Folosim expresia „unde cauciucul întâlneşte drumul" pentru a descrie momentul în care puneţi o teorie la încercare. Expresia este deosebit de potrivită atunci când conducerea pe timp de iarnă devine serioasă şi un set de anvelope de iarnă este o necesitate.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Maşina dumneavoastră poate fi o combinaţie de peste 2 tone de oţel, aluminiu şi circuite complexe. Dar atunci când conduceţi pe zăpadă şi gheaţă, siguranţa tuturor celor din vehiculul dumneavoastră depinde de câţiva centimetri pătraţi de cauciuc care se prind de drum sau alunecă pe el.

Producătorii auto au dezvoltat tehnologii pentru a ne menţine mai în siguranţă pe drumurile cu zăpadă şi gheaţă. Printre acestea se numără sistemele de tracţiune integrală (AWD) capabile să varieze viteza roţilor pentru a maximiza aderenţa şi sistemele de control al tracţiunii care limitează puterea trimisă unei roţi care alunecă.

Toate aceste tehnologii pot fi eficiente. Dar nimic nu face ca maşina dumneavoastră să fie mai sigură pe timp de iarnă decât să faceţi locul unde cauciucul întâlneşte drumul - numit „zona de contact" - dintr-un material care să rămână flexibil în frig.

Anvelopele de iarnă sunt una dintre cele mai puţin costisitoare şi mai eficiente modalităţi de a vă face maşina mai sigură în condiţii de frig. Acest ghid vă va învăţa ce trebuie să ştiţi despre anvelope de iarnă.

Cum funcţionează anvelopele de iarnă?

Anvelopele moderne nu sunt simple tuburi de cauciuc montate pe jante, aşa cum par. Ele sunt construite din mai multe straturi de cauciuc, poliester, nailon şi oţel combinate pentru a maximiza rezistenţa, a absorbi denivelările şi a menţine o aderenţă fermă.

Anvelopele pot părea complet rotunde atunci când o maşină rulează, dar îşi schimbă forma în mod constant la viteză mare. Ele se deformează pentru a păstra o zonă de contact solidă. La temperaturi de îngheţ, compuşii de cauciuc care alcătuiesc banda de rulare exterioară a majorităţii anvelopelor pot deveni foarte fermi, pierzându-şi frecarea. Imaginaţi-vă o dansatoare care face piruete pe o podea de dans din lemn lustruit, încălţată cu pantofi cu talpă netedă. O maşină cu anvelope dure poate aluneca şi aluneca pe şosea în acelaşi mod.

Anvelopele de iarnă folosesc compuşi de cauciuc unici care rămân flexibili la temperaturi scăzute, ceea ce le permite să menţină un contact ferm cu drumul. Acum, imaginaţi-vă că aceeaşi dansatoare încearcă să facă piruete în cizme de drumeţie cu talpă de cauciuc. Pe o autostradă în ianuarie, veţi dori ca maşina dumneavoastră să aibă echivalentul auto.

Puteţi conduce cu anvelope de iarnă pe tot parcursul anului?

Aceiaşi factori care fac ca anvelopele de iarnă să fie mai eficiente în condiţii de frig, le fac să aibă performanţe slabe şi să se uzeze rapid în condiţii de vreme mai bună. Dacă conduceţi cu anvelope de iarnă într-un climat temperat, acestea se vor uza rapid, iar manevrabilitatea maşinii dvs. se va simţi greoaie. Veţi dori să le scoateţi de îndată ce vremea începe să se încălzească.

Cum identificaţi anvelopele de iarnă?

Un set complicat de coduri şi marcaje de performanţă se află pe partea laterală a fiecărei anvelope.

Atunci când cumpăraţi anvelope de iarnă, codurile anvelopelor pe care trebuie să le cunoaşteţi sunt simple: Puteţi recunoaşte o anvelopă omologată pentru iarnă după simbolul „3PMSF”, de tip fulg de zăpadă şi munte, precum şi după simbolul „M+S”, de pe flanc. M+S înseamnă noroi şi zăpadă. Atât pneurile specializate de iarnă, cât şi cele „All-Seasons” ce pot fi utilizate cu succes în anotimpul rece, dispun de aceste marcaje.

Anvelopele de zăpadă merită?

În climatele cu vreme severă de iarnă, anvelopele de iarnă sunt adesea cea mai eficientă investiţie de siguranţă pe care o pot face şoferii. Testele efectuate de Consumer Reports au constatat că o maşină cu tracţiune faţă cu anvelope de iarnă se prinde de obicei mai bine decât o maşină cu tracţiune integrală cu anvelope pentru toate anotimpurile. Sistemele de tracţiune integrală pot adăuga mii de euro la costul unei maşini pentru o aderenţă de iarnă mai mică decât un set mai ieftin de anvelope de iarnă.

Dacă investiţi în anvelope de iarnă, va trebui să schimbaţi anvelopele cel puţin de două ori pe an. Există un cost suplimentar pentru a solicita unui service de anvelope să le instaleze pentru dvs. atunci când începe vremea rece şi să vă monteze din nou anvelopele pentru toate anotimpurile în primăvară.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.