Meta Platforms lansează o versiune comercială a modelului său de inteligenţă artificială open-source Llama, a anunţat marţi compania, oferind startupurilor şi altor afaceri o alternativă gratuită puternică la modelele scumpe vândute de OpenAI şi Google, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Noua versiune a modelului, numită Llama 2, va fi distribuită de Microsoft prin serviciul său cloud Azure şi va rula pe sistemul de operare Windows, a spus Meta într-o postare pe blog, referindu-se la Microsoft drept ”partenerul nostru preferat” pentru lansarea produsului.

Modelul, pe care Meta l-a furnizat anterior doar pentru a selecta cadre universitare în scopuri de cercetare, va fi, de asemenea, disponibil prin descărcare directă şi prin Amazon Web Services, Hugging Face şi alţi furnizori, conform postării pe blog şi a unei postări separate pe Facebook a CEO-ului Meta, Mark Zuckerberg.

”Sursa deschisă stimulează inovaţia, deoarece permite mult mai multor dezvoltatori să construiască cu tehnologie nouă. Cred că ar debloca mai multe progrese dacă ecosistemul ar fi mai deschis”, a scris Zuckerberg.

Realizarea unui model atât de sofisticat precum Llama disponibil pe scară largă şi gratuit, pentru ca întreprinderile să se dezvolte pe baza acestuia ameninţă să distrugă dominaţia timpurie stabilită pe piaţa în curs de dezvoltare a software-ului AI generative de către jucători precum OpenAI, pe care Microsoft o sprijină şi ale cărui modele le oferă deja clienţilor de afaceri prin Azure.

Prima versiune Llama era deja competitivă cu modelele care alimentează ChatGPT, al OpenAI, şi chatbot-ul Bard al Google, în timp ce noul Llama a fost antrenat cu 40% mai multe date decât predecesorul său, cu peste 1 milion de adnotări de oameni pentru a-i ajusta calitatea rezultatelor, a spus Zuckerberg.

”Llama comercială ar putea schimba imaginea”, a spus Amjad Masad, directorul general al platformei de dezvoltare software Replit, care a spus că peste 80% dintre proiectele de acolo folosesc modele OpenAI.

”Orice îmbunătăţire progresivă a modelelor open-source mănâncă cota de piaţă a modelelor cu sursă închisă, deoarece le puteţi rula ieftin şi aveţi mai puţină dependenţă”, a spus Masad.

Anunţul urmează planurile celor mai mari rivali din cloud ai Microsoft, Google, parte a grupului Alphabet, şi Amazon, de a oferi clienţilor de afaceri o gamă de modele AI dintre care să aleagă.

Amazon, de exemplu, comercializează accesul la Claude - AI de la startupul de mare profil Anthropic,  pe lângă propria familie de modele Titan.

Google, de asemenea, a declarat că intenţionează să pună Claude şi alte modele disponibile pentru clienţii săi din cloud.

Până acum, Microsoft s-a concentrat pe punerea la dispoziţie a tehnologiei OpenAI în Azure.

Întrebat de ce Microsoft ar sprijini o ofertă care ar putea degrada valoarea OpenAI, un purtător de cuvânt al Microsoft a spus că oferirea dezvoltatorilor posibilitatea de alegere în ceea ce priveşte tipurile de modele pe care le folosesc ar ajuta la extinderea poziţiei acesteia ca platformă cloud de bază pentru munca AI.

MEMORIE INTERNĂ

Pentru Meta, un ecosistem open-source înfloritor de tehnologie AI, construit folosind modelele sale, ar putea împiedica planurile rivalilor de a câştiga venituri din tehnologia lor proprietară, a cărei valoare s-ar evapora dacă dezvoltatorii ar putea folosi gratuit sisteme open-source la fel de puternice.

O notă internă a Google, intitulată ”Nu avem niciun şanţ de apărare şi nici OpenAI” a aprins lumea tehnologiei în luna mai, după ce a prognozat un astfel de scenariu.

Meta pariază, de asemenea, că va beneficia de progrese, remedieri de erori şi produse care ar putea rezulta din modelul său, devenind standardul de bază pentru inovarea AI, aşa cum a făcut-o în ultimii ani cu cadrul său AI open source adoptat pe scară largă PyTorch.

În calitate de companie de social media, le-a spus Zuckerberg investitorilor în aprilie, Meta are mai multe de câştigat prin intermediul modalităţilor de aprovizionare în mod eficient pentru a reduce costurile de infrastructură şi a maximiza crearea de noi instrumente destinate consumatorilor, care ar putea atrage oamenii către serviciile sale susţinute de reclame decât prin taxarea pentru accesul la modelele sale.

”Spre deosebire de unele dintre celelalte companii din spaţiu, nu vindem un serviciu de cloud computing în care încercăm să păstrăm proprietatea diferitelor infrastructuri software pe care le construim”, a spus Zuckerberg.

”Pentru noi, este mult mai bine dacă industria standardizează instrumentele de bază pe care le folosim şi, prin urmare, putem beneficia de îmbunătăţirile pe care le fac alţii.”

Cu toate acestea, lansare Llama vine şi cu riscuri, deoarece supraalimentează uşurinţa cu care actorii fără scrupule pot construi produse fără a ţine cont de controalele de siguranţă.

În aprilie, cercetătorii de la Stanford au retras un chatbot pe care l-au construit pentru 600 de dolari, folosind o versiune a primului model Llama, după ce a generat text neplăcut.

Directorii Meta spun că lansările publice de tehnologii reduc de fapt riscurile de siguranţă prin valorificarea înţelepciunii mulţimii pentru a identifica problemele şi pentru a construi rezilienţa în sisteme.

Compania mai spune că a pus în aplicare o politică de ”utilizare acceptabilă” pentru Llama comercială, care interzice ”anumite cazuri de utilizare”, inclusiv violenţa, terorismul, exploatarea copiilor şi alte activităţi criminale.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.