Noua legislaţie electorală stabileşte plafoane pentru cheltuielile partidelor în campanie, precum şi donaţiilor care li se fac acestora astfel încât cea mai costisitoare campanie nu poate depăşi 525.000 de lei, fiind vorba de campania pentru lista de consilieri generali din Capitală.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Limitele maxime ale contribuţiilor ce pot fi depuse sau virate de către candidaţi în contul central de campanie sunt: 1.050 lei pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al comunei (echivalentul unui salariu minim pe economie),  3.150 lei pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al oraşului (echivalentul a 3 salarii minime pe economie), 5.250 lei pentru lista de candidaţi la municipiu (echivalentul a 5 salarii minime), 31.500 lei pentru municipiile reşedinţă de judeţ (echivalentul a 30 de salarii minime), 52.500 lei pentru lista la consiliul de sector al Municipiului Bucureşti (echivalentul a 50 de salarii minime). 

Pentru lista Consiliului General al Municipiului Bucureşti, limita maximă a contribuţiilor la contul central de campanie este de 525.000 lei, echivalentul a 500 de salarii minime. 

Pentru candidatul la funcţia de primar al comunei, limita contribuţiilor la contul central de campanie este de 5.250 lei, echivalentul a 5 salarii minime, iar pentru  candidatatul primar de oraş, 7.350 lei, echivalentul a 7 salarii minime.

Limita maximă a contribuţiilor la contul de campanie pentru candidatul la postul de primar de municipiu este de 10.500 lei, echivalentul a 10 salarii minime, iar pentru candidatul la sectoarele Capitalei, 105.000 lei, echivalentul a 100 de salarii minime.

Pentru funcţia de primar general al Capitalei, contribuţia maximă la contul de campanie  este de 157.500 lei, echivalentul a 150 de salarii minime. 

Subvenţiile de la bugetul de stat nu pot face obiectul transferului în contul bancar central pentru campania electorală.

Donaţiile primite de candidaţi drept contribuţii pentru campania electorală trebuie să fie primite numai de la persoane fizice şi nu pot depăşi valoarea însumată de 210.000 lei (200 de salarii minime de bază brute pe ţară). 

Donaţiile cu o valoare mai mare de 10.500 lei pot fi primite de candidaţi numai prin conturile bancare proprii. 

În cazul în care candidatul primeşte mai multe donaţii de la aceeaşi persoană fizică, iar valoarea acestora depăşeşte 10 salarii minime, atunci suma de bani care depăşeşte acest cuantum va fi încasată doar prin bancă. 

Donaţiile trebuie să fie însoţite de declaraţii ale donatorilor privind sursa acestora, în cazul în care nu provin din venituri proprii. 

Toate donaţiile trebuie însoţite de documente justificative. Împrumuturile în campanie pot fi doar în bani, de la persoane fizice sau juridice, şi/ sau de la instituţii de credit şi trebuie să fie contractate prin acte notariale, însoţite de documente de predare/primire şi doar prin virament bancar. 

Este interzisă prin lege finanţarea în orice mod a campaniei electorale de către o autoritate publică, instituţie publică, regie autonomă, companie naţională ori instituţie de credit la care sunt acţionari majoritari statul sau unităţi administrativ-teritoriale. De asemenea, finanţarea în orice mod a campaniei de către sindicate, culte religioase, asociaţii şi fundaţii de altă naţionalitate decât cea română este interzisă conform legii.

Este interzisă finanţarea campaniei de către persoane fizice care nu au cetăţenia română sau de către persoane juridice de altă naţionalitate decât cea română, cu excepţia persoanelor fizice cetăţeni ai Uniunii Europene care au domiciliul în România şi deţin calitatea de membru al unui partid politic la a cărui campanie electorală contribuie financiar. 

Nu se pot primi donaţii care au alt obiect decât sume în bani şi nu pot fi acceptate servicii prestate, cu titlu gratuit, pentru finanţarea campaniei electorale. 

În campania electorală, competitorii electorali pot utiliza contribuţiile pentru campanie, astfel: 40% pentru cheltuieli de producţie, difuzare materiale de propagandă electorală la radio, televiziune şi presă scrisă, 30% pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online, 30% pentru cercetări sociologice, 20% pentru afişe electorale, 50% pentru broşuri, pliante şi alte materiale de propanagă electorală tipărite şi 30% pentru închirierea de spaţii, echipamente şi cheltuieli de protocol destinate organizării de evenimente cu tematică politică, economică, culturală sau socială, pentru transport şi cazare, asistenţă juridică şi alte tipuri de consultanţă, precum şi pentru plata mandatarilor financiari.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.