Operatorii economici mari şi mijlocii utilizează circa 100.000 de aparate de marcat, iar până la această dată au fost instalate numai 28.986 de aparate de marcat electronice pentru toate categoriile de contribuabili, inclusiv cei mici, arată un proiect publicat în dezbatere de Ministerul de Finanţe. Ministerul Finanţelor admite însă că este posibil ca firmele să nu îşi poată achiziţiona aparatele de marcat cu jurnal electronic şi să le şi pună în funcţiune până la 1 septembrie, iar comercianţii pot scăpa de sancţiuni.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

La data de 1 septembrie 2018 expiră termenul de graţie stabilit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2018, în care nu se aplică sancţiunile prevăzute de lege pentru nedotarea operatorilor economici care au calitatea de contribuabili mari sau mijlocii cu aparate de marcat cu jurnal electronic.

Astfel, având în vedere faptul că ”a rămas mai puţin de o lună până la expirarea termenului de graţie acordat operatorilor economici mari şi mijlocii prin OUG nr. 44/2018”, iar eliberarea numărului de ordine necesar fiscalizării, precum şi fiscalizarea propriu-zisă a aparatelor de marcat dotate cu jurnal electronic ”sunt procese consumatoare de timp”, potrivit Ministerului de Finanţe, ”se constată faptul că există premise ca cel puţin pentru anumite categorii de operatorii economici, dotarea cu aparate de marcat să nu fie finalizată până la 1 septembrie 2018”.

Astfel, dacă organele competente din cadrul ANAF şi MAI vor constata în urma controalelor că firma este dotată cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat şi instalat, atunci va fi aplicat un avertisment şi se va stabili un termen de instalare foarte scurt.

Dacă operatorul nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piaţă aparate corespunzătoare activităţii acestuia, organul de control aplică avertisment şi stabileşte un termen scurt de dotare.

Dacă însă firma nu este dotată cu aparat de marcat cu jurnal electronic şi nu există pe piaţă aparate de marcat cu jurnal electronic dedicate activităţii sale, organul de control aplică avertismentul şi stabileşte în planul de remediere un termen mai lung de dotare, de exemplu de 90 de zile.

Prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2018 privind unele măsuri referitoare la aplicarea unor dispoziţii şi prelungirea unui termen prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, a fost acordat un termen de graţie de trei luni, în care nu se aplică sancţiunile prevăzute de lege pentru nedotarea operatorilor economici cu aparate de marcat cu jurnal electronic, fără a modifica însă şi termenele obligatorii de dotare, acestea fiind menţinute pentru 1 iunie 2018 (contribuabilii mari şi mijlocii), respectiv 1 august 2018 (contribuabilii mici).

”Termenele de graţie (până la care nu se aplică sancţiunile pentru nedotarea cu noile aparate de marcat) stabilite prin OUG nr.44/2018 sunt: 1 septembrie 2018 (contribuabili mari şi mijlocii), respectiv 1 noiembrie 2018 (contribuabili mici)”, arată nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

În prezent, procesul de implementare a aparatelor de marcat dotate cu jurnal electronic este în plină desfăşurare.

”Acesta este un proces deosebit de complex şi impune eforturi semnificative pentru toţi participanţii, atât instituţii centrale şi locale subordonate ale statului, cât şi producători/distribuitori şi utilizatori ai aparatelor de marcat”, spun autorii documentului.

 

 

 

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.