Impactul pandemiei, resimţit mai brutal în cazul companiilor mici, astfel că în medie scăderea afacerilor companiilor mici a fost de 20% în trimestrul IV, faţă de 10% în cazul marilor jucători, potrivit unui sondaj Impetum Group, care arată că managerii companiilor mici estimează în 2021 creşterea cifrei de afaceri cu doar 1%, în timp ce companiile mai mari văd o creştere de 5%.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

"Companiile cu afaceri de sub 100.000 de euro anual, au resimţit mai brutal efectele pandemiei anul trecut, jumătate dintre manageri considerând că propria companie este afectată de Covid-19, iar scăderea afacerilor este, în acest caz, de 20% în Q4 2020, faţă de Q2 2020, potrivit rezultatelor Confidex Q4 2020 - companii sub 100.000 făcute publice de Impetum Group. În plus, creşterea cifrei de afaceri, estimată pentru 2021, faţă de 2020, este de circa 5 ori mai mică în cazul micilor companii, în comparaţie cu marii jucători (1% vs. 5%)", arată grupul.

Astfel, managerii din companii mici percep mai acut impactul crizei generate de pandemie şi au o medie a indicatorului stării de spirit mai scăzută decât cei din companiile mai mari: 4.6 versus 4.9. Diferenţa în ceea ce priveşte scăderea profitului din trimestrul IV 2020 faţă de trimestrul II 2020 este edificatoare în acest sens: un minus de 22% pentru companiile mici şi de doar 12% pentru cele mari.

În plus, profitul este aşteptat să scadă în continuare pentru jucătorii mai mici, cu 4% în 2021, în timp ce marile companii estimează deja o creştere în acest an.

"Studiul ne arată că mărimea unei companii este relevantă, în special în perioadele dificile ale economiei. Astfel, companiile cu cifra de afaceri sub 100.000 de euro anual au resimţit mult mai dur efectele pandemiei, iar revenirea este percepută ca fiind mai îndepărtată. În plus, cele mai multe aşteaptă o scădere a profitului în acest an, în timp ce marii jucători estimează deja un avans al acestuia. Din punctul nostru de vedere acesta este un moment cheie pentru companiile mici pentru că au oportunitatea să facă un pas mare către o cultură antreprenorială bazată pe parteneriat pentru a trece cu bine peste această criză", declară Andrei Cionca, CEO & co-founder Impetum Group.

Dificultăţile pe zona de cash flow sunt evidente, jumătate dintre manageri susţinând că au avut probleme cu capitalul de lucru. În aceste condiţii, doar 10% dintre managerii micilor companii sunt relaxaţi sau foarte relaxaţi în ceea ce priveşte modul în care evoluează economia naţională, în timp ce 19% dintre ei sunt îngrijoraţi sau foarte îngrijoraţi.

Companiile mici sunt mai puţin încrezătoare decât cele mari în ceea ce priveşte efectul pozitiv al campaniei de vaccinare asupra economiei şi asupra propriei afaceri. Astfel, doar 66% cred că aceasta va avea un impact pozitiv asupra propriului business, faţă de 73% în cazul companiilor mari.

”Viziunea mai pesimistă a micilor antreprenori se vede şi în modul în care privesc impactul la o scară mai largă, dincolo de ograda proprie. Astfel, aproximativ 80% dintre managerii companiilor mici consideră că economiile (globală, europeană şi naţională) sunt afectate în „mare” şi „foarte mare măsură, faţă de 74% în cazul companiilor mai mari”, a mai afirmat Andrei Cionca.

Totodată, micile companii nu au o bază la fel de solidă de revenire în 2021, având în vedere că principalele măsuri luate în pandemie au vizat reducerea recrutării de personal şi reducerea cheltuielilor de marketing şi cercetare, dar şi a investiţiilor, afirmă specialiştii.

"Pandemia a scos în faţă importanţa digitalizării, mai mult ca oricând, astfel că aceasta este pe locul 5 în topul priorităţilor, înaintea chiar şi a accesului la creditare. Pe primele locuri, aşa cum era de aşteptat, se află creşterea vânzărilor şi păstrarea locurilor de muncă, urmate de îmbunătăţirea relaţiei cu clienţii şi investiţiile. Totuşi, micii antreprenori aşteaptă o revenire a cererii în acest an şi susţin că sunt orientaţi mai degrabă spre creşterea productivităţii, în detrimentul reducerii costurilor. În plus, cel puţin la nivel declarativ, pandemia devine catalizatorul unei schimbări de paradigmă a business-ului: 64% spun că pandemia va genera o intensificare a inovării la nivelul companiei, iar 71% vorbesc despre o regândire a strategiei", adaugă ei.

Managerii companiilor mici estimează o redresare a economiei în 2 ani şi 5 luni, dar a propriei companii în mai puţin de 2 ani. În ceea ce priveşte instrumentele financiare necesare redresării, reinvestirea profitului şi creditul furnizor sunt cel mai des menţionate de micii antreprenori.

Iniţiat la scurt timp după debutul pandemiei, Confidex măsoară încrederea managerilor români în economia actuală şi are scopul de a crea repere concrete pentru business-uri şi de a sprijini mediul de afaceri în luarea unor decizii adaptate realităţii.

În campania de măsurare a percepţiei managerilor români asupra mediului de business în trimestrul IV 2020, un număr de 180 de manageri din companii cu cifra de afaceri sub 100.000 de euro au ales să completeze chestionarul deşi profilul lor nu era unul aflat în eşantionul Confidex.

Studiul Confidex Q4 2020 cuprinde răspunsurile a peste 900 de manageri din companii cu cifra de afaceri de peste 100.000 euro şi 180 de manageri din companii cu cifra de afaceri sub 100.000 euro  din top 7 categorii de sectoare economice contribuitoare la PIB: agricultură; industrie şi energie electrică; construcţii; comerţ; HORECA; transport, distribuţie, depozitare; servicii. La studiu au răspuns doar CEOs şi manageri C-level, iar dintre companiile mari vizate, 75% au peste 1 milion de euro cifră de afaceri şi 31% peste 5 milioane euro cifră de afaceri.

Indicele Confidex e construit din agregarea a 29 de itemi şi măsoară pe o scară de la 0 la 100 de puncte încrederea în economie a managerilor şi antreprenorilor români. 

Impetum Group este grupul românesc care aduce împreună capital, management şi servicii, format din reunirea sub aceeaşi umbrelă a CITR, liderul pieţei de insolvenţă din România cu 20 de ani de experienţă în management de criză, ROCA, soluţie de private equity care urmăreşte consolidarea IMM-urilor româneşti care au un viitor valid, dar traversează un moment dificil şi ROCA X, un proiect destinat start-up-urilor disruptive din piaţa de tehnologie.


 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.