Noile taxe vamale impuse de administraţia Trump asupra importurilor de oţel şi aluminiu încep să provoace efecte vizibile în industria americană de ambalaje. Începând cu 4 iunie, aceste tarife au fost dublate la 50%, ceea ce a determinat creşteri semnificative ale costurilor pentru companiile care folosesc aceste metale în producţia de conserve, doze de băuturi sau recipiente pentru cosmetice, relatează Reuters.
Printre cei afectaţi se numără şi Pacific Coast Producers, un important furnizor de conserve de fructe şi legume pentru mari lanţuri de supermarketuri precum Kroger, dar şi pentru spitale şi şcoli din Statele Unite.
Andy Russick, vicepreşedinte în cadrul companiei, a declarat că, deşi sprijină ideea combaterii importurilor ieftine din China, măsurile actuale transformă firmele americane în victime colaterale.
El estimează că tarifele impuse vor aduce o creştere de 6% a costului oţelului special folosit pentru ambalarea alimentelor, ceea ce înseamnă costuri suplimentare cuprinse între 8 şi 10 milioane de dolari anul acesta, cu posibilitatea de a ajunge la 40 de milioane anul viitor.
În faţa acestei presiuni, tot mai multe companii încep să analizeze soluţii alternative. Russick spune că Pacific Coast ar putea trece parţial la ambalaje din carton aseptic, precum cele produse de Tetra Pak sau SIG Group, sau să înlocuiască conservele cu pungi de folie mai ieftine, mai ales pentru produsele destinate restaurantelor. La rândul său, CEO-ul SIG Group, Samuel Sigrist, susţine că războiul comercial iniţiat de SUA alimentează ideea că aluminiul ar trebui eliminat din ambalajele pentru băuturi, în favoarea variantelor fără metal.
Marii producători din industria băuturilor se pregătesc şi ei pentru schimbări. CEO-ul Coca-Cola, James Quincey, declara în februarie că, în contextul majorării tarifelor, compania ar putea pune un accent mai mare pe ambalajele din plastic. Potrivit raportului de mediu din 2023 al companiei, aproape jumătate din ambalajele Coca-Cola sunt deja din plastic, în timp ce aluminiul şi oţelul reprezintă 26%. În cazul rivalului PepsiCo, doar 8% din produse sunt ambalate în aluminiu.
Totuşi, tranziţia de la metal la alte materiale nu este lipsită de obstacole. Ambalajele din sticlă, de exemplu, sunt mai grele şi mai scumpe la transport, iar dozele din aluminiu domină piaţa americană: în 2023, 64% din berea vândută în SUA a fost ambalată astfel. În plus, multe băuturi din categorii aflate în creştere, precum energizantele şi cocktailurile pre-mixate, folosesc doze de aluminiu, iar reciclarea internă a metalului face ca o mare parte din aceste ambalaje să nu fie supuse tarifelor.
Analiştii spun că schimbările majore în strategiile de ambalare vor avea loc doar dacă tarifele rămân în vigoare pe termen lung. În prezent, multe companii ezită să investească în restructurări logistice costisitoare, în condiţiile unei incertitudini politice şi comerciale accentuate.
Scott DeFife, director al U.S. Glass Packaging Institute, remarcă faptul că firmele sunt în aşteptare, fără să ia decizii pripite: ”O măsură care durează 30 de zile nu reprezintă o ameninţare imediată pentru lanţul de aprovizionare,” a spus el.
Între timp, pentru companii precum Pacific Coast, costurile continuă să crească, iar presiunea se va răsfrânge cel mai probabil asupra consumatorilor, sub forma unor preţuri mai mari pe rafturile magazinelor.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.