Mobilizarea constructorilor nu este cea mai importantă problemă a infrastructurii din România, ci cea legată de activitatea Guvernului şi a ministerului Transporturilor, în special cea reprezentată de lansarea unor licitaţii insuficient de bine pregătite şi lipsa unei coordonări la nivelul Guvernului între ministerele implicate în procesul de avizare şi autorizare, a anunţat vineri ONG-ul Asociaţia Pro Infrastructura.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Premierul Sorin Grindeanu i-a avertizat, joi, pe constructorii de drumuri, în urma vizitei de lucru pe care a făcut-o la Ministerul Transporturilor, că vor fi monitorizate lucrările care se află în execuţie şi, dacă nu respectă ceea ce s-au angajat să facă prin contract, se va apela ”la modul cât se poate de dur ca într-un final să plătească dacă nu respectă”.

Asociaţia Pro Infrastructură consideră pozitivă ”aplecarea premierului” asupra infrastructurii de transport, dar nu crede că problemele identificate sunt cele principale, în condiţiile în care activitatea constructorilor este monitorizată aproape zilnic atât de asociaţie, cât şi de alte iniţiative cetăţeneşti.

”În aceste condiţii de monitorizare, deşi observăm uneori probleme cu mobilizarea constructorilor, în general constatăm că problemele grave, cu adevărat dificil de rezolvat, care frânează construirea de autostrăzi în România, sunt în grădina Ministrului Transporturilor (domnul Cuc) şi a Guvernului. Un Guvern cu adevărat profesionist s-ar axa pe rezolvarea problemelor care depind de el şi abia apoi ar pune problema mobilizării constructorilor, nu invers”, a publicat ONG-ul pe pagina de Facebook.

Printre cele mai importante situaţii sistemice care au contribuit la blocajele din ultimii ani, potrivit asociaţiei, o reprezintă licitaţiile lansate pe baza unor proiecte insuficient de temeinic pregătite, exproprieri lipsă, avize şi acorduri care nu sunt obţinute la timp. ONG-ul atrage atenţia că aceste probleme ar trebui rezolvate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Ministerul Transporturilor ”asumându-şi răspunderea pe care tot încearcă să o paseze altor actori implicaţi”.

O altă problemă semnalată este lipsa unei coordonări la nivelul Guvernului între ministerele implicate în procesul de avizare şi autorizare: Ministerul Transporturilor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Mediului şi Ministerul Dezvoltării Regionale. Asociaţia atrage atenţiaşi asupra ingerinţele politice într-un ”domeniu unde specialiştii competenţi ar trebui lăsaţi să lucreze stabil pe o perioadă de 5-10 ani pentru a vedea rezultatele scontate”.

ONG-ul consideră că există şi o lipsă de viziune şi de pregătire a proiectelor din timp, cu mulţi ani înainte de lansarea lor în execuţie, pentru a se putea lucra pe mai multe şantiere în paralel.

”Sacrificarea bunului mers al acestor proiecte doar pentru capital de imagine al unor politicieni a dus la majoritatea situaţiilor neplăcute cu care ne confruntăm în prezent în domeniul construcţiilor de drumuri şi căi ferate în România. Ne exprimăm speranţa că reprezentanţii Guvernului şi ai CNAIR vor conştientiza şi vor recunoaşte într-un final unde sunt adevăratele blocaje în cazul principalelor proiecte de infrastructură rutieră şi feroviară şi vor acţiona în consecinţă”, a anunşat ONG-ul.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.