Piaţa de electro-IT&C din România se află pe un trend ascendent, datorat în mare parte e-commerce-ului, potrivit unei analize realizate de experţii KeysFin, care estimează pentru anul în curs un avans de 7,5%, astfel că piaţa va depăşi 36 miliarde de lei, un maxim istoric.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Cifra de afaceri a comercianţilor de produse electro-IT&C locali a crescut cu 8% în 2018 faţă de anul anterior şi cu 37,6% faţă de 2014.

Principalii jucători din piaţă în funcţie de cifra de afaceri realizată în 2018 sunt: Samsung Electronics România – 4,6 miliarde de lei (13,5% din total), Dante International (eMAG) – 4,2 miliarde de lei (12,5% din total) şi Altex România – 3,6 miliarde de lei (10,5% din total).

Cel mai mare avans, faţă de anul precedent, în rândul retailerilor, l-a avut eMAG, a cărui cifră de afaceri a crescut cu aproximativ 28%, raportat la 2017, această creştere reprezentând un semnal clar al potenţialului cumpărăturilor online din România, conform specialiştilor KeysFin.

„În ultimii trei ani, românii au început să facă din ce în ce mai multe cumpărături online, iar produsele electro-IT&C sunt printre cele mai vizate de către aceştia, fapt care se reflectă şi în cifra de afaceri a comercianţilor din domeniu. Potenţialul acestui segment de piaţă nu a fost încă atins aşa că suntem siguri că vom vedea creşteri şi în 2019, în rândul jucătorilor din piaţa de electro-IT&C care sunt prezenţi în mediul online, mai ales că promoţii precum cele de Black Friday stârnesc interesul a milioane de români”, a declarat Roxana Popescu, managing director al KeysFin, unul din cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.

Industria comercianţilor de produse electro-IT&C a cuprins 5.168 companii în 2018, dintre care: 10 companii mari, 56 medii, 397 mici şi 4.705 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile mari, acestea concentrând aproximativ 54% din totalul cifrei de afaceri generate de comercianţii locali anul trecut.

Capitala livrează majoritatea pieţei de elecro-IT&C

Companiile înregistrate în Bucureşti au generat o cifră de afaceri de 22,9 miliarde de lei, adică 67,3% din total în 2018. Urmează cele din judeţele Ilfov (16%), Cluj (3%), Timiş (1,8%) şi Suceava cu 1% din total. Astfel, primele cinci judeţe au concentrat aproape 90% din cifra de afaceri a comercianţilor electro-IT&C în 2018.

Capitala conduce şi după numărul de companii, urmată de judeţele Cluj, Timiş, Bihor şi Dolj. Astfel, în primele 5 judeţe au fost înregistraţi aproape o jumătate dintre comercianţii locali de produse electro-IT&C.

În topul jucătorilor din retail-ul electro-IT&C locali pe primul loc s-a situat eMAG, Dante International SA (4,2 miliarde lei), fiind urmat de Altex România SRL (3,6 miliarde lei) şi Flanco Retail SA (1,1 miliarde de lei).

Când vine vorba de wholesale, locul 1 este ocupat de Samsung România, cu o cifră de afaceri de 4,6 miliarde de lei, compania coreană fiind urmată de Huawei Technologies (1,9 miliarde lei) şi Network One Distribution (1,3 miliarde lei).

Numărul mediu de angajaţi din industria comercianţilor de produse electro-IT&C a scăzut cu 4,6% faţă de 2017 şi cu 5,5% faţă de 2014, la 30,6 mii de angajaţi anul trecut. Pe tip de companii, cele mai mari au concentrat o treime din forţa de muncă, urmate de companiile mici cu 25% din total.

Pe de altă parte, costul mediu per angajat a crescut cu 18% în 2018, ajungând la 70.000 lei, în timp ce productivitatea a înregistrat o creştere de doar 13% faţă de anul anterior, ajungând la 1,1 milioane lei per angajat.

"Considerăm că avansul costului mediu per angajat peste cel al productivităţii reprezintă un risc important pe termen mediu, cu impact direct asupra competitivităţii economiei locale. Acesta este vizibil şi în industria comercianţilor de produse electro-IT&C unde avem o majorare cu 56% a costului mediu per angajat faţă de o un avans de 46% al productivităţii în perioada 2014-2018”, a precizat Roxana Popescu.

Altex România a fost cel mai mare angajator din 2018, cu 10% din totalul forţei de muncă. Cei mai mari cinci jucători au avut peste 9.000 de angajaţi în 2018, adică aproape 30% din total. La polul opus, peste 2.100 de companii (41% din total) nu aveau niciun angajat în 2018. 

Profitul net al comercianţilor electro-IT&C a scăzut cu 7,4% faţă de 2017, însă a rămas cu 35% peste nivelul din 2014, la 1,15 miliarde de lei în 2018. Pentru 2019 este estimată depăşirea pragului de 1,3 miliarde de lei. În ciuda unei consolidări în 2018, ambele marje de profitabilitate (netă şi operaţională) s-au îmbunătăţit în ultimii 5 ani pentru comercianţii electro-IT&C.

Samsung Electronics România a fost lider şi din perspectiva profitabilităţii, cu un profit net de 89,7 milioane de lei în 2018, reprezentând 7,8% din profitul total al acestui sector în 2018.

„În 2018, potrivit datelor comunicate în piaţă de principalele magazine online, promoţiile de Black Friday i-au determinat pe români să cheltuiască pentru cumpărăturile online peste 250 de milioane de euro, iar estimările specialiştilor arată că promoţiile din luna noiembrie 2019 îi vor convinge pe români să îşi aloce veniturile într-o proporţie la fel de mare sau chiar mai mare”, arată analiştii.

Până la Black Friday însă, de la începutul anului, s-au vândut cel mai bine electrocasnicele mari şi mici, precum şi televizoarele, potrivit celor mai recente studii de piaţă.

Astfel, programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a maşinii de spălat a impulsionat vânzările acestor categorii de produse, iar, în cazul segmentului IT, categoriile de produse cu cele mai mari creşteri au fost reprezentate de phablet-uri şi de accesorii inteligente.

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.