Maşinile care sunt furate din Marea Britanie sunt transportate în afara ţării în mai puţin de 24 de ore, potrivit unui raport al Royal United Services Institute (RUSI), care arată că furturile de vehicule au devenit o activitate centrală pentru grupările de crimă organizată, cu un impact economic estimat la 1,77 miliarde de lire sterline pe an, transmite CNBC.
Numărul furturilor a crescut cu 75% în ultimul deceniu, ajungând la aproximativ 130.000 de vehicule pe an.
Infractorii nu vizează doar maşinile de lux, cum ar fi Range Rover sau Rolls-Royce, ci şi modele obişnuite, precum Ford Fiesta, Ford Focus sau Volkswagen Golf. Acestea pot fi sustrase relativ uşor cu ajutorul unor tehnologii avansate de spargere, care sunt adaptate constant pentru a depăşi noile sisteme de securitate implementate de producători.
Autorii raportului subliniază că furtul auto nu mai este o infracţiune oportunistă de mică amploare, ci o formă de criminalitate organizată de înaltă valoare şi cu risc scăzut, care are atât o componentă internă, cât şi internaţională. Vehiculele furate sunt de regulă încărcate rapid şi expediate în afara ţării, ajungând în pieţe unde cererea este mare şi oferta limitată.
Printre destinaţiile preferate pentru exportul de maşini furate se numără Emiratele Arabe Unite, Georgia, Cipru şi Republica Democrată Congo.
Creşterea preţurilor pentru piese auto şi vehicule, combinată cu deficitele de aprovizionare, îi determină pe mulţi cumpărători să recurgă la piaţa neagră, alimentată în mare parte din astfel de furturi.
Pe lângă costurile personale suportate de proprietarii păgubiţi, furturile auto contribuie semnificativ la creşterea generală a costurilor din economie.
Raportul arată că, din 2021, cotaţiile pentru poliţele de asigurare auto au crescut cu 82%, un salt accentuat de creşterea costurilor de reparaţie, a preţurilor maşinilor şi de contextul economic general.
Cifra de 1,77 miliarde de lire reprezintă o estimare ”a costului social şi economic al criminalităţii”, conform metodologiei folosite de Ministerul britanic de Interne, care include cheltuieli pentru prevenţie, daune directe pentru victime (fie ele persoane fizice sau afaceri), dar şi costurile de remediere ale furtului.
Autorităţile britanice sunt îngrijorate de amploarea fenomenului. Raportul a fost transmis Agenţiei Naţionale pentru Combaterea Crimei (NCA), însă până acum nu a fost emis un răspuns oficial. Cercetătorii avertizează că fenomenul este în plină expansiune, iar dacă nu se iau măsuri sistemice, pierderile ar putea deveni şi mai mari.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.