Ce înseamnă sustenabilitatea pentru PMI?
La PMI, integrăm sustenabilitatea în toate activităţile noastre. Sustenabilitatea reprezintă o oportunitate fundamentală pentru inovare, creştere şi crearea de valoare pe termen lung, bazată pe un obiectiv bine definit şi orientată spre rezultate cu impact. Astfel, pentru compania noastră sustenabilitatea este mai mult decât un simplu mijloc de a minimiza aspectele externe negative şi de a atenua riscurile, în timp de maximizăm eficienţa operaţională şi optimizarea resurselor.
Cum a evoluat conceptul de-a lungul anilor astfel încât să devină astăzi nucleul absolut al strategiei de business?
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit - Povești cu Profit... Made in Romania
Abordarea noastră în ce priveşte sustenabilitatea este ghidată de rezultatele celei mai recente analize de materialitate, care revizuit şi a prioritizat o listă lungă de subiecte ESG (Environmental Social Governance). Rezultatul a fost un cadru ESG structurat care conţine acele subiecte ESG pe care ne concentrăm şi prioritizează resursele noastre.
Acest cadru acoperă două categorii distincte: cele care se referă la produsele noastre (ceea ce producem), care fac parte din pilonul „Impactul de produs” şi cele legate de operaţiunile noastre de business (modul în care producem), care fac parte din pilonul „impact operaţional”. Clasificăm fiecare situaţie în funcţie de natura sa de mediu, socială sau de guvernanţă.
În concordanţă cu rezultatele analizei noastre de materialitate, am plasat abordarea impactului social al produselor noastre în centrul strategiei noastre de sustenabilitate. Acestea sunt domeniile asupra cărora trebuie să ne concentrăm resursele pentru a inova şi a dezvolta soluţii care pot contribui la rezolvarea unora dintre cele mai presante provocări ale societăţii. Această abordare reprezintă o oportunitate de creştere şi cel mai puternic avantaj competitiv al nostru.
Care sunt priorităţile PMI în ceea ce priveşte sustenabilitatea?
În 2021, am reevaluat şi redefinit Planul pentru 2025, introdus în primul nostru Raport integrat (2019). Am avut o dublă intenţie: în primul rând, am vrut să ne asigurăm că planul nostru a fost atotcuprinzător, coerent şi consecvent cu noua noastră strategie (bazată pe rezultatele noastre de materialitate a sustenabilităţii şi pe cadrul ESG); şi în al doilea rând, am vrut să ducem abordarea noastră la un nivel următor - să ne stabilim ţinte şi să ne asigurăm că obiectivele noastre sunt conectate la impact. În unele cazuri, acest lucru ne-a determinat să ne reafirmăm obiectivele pentru a ne asigura că acestea au sens şi sunt viabile, şi că rămân în acelaşi timp ambiţioase. Rezultatul este un Plan 2025 reînnoit. Deşi majoritatea obiectivelor nu sunt noi, ele sunt formulate mai clar acum.
Planul nostru constă acum din 11 obiective critice racordate la cele opt strategii. Acest ghid reînnoit oferă o direcţie clară tuturor părţilor interesate şi subliniază în mod clar impactul social şi de mediu pe care ne propunem să-l obţinem atât cu produsele, cât şi cu operaţiunile noastre de business. Pentru a lega fiecare obiectiv de rezultate şi tipuri specifice de impact, am dezvoltat un set de indicatori care articulează cu precizie modul de măsurare a progresului şi definire a succesului. Aceşti 19 indicatori reprezintă indexul nostru de sustenabilitate. Acesta acoperă întregul spectru al priorităţilor noastre de Sustenabilitate şi va permite PMI şi părţilor interesate să urmărească progresul companiei către obiectivele sale de la an la an.
Mai mult, pentru a se alinia mai bine cu interesele acţionarilor şi ale altor părţi interesate, introducerea acestui index a permis Comitetului de Compensare şi Dezvoltare de Leadership din Consiliul de Administraţie al PMI să consolideze practicile de compensare ale companiei, care au fost astfel legate în mod explicit de Sustenabilitate. Astfel remunerarea directorilor şi performanţa ESG sunt direct legate.
