Afacerile din industria modei cresc de la an la an în România, pe fondul apetitului românilor pentru cumpărături, H&M, Zara, C&A şi Pepco fiind principalii actori într-o piaţă evaluată la aproape 5 miliarde de euro, potrivit unui studio KeysFin.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Potrivit datelor KeysFin, comerţul de profil din România este controlat, în proporţie de 83%, de investitorii străini, în timp ce în sectorul de producţie, business-ul aparţine, în majoritate (62%) firmelor locale.

”În 2016, în industria modei activau 18.890 de firme în sectorul de comerţ şi 5.676 în cel de producţie, afacerile acestora depăşind 23 de miliarde de lei. Numărul investitorilor în acest sector a scăzut faţă de anul 2013, când erau 25.445, însă afacerile au crescut spectaculos, cu aproape 5 miliarde de lei, echivalentul a peste 1 miliard de euro”, se arată în studiu.

Rezultatul net înregistrat de piaţa de fashion în 2016 a crescut de aproape patru ori faţă de 2013, de la 346,1 milioane de lei la 1,31 miliarde de lei, semn că afacerile au fost, de la an la an, tot mai profitabile. Pentru 2018, aşteptările sunt pozitive, legate de creşterea consumului.

”Perspectivele lui 2018 sunt în general pozitive, pe fondul creşterii consumului. Un avans de 10-15% este de luat în calcul pentru următoarele 12 luni, pe fondul extinderii reţelelor de magazine şi, în general, a ofertei comercianţilor şi producătorilor. Principalul semn de întrebare este dat de inflaţie şi de cursul valutar, care pot influenţa politicile comerciale ale companiilor, dinamica producţiei şi a ofertei”, se arată în studiu.

Industria de modă din România este unul dintre angajatorii semnificativi din economie, dovadă că numărul angajaţilor s-a păstrat constant în intervalul 2013-2017, în jurul a 200.000 de salariaţi.

”Important şi relevant este că mai mult de trei sferturi dintre angajaţi lucrează în sectorul de producţie, care atrage afaceri pe orizontală. România produce foarte mult în lohn, cel mai mult pentru export însă şi piaţa internă devine tot mai importantă”, spun analiştii de la KeysFin.

Studiul arată, pe de altă parte, că investitorii străini au ajuns să controleze industria de profil. Astfel, în 2016, cele 5311 firme cu acţionariat majoritar străin înregistrau aproximativ două treimi din cifra de afaceri (64%).

„Statistica arată că firmele cu acţionari străini au ajuns să reprezinte 22% din totalul celor 24.566 firme din industria de modă. Cei mai mulţi investitori sunt din China (1957 firme) Italia (793 de firme) şi Turcia (585), iar cele mai mari afaceri le fac italienii, de peste 2,12 miliarde de lei", afirmă experţii KeysFin.

Din punct de vedere geografic, cei mai mulţi producători din industria de fashion sunt înregistraţi în Bucureşti (865), aceştia având un business de peste 1 miliard de lei în 2016. În topul industriei, după numărul de firme, urmează judeţele Cluj (228 firme), Neamţ (209), Dolj (188 firme), Prahova (184), Iaşi (184).

Studiul Keysfin, realizat pe baza datelor comunicate de companii la Registrul Comerţului şi Ministerul de Finanţe, arată că cel important jucător din comerţul de profil este H&M Hennes & Mauritz, care a înregistrat în 2016 afaceri de 760,5 milioane de lei. Urmează Zara Bucureşti (686,8 milioane lei), Roumasport - deţinătorul brandului Decathlon (613,2 milioane lei), C&A Moda Retail (375 milioane lei) şi Pepco Retail (335,5 milioane lei).

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.