Fabrica de machete de trenuri de la Arad, singura de acest fel din România, livrează vagoane, locomotive şi accesorii pentru colecţionari din toată lumea, ajungând la vânzări de peste patru milioane de euro pe an, iar comenzile au crescut înainte de sărbători. Producătorii spun că machetele nu sunt simple jucării, ci piese de colecţie care copiază în cele mai mici detalii garnituri feroviare, iar noile modele sunt computerizate şi manevrabile prin telefon.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Fabrica de trenuleţe deţinută la Arad de compania austriacă Modelleisenbahn a fost înfiinţată cu mai bine de un deceniu în urmă şi a pornit la drum cu 20 de angajaţi, acum având peste 280. Criza economică din preajma anului 2010 nu a afectat acest domeniu, pasionaţii dovedindu-se dispuşi să renunţe la alte cheltuieli când e vorba de a mai adăuga un vagon, o locomotivă sau un accesoriu în colecţie, iar cifra de afaceri a fabricii arădene a crescut de la un an la altul.

”Modelismul feroviar este o formă de expimare artistică, iar cei care au această pasiune nu ţin cont de cheltuieli. Este un hobby mai scump decât altele, dar colecţionarii de trenuleţe sunt în general oameni foarte atenţi la detalii. Ei caută copii fidele, fiind dispuşi să plătească preţuri destul de mari pentru puterea de cumpărare a românilor“, spune una dintre cele două directoare ale fabricii din Arad, Romina Moldovan.

Compania austriacă produce la Arad trenuleţe din mărcile Roco şi Fleischmann. Într-un an livrează peste 120.000 de locomotive, 700.000 de vagoane şi 3.000.000 de componente, precum şine, figurine şi alte accesorii. Acestea ajung într-un depozit central din Slovacia, de unde sunt livrate în peste 50 de ţări de pe toate continentele.

În România, există un punct de distribuţie la Bucureşti, însă piaţa locală nu este foarte dezvoltată în acest sector, conform reprezentanţilor fabricii. Astfel, principalii clienţi sunt din ţări în care puterea de cumpărare este mare, precum Germania, Austria, Elveţia, Marea Britanie şi Franţa.

”Principalii clienţi sunt comercianţi de modele feroviare, dar şi furnizori de jucării sau lanţuri de magazine”, spune Romina Moldovan.

Compania mai are câteva unităţi de producţie în Europa, însă fabrica de la Arad este singura care are produse finite, restul fiind furnizori de componente pentru unitatea din România.

 

O locomotivă poate costa 500 de euro, iar un set complet 1.200

Conform statisticilor companiei, beneficiarii finali ai machetelor nu sunt copii, cum s-ar putea crede, ci persoane cu vârste cuprinse între 40 şi 70 de ani.

”Este vorba despre colecţionari, pentru că produsele noastre sunt replici exacte ale trenurilor adevărate. Pasionaţii sunt majoritatea bărbaţi cu venituri medii şi bine pregătiţi din punct de vedere academic”, spune Bianca Dolha, cea de-a doua directoare a fabricii arădene.

Tocmai pentru că machetele nu sunt considerate jucării şi respectă detaliile trenurilor adevărate, preţurile nu sunt accesibile oricui. Un vagon se vinde cu 15 până la 100 de euro, iar o locomotivă cu 40 până la 500 de euro. Un set complet, respectiv o locomotivă, câteva vagoane, şine, macaze şi alte accesorii poate costa 1.200 de euro.

”Modelele sunt deosebit de complexe şi pot conţine sute de piese de dimensiuni foarte mici. Prelucrarea lor este pretenţioasă, de la iprimarea motivelor pe carcase până la montajul final. E nevoie de cinci angajaţi pentru a se monta o locomotivă completă. Produsul finit este verificat bucată cu bucată şi suspus testelor de rezistenţă înainte de ambalare”, mai spune Bianca Dolha.