Care sunt provocările cu care vă confruntaţi?
În 2022, agenda noastră de transformare s-a confruntat cu dificultăţi, mai puternice decât ne aşteptam, din cauza diferiţilor factori externi, în special, a situaţiei geopolitice mondiale. Evenimente incontrolabile şi imprevizibile, precum războiul din Ucraina şi consecinţele sale de amploare, ne-au obligat să ne adaptăm lanţul de aprovizionare şi logistica, ceea ce a condus la încetinirea ritmului reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră din sfera de aplicare 3. În plus, din cauza fluctuaţiei de personal feminin mai mari decât se anticipase şi a promovărilor interne mai reduse în cazul femeilor decât anticipaserăm, ne-am confruntat cu provocări atunci când ne-am propus să atingem proporţia vizată de femei în funcţii de conducere.
În continuare, vom încerca să anticipăm impactul potenţial al acestor factori asupra aspiraţiilor noastre.
Care sunt realizările PMI în ceea ce priveşte impactul de produs? Vă rugăm să vă referiţi la ambele aspecte ale acestuia – social şi de mediu
Dacă privim latura socială a impactului de produs, estimăm că numărul total de utilizatori adulţi de produse fără fum ale PMI a crescut la 24,9 milioane în 2022. Produsele noastre fără fum au fost disponibile pentru vânzare în 73 de pieţe din întreaga lume - dintre care 42 % sunt în ţări cu venituri mici şi medii - şi au generat 32,1% din totalul veniturilor noastre nete. Majoritatea (91%) din volumul total al produselor vândute a fost acoperită de programele de prevenire a accesului tinerilor în canalele indirecte de vânzare cu amănuntul. Din 2008, investiţia din spatele produselor noastre fără fum se ridică la 10,7 miliarde USD. Venitul nostru net anual din produse de wellness şi îngrijire a sănătăţii a fost de 0,3 miliarde USD.
Referitor la impactul de mediu al produselor noastre, am făcut progrese în ce priveşte implementarea programelor de preluare pentru dispozitivele şi consumabilele noastre fără fum şi am crescut capacităţile noastre de reparare a dispozitivelor electronice. În 2022, am atins o rată de reciclare de 86% din dispozitivele noastre de tutun încălzit care au fost returnate la centrele de reciclare centralizate. Mai mult de jumătate (68%) din volumul livrărilor noastre a fost acoperit de pieţe cu programe de combatere a deşeurilor reprezentate de mucurile de ţigări, precum şi 8,5% din volumul de vânzări acoperite de pieţele cu programe de preluare a consumabilelor fără fum.
Care sunt realizările PMI în ceea ce priveşte impactul operaţional? Vă rugăm să vă referiţi la ambele aspecte ale impactului operaţional – social şi de mediu
Pe partea socială a impactului operaţional al PMI, am extins accesul la programe de învăţare pe tot parcursul vieţii pentru angajaţi şi am publicat o declaraţie de angajament consolidat în ce priveşte drepturile omului, printre alte măsuri. Suntem mândri că ne-am depăşit obiectivul pentru 2022 de a avea 40% din funcţiile de conducere ocupate de femei, am ajuns la 40,7%. Evaluările de impact pe partea de drepturi ale omului efectuate în Brazilia şi Malaezia ne-au ajutat să atingem numărul total de şapte evaluări finalizate din 2018 până în prezent.
Am continuat decarbonizarea operaţiunilor noastre directe şi am anunţat noi ambiţii şi strategii pe termen lung în materie de biodiversitate şi apă, aliniate cu cadrul de biodiversitate post-2020 adoptat la Conferinţa ONU Privind Biodiversitatea (COP 15). De asemenea, am primit un scor triplu A de la CDP pentru securitatea climei, pădurilor şi apei pentru al treilea an consecutiv. Proporţia de tutun achiziţionat fără risc de defrişare netă a pădurilor naturale gestionate şi fără conversie a ecosistemelor naturale a fost de 55% în 2022.
La un nivel mai personal, ce înseamnă sustenabilitatea pentru tine?
