Săptămâna aceasta a adus în prim-plan decantarea şi analiza rezultatelor de la Evaluarea Naţională, precum şi un nou raport european despre timpul petrecut de elevi la şcoală şi o veste bună din Braşov, unde prima avem prima şcoală acreditată Cambridge din ţară. Iată cele mai importante cinci ştiri care au modelat discursul public în educaţie.
Elevii din rural rămân dramatic în urmă la Evaluarea Naţională 2025
Graficul publicat în slide-ul 9 din documentul oficial al Ministerului Educaţiei, analizat de Edupedu.ro, arată o distribuţie puternic defavorabilă elevilor din mediul rural: mediile lor se concentrează în zona 4–6, cu foarte puţine rezultate peste 7. Aceasta sugerează nu doar un decalaj de învăţare, ci un eşec structural de a oferi copiilor din mediul rural condiţii reale pentru a performa la standarde naţionale.
Elevii din urban, supraevaluaţi? Distribuţie suspect anormală
Acelaşi grafic ne arată că mediile elevilor din urban sunt „împinse” spre 8–9, cu o curbură asimetrică care sugerează o posibilă supraevaluare. Aceasta ridică întrebări despre presiunea părinţilor şi a şcolilor, toleranţa în corectare sau lipsa calibrării unitare a notării.
România pe ultimele locuri în UE la timpul petrecut la şcoală
Conform raportului Eurydice, elevii din România au printre cele mai puţine ore anuale de şcoală din UE: 540 în ciclul primar şi 834 în gimnazial. Aceste valori sunt sub media europeană şi pun sub semnul întrebării calitatea educaţiei oferite.
Ministrul Daniel David: „Dacă plecarea mea rezolvă criza, pot pleca, dar măsurile rămân”
Ministrul Educaţiei, Daniel David, a declarat că ar putea pleca din funcţie dacă acest lucru ar rezolva criza din sistem, dar a subliniat că măsurile privind norma didactică şi eficientizarea bugetară sunt asumate de Guvern şi vor merge mai departe.
Colegiul Naţional „Andrei Şaguna” din Braşov – prima şcoală publică acreditată Cambridge
Colegiul din Braşov devine prima instituţie publică de învăţământ din România acreditată ca Şcoală Internaţională Cambridge. Elevii pot susţine examene IGCSE şi A-Level, recunoscute în peste 160 de ţări, alături de Bacalaureatul naţional.
Sumar şi perspective: ce ne spun aceste ştiri despre educaţia românească?
- Este nevoie de măsuri urgente de sprijin pentru elevii din mediul rural – infrastructură, profesori calificaţi, mentorat şi acces digital echitabil.
- Este necesară o reformă a sistemului de evaluare, astfel încât să reflecte progresul real al elevilor, nu doar performanţele de moment.
- Este nevoie de reforme curriculare şi structurale care să alinieze educaţia românească la standardele internaţionale.
- Ministrul Educaţiei pune accentul pe soluţii, nu pe găsirea vinovaţilor şi dă un mesaj orientat spre responsabilitate instituţională şi dialog, nu pe confruntare politică.
- Acreditarea colegiului naţional din Braşov ca Şcoală Internaţională Cambridge este un pas major spre internaţionalizarea educaţiei publice şi un exemplu de excelenţă replicabilă în sistem.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.