Grupul de investitori americani şi din Hong Kong care deţine Studiourile Buftea acuză administratorul judiciar şi echipa de conducere a Studiourilor de obstrucţionarea unui plan de relansare care poate asigura un profit de aproximativ 63 de milioane de lei pe termen de trei ani, se arată într-un comunicat transmis News.ro.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Studiourile Buftea (Bucharest Film Studios SA) au fost achiziţionate în 2016 de la Central European Media Enterprises de un grup de producători de cinema cu o filmografie importantă. La vremea respectivă, Studiourile se aflau într-o situaţie problematică, iar ulterior, în 2018, au intrat în insolvenţă. 

Proprietarii afirmă că aceasta a survenit ca urmare a managementului defectuos asigurat de Bobby Păunescu, desemnat director executiv după preluarea din 2016, în timp ce planul de reorganizare întocmit de Dinu, Urse şi Asociaţii nu include elementele necesare pentru o relansare de succes.

David Kushner, producător american cu o filmografie de peste 100 de titluri, printre care „Tron” şi „Tron: Legacy”, care face parte din grupul de investitori, declară: „Actualul manager nu se mai bucură din partea noastră de încrederea pe care i-am acordat-o în 2016, fiindcă în loc de relansare, am obţinut insolvenţa. Iar dincolo de insolvenţa din punctul nostru de vedere surprinzătoare şi de proiecţiile de venituri neconvingătoare, considerăm că investiţiile făcute pentru relansare sunt discutabile şi oneroase. Din cauza acestei situaţii, am contestat în justiţie actuala echipă de management şi planul de afaceri al acesteia, într-o serie de litigii care sunt în curs". 

În prezent, Bucharest Film Studios sunt deţinute în proporţie de 92,2% de un grup de investitori din SUA şi Hong Kong, în asociere cu statul român, prin AVAS (4,5%), SIF Muntenia (2,3%) şi o listă de acţionari care întruneşte sub 1%.

Printre proprietarii americani şi din Hong Kong se numără Donald Kushner, Elie Samaha (producător al „Battlefield Earth”, „Get Carter” şi „The Art of War”) şi George Shu. Un exemplu de decizie de management pe care proprietarii îl consideră greu de explicat este contractul de asociere în participaţie cu Phoenix Residence, compania lui Dan Besciu, prin care aceasta a ajuns să realizeze amenajări şi renovări discutabile, fără o destinaţie clară, în valoare de aproximativ 5 milioane de euro.

Bucharest Film Studios sunt obligate să suporte aceste costuri fără ca administratorul judiciar sau managerul Bobby Păunescu să propună o soluţie convingătoare în privinţa veniturilor. În plus, acesta din urmă a mai încheiat, fără autorizarea proprietarilor Studiourilor, contracte cu companiile controlate de familia sa, care nasc suspiciuni prin faptul că generează beneficii pentru el însuşi şi pentru companiile menţionate, şi nu pentru Bucharest Film Studios.

„Am venit la Studiourile Buftea ca să facem ceea ce am făcut şi la Castel Studios, şi în alte locuri: să creăm valoare culturală şi de business, aducând producţii de lungmetraj de mare calibru, care să poată beneficia de expertiza şi dotările existente în Buftea şi nu numai, la o capacitate apropiată de cea maximă”, afirmă Kushner.

„În momentul de faţă, Studiourile Buftea funcţionează mult sub acestă capacitate, se produc aproape fără excepţie emisiuni TV şi clipuri publicitare, dar administratorul judiciar şi managementul existent au grevat compania cu contracte oneroase, dintre care cel cu firma lui Dan Besciu este doar un exemplu. Din cauza unor complicaţii juridice legate de regimul de insolvenţă, am fost nevoiţi să opunem în justiţie acestei false linii de business un plan propriu de relansare, printre ale cărui proiecţii se află un profit de 63 de milioane de lei româneşti pe o perioadă de trei ani. Nu numai eu, ci şi partenerii mei avem toată încrederea în justiţia din România, deşi mersul acesteia a fost până acum destul de lent". 

Proprietarii subliniază că 2020 este un an foarte propice pentru relansarea producţiei cinematografice din România, ca urmare a facilităţilor fiscale acordate de Guvernul Orban producţiilor de film, care beneficiază de un regim de rambursare a costurilor de producţie de 35-45%, până în 2023.

„Este exact gura de oxigen de care producţia de film locală avea nevoie, şi în acelaşi timp, un gen de facilitate care va dinamiza piaţa”, declară Kushner. „România are dotări materiale şi un grad de expertiză umană greu de întâlnit în alte ţări - aşa cum s-a dovedit în anii 2000, prin producţia unor filme precum «Cold Mountain», pe care l-am adus la Castel Studios. Pentru ca ea să fie competitivă pe piaţa producţiilor de amploare, mai era nevoie doar de facilităţi fiscale competitive faţă de cele din Bulgaria sau Cehia, lucru care a fost realizat. În ciuda complicaţiilor juridice, suntem convinşi că vom putea relansa în viitorul apropiat Bucharest Film Studios, iar starurile hollywoodiene vor reîncepe să vină în România". 

Studiourile Buftea au fost fondate în 1957 şi sunt cea mai mare facilitate de acest tip din Europa de Est. Până în 1989, aici au fost produse filme premiate la Cannes, ca „Scurtă istorie” (Ion Popescu Gopo) sau „Pădurea spânzuraţilor” (Liviu Ciulei), dar şi coproducţii româno-străine.

Au fost relansate prin privatizarea din 1998, când Media Pro a preluat controlul societăţii comerciale, pentru a produce aici un număr de titluri printre care „Amen” (Costa Gavras) sau „Callas Forever” (Franco Zefirelli). După criză, Central European Media Enterprises, proprietarul american al Media Pro, a renunţat la studiourile devenite nerentabile. Mandatul cu care noii proprietari l-au învestit pe Bobby Păunescu, începând din 2016, a dus la intrarea în insolvenţă a Studiourilor, în 2018. La ora actuală, la Studiourile Buftea sunt în desfăşurare mai ales producţii de mic calibru (emisiuni TV şi clipuri publicitare).

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.