Argentina, al patrulea exportator mondial de grâu, a devenit prima ţată don lume care a aprobat producerea şi comercializarea unei varietăţi de gâu modificat genetic, o piaţă condiţionată de aprobarea principalului importator de grâu, Brazilia, relatează AFP.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

”Este vorba despre prima aprobare în lume” a unui grâu modificat genetic, a cărui particularitate este că aceea că este tolerant la secetă, a anunţat într-un comunicat joi Consiliul Naţional argentinian de Cercetare Ştiinţifică şi Tehnică (CONICET).

Însă, ”pentru a fi comercializat în Argentina, el trebuie să fie aprobat de Brazilia, principala şi istorica piaţă a grâului argentinian”, subliniază acest organism din subordinea Guvermului.

În 2019, 45% din cele 11,3 milioane de tone de grâu exportate de Argentina au fost vândute Braziliei.

Celelalte pieţe principale sunt Indonezia, Chile şi Kenya.

Dezvoltarea acestui grâu rezistent la secetă este rezultatul unei colaborări public-privat de peste 15 ani între societatea argentiniană Bioceres şi un grup de cercetare de la Universitatea Naţională Litoral (UNL). Grupul, condus de către dr. Raquel Chan, a reuţit să izoleze o genă rezistentă la secetă şi să o inoculeze în grâu, soia sau porumb.

Până acum, cercetarea se lovea de complexitatea genomului grâului.

”Ministerul argentinian al Agriculturii a aprobat grâul care incorporează tehnologia HB4 a întreprinderii noastre în producţie şi consum”, şi-a exprimat satisfacţia, într-un comunicat, Bioceres, care subliniază că Argentina devine astfel ”prima ţară din lume” care adoptă această tehnologie.

Varietăţile de grâu HB4 sunt dezvoltate de către Trigall Genetics, un joint-venture între Bioceres şi societatea franceză Florimond Desprez, unul dintre liderii mondiali ai geneticii grâului.

Grupul Florimond Desprez, cu sediul în nordul Franţei, unde are 1.155 de salariaţi, se prezintă ca ”obţinătorul unor varietăţi şi productor de seminţe care răspund aşteptărilor sectorului marilor culturi”. El este prezent în 65 de ţări şi deţine 35 de filiale în străinătate, între care una în Argentina din 2012.

În loturile de producţie şi testele pe câmp realizate în ultimii zece ani, varietăţile grăului HB4 au arătat o îmbunătăţire a randamentului cu o medie de 20% în caz de secetă.

”Trebuie, acum, să convinegem lumea că este foarte bună şi foarte capabilă să genereze pieţe pentru acest grâu, care reprezintă o evoluţie tehnologică”, declară directorul general al Bioceres, Federico Trucco, în cotidianul argentinian Clarin.

”Prima care trebuie să fie convinsă este Brazilia”, subliniază el, apreciind că este vorba despre o ”sarcină aprigă”, aşa cum a fost, în opinia sa, obţinerea acestei autorizaţii de comercializare.

Autorizaţia de comercializare a fost obţinută la ”trei ani după obţinerea aprobărilor CONABIA (Comisia Naţională argentiniană Consultativă privind Biotehnologia Agricolă) şi SENASA (Serviciul naţional argentinain pentruSănătate Agroalimentară)”.

Unii experţi, membri ai Institului Naţional argetinain al Seminţelor, şi-au exprimat însă îngrijorarea faţă de această aprobare a comercializării.

Ei subliniau într-un editorial, joi, că nicio ţară nu a aprobat folosirea varietăţilor grâului modificat genetic, ”din cauza neacceptării de către consumatorii locali şi/sau străini a unor produse fabricate pe bază de culturi modificate genetic şi a dificultăţii separării producţiei organismelor modificate genetic de cea nemodificată genetic”.

Ei subliniază că o eventuală aprobare de către Guvernul brazilian ”nu garantează că morile, brutăriile şi consumatorii individuali vor accepta să ne cumpere grâul modificat genetic, iar dacă o vor face nu există nicio garanţie că o vor face fără o scădere a preţului”.

În opinia lor, organismul modificat genetic ”este un progres ştiinţific pertinent şi ar putea să fie o contribuţie importantă la soia, porumb şi alte culturi, dar pentru moment nu pentru grâu”.

Cabinetul Agritel, o societate franceză expertă în strategii ale pieţelor agricole, consideră că Argentina ”îşi asumă riscul de a-şi vedea consumatorii opunându-se acestui tip de produse” şi, astfel, de a pierde părţi ale pieţei.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.