Limitarea la 25% a cheltuielilor administrative şi de vânzarea în cazul asigurării auto obligatorii RCA, măsură prevăzută în proiectul legii RCA adoptată marţi de deputaţi, încalcă directivele europene, creează un risc de infringement pentru România şi pune presiune pe calitatea serviciilor oferite de asigurători, a anunţat miercuri asociaţia care reprezintă interesele asigurătorilor, Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Deputaţii au adoptat marţi, cu 226 voturi „pentru”, 25 de voturi „împotrivă” şi 4 abţineri, proiectul de lege privind asigurarea RCA. Asigurătorii avertizează că acest proiect de lege este unul stufos, care tinde să suprareglementeze piaţa şi atinge aspecte care ţin de modul de funcţionare a altor industrii - industria service-urilor auto şi industria de transporturi. Acest proiect limitează la 25% a cheltuielilor administrative şi de vânzare, prevedere care încalcă directivele europene, potrivit UNSAR.

”Aşa cum UNSAR a enunţat deja în nenumărate rânduri, orice plafonare, fie că vorbim de un nivel de 25%, fie că vorbim de un nivel de 90%, încalcă Directivele europene în domeniu, riscând în continuare infringementul pentru România. Mai mult decât atât, prevederea nu aduce beneficii reale pentru niciuna dintre părţile implicate, deoarece pune presiune asupra calităţii serviciilor oferite şi este extrem de dependentă de alte costuri asupra cărora asigurătorii nu deţin niciun control”, se arată în comunicat.

UNSAR mai atrage atenţia că, în momentul stabilirii acestui cuantum, nu a fost luat în calcul faptul că aproximativ o treime o reprezintă contributiile obligatorii, stabilite prin lege, pe care companiile de asigurare le plătesc către ASF, Fondul de Garantare a Asiguraţilor (FGA), Fondul de Rezoluţie sau Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR), reprezentând în special contribuţii pentru protecţia păgubiţilor.

O altă prevedere, care poate duce la o creştere necontrolată a nivelului daunelor plătite de societăţile de asigurare, în accepţiunea UNSAR, este modul în care se va realiza despăgubirea pentru reparaţia autovehiculelor avariate.

”Deşi în acest moment este cunoscut faptul că pe piaţă sunt service-uri auto care practică preţuri pentru manoperă şi piese mult peste costul oferit de reprezentanţele oficiale ale mărcilor auto, legea, aşa cum a fost votată de către Parlament, prevede că justificarea costurilor pentru reparaţia unui autovehicul poate fi făcută atât prin sisteme de evaluare specializate, cât şi prin documente emise în baza legii”, se arată în comunicat.

Asigurătorii susţin că sistemele de specialitate menţionate şi-au dovedit utilitatea în practică şi sunt utilizate deja atât de service-uri, cât şi de asigurători în mod frecvent pentru poliţele RCA şi Casco. Totodată, UNSAR avertizează că o formulare ambiguă cum este “documente emise în baza legii” oferă o breşă prin care reparatori de rea credinţă pot factura mult peste preţul pieţei pentru reparaţia unei maşini, abuzând de faptul că dauna este acoperită de un asigurator şi fără ca legislaţia să îi impună cerinţe stricte în ceea ce priveşte justificarea acestor facturi.

Unul din amendamentele adoptate marţi de deputaţi, în cazul legii RCA, va permite proprietarilor de maşini să fie despăgubiţi indiferent de service-ul în care îşi vor repara maşina, dar poliţele nu au cum să crească din cauza costurilor cu reparaţiile, pentru că acestea reprezintă doar o mică parte din costul total al daunelor, a declarat marţi preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.