 

Trenuleţele din generaţia nouă se pot conecta la alte dispozitive

Înainte de sărbători, fabrica arădeană are comenzi mai mari, pentru că trenuleţele ajung cadouri nu doar pentru pasionaţi, ci şi pentru copii. Compania are o gamă de produse care se adresează celor mici, însă aceste trenuleţe nu sunt la fel de complexe ca cele de colecţie din punct de vedere al detaliilor.

Şi cum tehnologia ”smart” a luat avânt, nici acest domeniu nu a fost ocolit. Compania a adus invovaţii pentru unele modele de trenuleţe, care au fost echipate cu cipuri şi programe ce permit conectarea la telefonul inteligent sau la tabletă.

”Comenzile pot fi controlate prin dispozitivele smart, iar pe ecranul acestora se poate urmări ceea ce ar vedea un mecanic de locomotivă în timpul mersului, pentru că există montată o cameră în miniatură”, a spus Bianca Dolha.

 

Fabrica a devenit punct de atracţie pentru copii

Directorii fabricii de trenuleţe de la Arad au lansat un program de tip ”porţi deschise”, după ce au primit numeroase cereri de la şcoli pentru ca elevii şi preşcolarii să viziteze liniile de producţie.

”Cu timpul s-a dus vestea că există această fabrică în oraş, iar copiii sunt curioşi şi au cerut la şcoală să fie aduşi aici. Pentru copii este fascinant să vadă cum carcasele şi sutele de piese mărunte sunt montate şi devin replici are trenurilor adevărate. Avem însă şi adulţi care ne solicită să viziteze fabrica, chiar recent a fost la noi un colecţionar din Australia”, spune Romina Moldovan.

 

Investiţiile depăşesc cinci milioane de euro

Când a fost inaugurată, în 2006, investiţia în prima hală, de o mie de metri pătraţi, a fost de 500.000 de euro, iar de-a lungul anilor suprafaţa de producţie a fost extinsă prin închirierea a trei noi hale. Acum, spaţiile de producţie însumează 4.400 de metri pătraţi, la care se adaugă o sală pentru servit masa cu 150 de locuri şi vestiare.

Investiţia totală în fabrica arădeană depăşeşte 5.000.000 de euro, dar reprezentanţii companiei spun că au planuri de dezvoltare.

Anul trecut, fabrica a avut vânzări de peste patru milioane de euro, iar în 2015 vânzările s-au situat la 3,4 milioane de euro.

 

Colecţionarii spun că cel mai mult cumpără de pe internet

Chiar dacă au fabrică în Arad, colecţionarii cumpără modele de pe internet, de la alţi pasonaţi, pentru că nu găsesc întotdeauna ce caută în magazine.

Unul dintre arădenii colecţionari este Codrin Vranău, care a primit primul trenuleţ electric de la tatăl său când avea doar trei ani.

”Am construit împreună o dioramă cu materialele şi cunostinţele din 1984... Anii au trecut, priorităţile s-au schimbat şi trenuleţele au dispărut din viaţa mea până în 2008, când am văzut un start-set la un prieten. De atunci a reînceput totul. Sute de vagoane şi zeci de locomotive au făcut parte din colecţia mea”, spune arădeanul.

Codrin Vranău a fost coorganizator la trei mari expoziţii de modelism feroviar din Arad, unde şi-a prezentat piese din colecţie, având peste o mie de vizitatori pe zi.

”Când vezi ochii copiilor cum se luminează şi se umplu de bucurie în faţa trenuleţelor în mişcare, îţi dai seama că ai făcut ceea ce trebuie. Pentru acest hobby, ai nevoie de multă răbdare, pasiune, timp şi... bani. Dar când reuşeşti să găseşti întâmplător vagonul pe care l-ai căutat zi de zi timp de opt luni, pe toate site-urile posibile, te simţi de parcă ai câştigat Oscarul”, spune Codrin Vranău.

Colecţionarului îi place să construiască diorame feroviare, ”în special cu materiale home made, pentru că antrenează foarte mult imaginaţia şi cunoştinţele tehnice”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.