România traversează o vară tensionată din punct de vedere educaţional, dar şi una cu potenţial reformator fără precedent. Unul dintre cele mai discutate demersuri iniţiate de Ministerul Educaţiei în această perioadă este deschiderea către planuri-cadru alternative, o măsură care permite liceelor să îşi contureze propriul model curricular. În cadrul emisiunii Viitor pentru România, difuzată la Prima News, invitaţii au discutat în profunzime despre această oportunitate şi despre provocările pe care le implică.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

O reformă curriculară cu miză mare

Invitat în emisiune, Marian Staş, consultant în leadership şi membru în Comisia de Pilotare a Ministerului Educaţiei, a explicat importanţa acestui pas pentru transformarea sistemului educaţional din România:

„Este un timp excepţional, reprezentativ din perspectiva proceselor de leadership şi de schimbare. Ministrul Daniel David a avut curajul istoric de a deschide jocul către o alternativă curriculară, punând la dispoziţia liceelor posibilitatea de a-şi construi propriile planuri-cadru. Este o invitaţie clară la creativitate şi autonomie”, a declarat Staş.

Măsura vine în contextul în care multe şcoli au solicitat de-a lungul timpului mai multă libertate în proiectarea traseelor educaţionale, adaptate nevoilor comunităţilor locale. Reforma deschide calea către un sistem descentralizat, unde directorii, profesorii şi comunitatea locală pot decide ce tip de educaţie oferă copiilor lor.

De la „nu ni se dă voie” la asumare

În viziunea lui Marian Staş, planurile-cadru alternative înseamnă mai mult decât o schimbare formală:

„Este momentul în care şcolile şi directorii nu se mai pot lamenta că nu li se dă voie. Legea şi metodologia permit deja o flexibilitate uriaşă. Acum este vorba doar despre voinţă şi asumare”, a spus expertul în educaţie Marian Staş.

Staş atrage atenţia că această oportunitate nu este una decorativă sau formală, ci una capabilă să schimbe cultura organizaţională a şcolii:

„Acest demers va transforma fibra şcolii, cultura învăţării şi a relaţiei dintre profesori şi elevi. Nu e un exerciţiu cosmetic. Este o invitaţie la autenticitate şi leadership şcolar veritabil”, a continuat invitatul.

Directorii din ţară răspund cu entuziasm, dar şi cu realism

Reacţiile din partea directorilor de şcoală invitaţi în emisiune au fost în general pozitive, dar nu lipsite de nuanţe. Viforel Dorobanţu, director al Şcolii Gimnaziale din Curcani şi vicepreşedinte al Asociaţiei CEMS (Comunitatea pentru Excelenţă în Management Şcolar), a subliniat importanţa momentului:

„Am fost martor la schimbări reale generate de pilotare. La Curcani, am depus deja o nouă aplicaţie pentru extinderea pilotării şi în ciclul primar. Oamenii din comunitate, deşi sub presiuni, îşi asumă şi construiesc. Asta înseamnă leadership real”, a spus directorul Dorobanţu.

La rândul său, Liviu Moise, directorul Şcolii Gimnaziale nr. 1 din Unirea, Călăraşi, a subliniat beneficiile acestui tip de autonomie, mai ales în şcolile mici, unde deciziile pot fi implementate mai agil:

„Conduc o şcoală cu 220 de elevi. Dacă putem construi un plan-cadru adaptat copiilor noştri, care să îi ajute să se dezvolte în funcţie de nevoile reale ale comunităţii, atunci este o şansă pe care trebuie să o valorificăm”, a explicat Liviu Moise.

Liviu Moise atrage totodată atenţia asupra importanţei direcţiei în care se merge: „Nu trebuie să pregătim copiii pentru o societate deja rigidă, ci să-i învăţăm cum să o schimbe în funcţie de visurile lor”.

Susţinere din partea comunităţii profesionale

Schimbările din educaţie vin şi cu tensiuni. Mulţi directori au exprimat temeri legate de presiunea suplimentară generată de noile cerinţe. Însă, în acelaşi timp, ei se organizează în structuri de sprijin reciproc. Asociaţia CEMS a fost creată tocmai pentru a reprezenta directorii cu concurs, care caută soluţii profesionale, nu privilegii personale.

„Noi nu suntem un sindicat al directorilor. Nu ne ducem la minister pentru drepturi personale. Ne ducem pentru eficienţa şcolii şi pentru binele elevilor”, a precizat Viforel Dorobanţu.

Mesajul către directori: Curaj, creativitate şi asumare

Pe finalul emisiunii, Marian Staş a transmis un mesaj de încurajare directorilor din toată ţara:

„Dragi directori, să nu vă fie frică. Folosiţi creativ toate instrumentele pe care le aveţi. Urmaţi-vă visul şi construiţi o şcoală care reflectă aspiraţiile reale ale comunităţii voastre. Lăsaţi în urmă lamentările şi mergeţi cu toată energia către acţiune”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.