Întotdeauna am considerat că sustenabilitatea trebuie să fie parte integrantă a oricărei strategii de afaceri de succes. Tot ceea ce am făcut la PMI în ceea ce priveşte sustenabilitatea fundamentată, calitatea raportării noastre, structura indicatorilor de succes, calitatea datelor, robusteţea informaţiilor pe care le furnizăm şi modul în care le explicăm a fost un efort deliberat de a conecta şi integra sustenabilitatea cu strategia de afaceri mai largă.
Cred că sustenabilitatea este cu adevărat integrată într-o organizaţie doar atunci când fiecare membru al echipei sale – indiferent de rol sau de locul în care îşi are biroul – se gândeşte, în momentul în care trebuie să ia o decizie, astfel: „Aşa cum iau în considerare implicaţiile de cost sau de profitabilitate ale acestei decizii, voi avea în vedere şi consecinţele de mediu sau impactul social al deciziei respective.
Credeţi că fiecare dintre noi trebuie să aibă grijă de planetă? Ce faceţi în mod concret, în fiecare zi, pentru a demonstra această grijă?
Da, protejarea naturii este o responsabilitate colectivă, care necesită atât ambiţii globale, cât şi intervenţii adaptate contextelor locale. PMI a stabilit ambiţii şi iniţiative legate de diferite aspecte ale capitalului natural, cu un accent deosebit pe segmentele cu cel mai mare risc din lanţul nostru valoric.
În prezent, compania noastră gestionează acele tipuri de impact asupra mediului derivate din operaţiunile noastre de afaceri prin două strategii principale: combaterea schimbărilor climatice şi conservarea naturii. Credem că, pentru a aborda eficient schimbările climatice, obiectivele noastre de reducere a amprentei de carbon trebuie să meargă mână în mână cu obiectivele legate de natură.
Planul nostru de Tranziţie la Emisii Reduse de Carbon (2021) detaliază strategia noastră de abordare a schimbărilor climatice şi prezintă ambiţiile PMI de a ajunge la o amprentă neutră de carbon în operaţiunile noastre directe (sfera de aplicare 1+2) până în 2025 şi în întregul nostru lanţ valoric (sfera de aplicare 1+). 2+3) până în 2040. În plus, a introdus un nou obiectiv pentru furnizorii noştri principali, acela de a adopta ţinte bazate pe ştiinţă până în 2025, în conformitate cu cele la care PMI s-a angajat deja.
Pentru a proteja natura, am publicat Manifestul Zero Despădurire 2020, ne-am atins ţinta de zero defrişări brute ale pădurilor primare şi protejate şi lucrăm pentru a ne atinge ţinta de zero defrişare netă a pădurilor naturale gestionate şi pentru a avea un impact net pozitiv asupra pădurilor asociate cu lanţul de aprovizionare cu tutun până în 2025. În lanţul nostru de aprovizionare cu hârtie şi materiale pe bază de celuloză, PMI vizează zero defrişare brută a pădurilor primare şi protejate până în 2025, precum şi zero defrişare netă a pădurilor naturale gestionate şi nicio conversie a ecosistemelor naturale până în 2030.
Pentru obiectivul nostru de conservare a biodiversităţii, ne propunem să protejăm natura, fără pierderi nete asupra ecosistemelor conectate la lanţul valoric al PMI până în 2033 şi să contribuim la un impact net pozitiv asupra naturii până în 2050. De asemenea, introducem o nouă ambiţie de a extinde soluţiile pentru a avea un impact pozitiv asupra resurselor de apă, măsurat ca volum de apă optimizat, până în 2033, şi pentru a contribui la un impact pozitiv asupra resurselor de apă până în 2050.
Pe măsură ce continuăm să ne transformăm, să învăţăm şi să descoperim modalităţi mai bune de a dezvolta soluţii cu impact semnificativ, compania noastră va continua să lucreze pentru a minimiza aspectele negative externe şi pentru a avansa pe termen mai lung într-o direcţie care urmăreşte un impact net pozitiv asupra societăţii, ceea ce include gestionarea responsabilă şi durabilă a resurselor naturale ale planetei noastre.
Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.