În România, elevii din liceele tehnologice sunt pregătiţi pentru o piaţă a muncii care nu mai există. Manualele, curricula şi resursele de formare disponibile astăzi în şcolile profesionale sunt, în multe cazuri, relicve ale anilor ’70 şi ’80 — în timp ce industria auto şi tehnologiile industriale evoluează accelerat. În cadrul emisiunii „Viitor pentru România” de la Prima News, experţii au tras un puternic semnal de alarmă: avem elevi care învaţă după manuale depăşite cu peste patru decenii, în timp ce viitorul meseriilor se schimbă radical.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Manuale care predau Dacia 1310, în 2025

Victor Balaş, preşedintele Asociaţiei Specialiştilor Auto din România, a prezentat exemplul cel mai relevant: manualul oficial de mecanică auto, ediţia 2020, aprobat de Ministerul Educaţiei, îi învaţă pe elevi ce înseamnă „autoturisme moderne (Dacia 1310)”.

„Gândiţi-vă că un copil intră azi în sistem şi va repara maşinile anilor 2030, dar manualul îi explică tehnologia Daciei 1310. E absolut anacronic. Pregătim elevi pentru o lume care nu mai există”, a declarat Balaş.

Acesta a explicat că tehnologia auto actuală implică sisteme electrice de înaltă tensiune, baterii de 900V, senzori, software, inteligenţă artificială şi mecanisme complexe de siguranţă. Niciunul dintre aceste elemente nu este prezent în manualele din şcoală.

Meserii noi, fără formare: lipsesc calificările pentru maşini electrice

Pe lângă problema manualelor, România se confruntă cu o absenţă totală a calificărilor pentru noile tehnologii auto. „Nu există meseria de electrician de înaltă tensiune pentru automobile electrice. Avem zeci de mii de maşini electrice care circulă, dar nu avem oameni autorizaţi să le repare. Este absurd”, a mai spus Balaş.

În vopsitorii, de exemplu, bateria trebuie scoasă atunci când se lucrează la caroserie — o operaţiune periculoasă fără instruire adecvată. Lipsa formării poate duce la accidente grave, uneori fatale.

Profesorii nu sunt formaţi, iar industria evoluează prea repede

Problema nu este doar că manualele sunt vechi, ci şi că profesorii nu primesc formare pentru noile tehnologii. Balaş afirmă că mulţi profesori sunt deschişi, însă nu sunt sprijiniţi:

„Ca să predai maşini electrice, trebuie să înveţi singur acasă, din timpul tău, pe banii tăi. Şi mulţi profesori întreabă: de ce aş face asta, dacă în curriculum nu există şi salariul este acelaşi?”

Asociaţia pe care o conduce a creat un centru de training în Bucureşti, care oferă gratuit cursuri profesorilor, în parteneriat cu producători auto. Totuşi, sistemul public rămâne rigid.

De ce nu se schimbă manualele?

Corina Atanasiu, deputat în Comisia pentru Învăţământ, explică faptul că legislaţia privind manualele este restrictivă:

„Manualele nu pot fi scrise de specialişti reali din industrie, ci doar de profesori titulari. Asta blochează orice actualizare. Avem manuale traduse din străinătate, excelente, dar nu pot fi introduse pentru că autorul nu e profesor român.”

Industria cere schimbare imediată

Asociaţiile profesionale solicită atât actualizarea curriculumului, cât şi includerea lor în procesul de creare a manualelor.

„Nu vrem să promovăm manualele noastre. Vrem manuale corecte, actuale. Cerem doar să fim consultaţi”, a spus Balaş.

România riscă să rămână fără forţă de muncă calificată, în timp ce industria auto continuă să se electrifice.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.