa este domnul Jianu, celebrul domn Jianu, fost ministru PSD, că este şi la sindicate, şi la patronate, şi la PSD, m-am trezit cu el când am avut întâlnire cu PSD-ul acolo. (...) Fondul Naţional pentru Contragarantarea la IMM-uri şi domnul Jianu trebuie să explice ce este cu acest cost. Dacă nu se va explica foarte rapid, atunci vom schimba acea investiţie”. 
Cristian Ghinea a precizat că România este singurul stat care a publicat toate anexele la PNRR. 
“Am publicat toate anexele. Suntem singurul stat membru care a publicat nu doar textul, celelalte nu au publicat nici măcar planul în sine, au publicat numai o sinteză pdf, noi am publicat tot planul plus anexele. Eu nu mai ştiu alt guvern care a publicat anexele. De ce nu a găsit PSD-ul aceste inadvertenţe? Au căutat în mod penibil, au dat click dreapta, properties, au găsit că firma Toshiba. A scris cineva pe un calculator Toshiba, a zis PSD-ul ”corupţie”. Ăsta este nivelul de grădiniţă al experţilor PSD”, a transmis ministrul Fondurilor Europene. 
El a precizat şi în ce au constat observaţiile făcute de Comisia Europeană în legătură cu PNRR. 
“Oameni de la Comisie au luat şi au citit pe bune şi au zis aici nu înţelegem. Sunt unele cazuri din observaţiile alea când efectiv era în altă anexă explicaţia aia, sunt 240 de anexe, este ceva enorm de citit şi de lucrat. În altă parte au zis că într-un capitol folosiţi un curs euro de 4,7, în alt capitol de 4,8. Da, este o observaţie bună, trebuie să unificăm aceste lucruri”, a afirmat ministrul.
El a mai fost întrebat şi ce făcea joi seara, când a izbucnit în media scandalul legat de PNRR. 
“Joi seara mă uitam la Terminator din 2019. Am făcut un experiment să închid telefonul seara şi m-am uitat la filmul Terminator, pe care îl recomand, este foarte bun, este cu Arnold Schwarzenegger bătrân”, a afirmat Ghinea.
El a menţionat că nu au fost mai multe PNRR-uri transmise la Bruxelles, ci doar cel de la sfârşitul lunii mai. 
“Nu au fost mai multe PNRR-uri trimise la Bruxelles, nici măcar cel făcut de guvernul Orban în decembrie nu a fost trimis oficial, a fost un document de prezentare. Singurul PNRR trimis oficial de către statul român este cel trimis de către mine în 31 mai. La acest document ce înseamnă 1.200 de pagini plus alte 1.000 de pagini de anexe se aşteaptă observaţiile Comisiei, astea pe posturi sunt observaţiile la o anexă, deci nu sunt observaţiile la PNRR-ul propriu zis. Vor mai fi observaţii la anexele legate de impact pe mediu, la alte anexe, apoi va fi scrisoare oficială de evaluare, unde din nou va fi probabil scandal, vor fi unele lucruri care nu au fost destul de mature atunci când s-a trimis şi atunci negociezi cu Comisia”, a menţionat Ghinea. 
El a precizat că România va avea 454 de kilometri de autostradă realizaţi prin PNRR. 
“454 fix. Ştiu atât de fix pentru că în PNRR spre deosebire de fondurile europene clasice…În fondurile europene clasice statul negociază cu Comisia o alocare. Îţi dau două miliarde pentru autostrăzi. Dar acolo nu trebuie să spunem de acum ce proiect facem, ce tronson. O să facem un apel de proiecte şi Ministerul Transporturilor pregăteşte răspuns la el. În cazul PNRR trebuie să spunem de la bun început cât costă, pe unde trece, care este impactul pe mediu, care este calendarul de implementare. De asta este complicat. Şi nu este complicat doar la noi. Finlanda nici ea nu a trimis la 30 aprilie, au anunţat că trimit în mai, cu noi o dată până la urmă. Finlanda are trei miliarde. Guvernul finlandez  a considerat că nu poate să termine până la 30 aprilie, Guvernul suedez la fel încă nu au trimis.
Întrebat de ce Guvernul României s-a grăbit în acest caz, Ghinea a afirmat: “Guvernul României nu s-a grăbit. Ştiţi că a fost scandal şi că am amânat cu o lună. Am amânat cu o lună pentru a rezolva cât mai multe dintre aceste detalii tehnice, trebuia să îl băgăm în procedura de evaluare, dacă mai sunt chestiuni de lămurit şi mai sunt, o facem acum şi va fi aprobat cel mai probabil în septembrie. După septembrie va mai fi o lună de aprobare în Consiliul Uniunii Europene şi apoi vom avea aprobat PNRR-ul, intră prefinanţarea în ţară, 1,3 miliarde şi dăm drumul la proces”.
viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.