Ministerul Turismului va elabora până la sfârşitul anului un proiect de lege sau va modifica legea existentă în ceea ce priveşte garantarea pachetelor de servicii turistice achiziţionate de turişti, astfel încât aceştia să poată fi despăgubiţi în situaţia în care agenţia de turism intră în insolvenţă şi nu îşi onorează serviciile, a declarat, într-un interviu acordat News.ro, ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre. El a precizat că ia în calcul mai multe tipuri de garantare a acestor pachete de servicii, între care fondul privat de garantare, o poliţă de asigurare, un depozit bancar sau o scrisoare de garanţie bancară. În interviu, ministrul afirmă că România poate fi o destinaţie turistică timp pe 365 de zile, considerând că nu există judeţ care să nu aibă ceva de oferit din punct de vedere turistic. România ar putea să aibă un membru în consiliul director al Organizaţiei Mondiale a Turismului (OMT), subiect despre care ministrul a discutat cu oficialii organizaţiei, mai ales că ”România are un cuvânt greu de spus în ceea ce priveşte turismul european”. Dobre promite să organizeze concurs pentru ocuparea tuturor posturilor din birourile reprezentanţelor de promovare externă până la finalul anului.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

- Reporter:  Referitor la reprezentanţele de promovare turistică, acum sunt funcţionale numai opt, dar există posturi pentru mai multe.

- Mircea Titus Dobre: În Hotărârea de Guvern privind aceste birouri, sunt trecute 15 posturi în total. Din 15 posturi trebuie să scădem trei, pentru că este vorba de persoanele care îşi desfăşoară activitatea în minister, care ţin legătura cu reprezentanţii externi. La ora actuală vorbim de 12 posturi externe, dintre care inactiv este Madrid şi  Tel Aviv. Dacă ne gândim la statutul angajaţilor din birourile de reprezentare externă, noi la ora actuală căutăm un temei legal, vrem să rezolvăm din punct de vedere legal anumite lucruri ca să le dăm o forţă, în aşa fel încât să fie considerat cum este ataşatul comercial la ora actuală. Dar aici rămâne de discutat, încă lucrăm la o reglementare legală, în aşa fel încât reprezentantul extern să aibă o putere mai mare în discuţiile cu partenerii externi.

- Reporter: Care acum nu există?

- Mircea Titus Dobre: Ba da, există, dar gândiţi-vă că el este doar un simplu reprezentant, nu pot să spun că are o forţă cum este un diplomat, de exemplu, sau cum este un ataşat comercial.

- Reporter: Se va schimba funcţia, titulatura?

- Mircea Titus Dobre: Titulatura nu, dar poate să i se schimbe statutul. Nu vreau să intru în foarte multe detalii, pentru că nu vreau să înţeleagă cineva ceva greşit, până în momentul în care o vom avea cel puţin un draft pentru poate chiar o reglementare legală nouă.

- Reporter: Unde veţi scoate posturi la concurs?

- Mircea Titus Dobre: Toate posturile se scot la concurs, indiferent că vorbim de reprezentant extern, de funcţionar public. Ei au statut de funcţionar contractual. De fiecare data se scoate postul la concurs.

- Reporter: Mă gândeam la două ţări unde nu avem reprezentanţe, de exemplu China şi India. 

- Mircea Titus Dobre: Şi Beijingul este într-adevăr inactiv. El există pe hârtie, dar este inactiv. Urmează şi acesta să fie ocupat. Sunt şi nişte lucruri pe care vrem să le schimbăm care se suprapun cu aceste locuri vacante, dar o să găsim, cred eu, o soluţie foate bună.

- Reporter: Şi vom avea în acest an oamenii în aceste locaţii?

- Mircea Titus Dobre: Da, vreau până la sfârşitul anului să rezolvăm această problemă. Trebuie să ne gândim la faptul că n-avem, într-adevăr, un birou de reprezentare externă în zona de nord a Europei, în zona scandinavă, un lucru foarte important de altfel, pentru că acolo chiar ar trebui să insistăm foarte mult. Eu totuşi mi-aş dori un reprezentant extern pe ţările Benelux (Belgia-Olanda-Luxemburg), e o zonă importantă de unde, pe o promovqre corectă şi coerentă, am putea atrage foarte mulţi turişti. Rămâne de stabilit, mai sunt multe detalii de discutat cu aceşti colegi. Vreau la un moment dat să mă întâlnesc cu fiecare dintre ei, pentru că vreau să discutăm despre ce înseamnă promovare, despre cum văd şi ei partea acesta de promovare. Ei consider că sunt foarte importanţi, ţinând cont că au o foarte mare experienţă în acest domeniu şi cunosc foarte bine ţările respective şi ce consider ei că ar fi bine să facem în respectivele ţări.

- Reporter: Cum au decurs discuţiile cu Taleb Rifai la Berlin, reprezentantul Organizaţiei Mondiale a Turismului (OMT)?

- Mircea Titus Dobre: Cu Taleb Rifai discuţiile nu pot fi decât într-un singur sens, şi anume acela pozitiv. Nu există niciodată o discuţie cu domnul Rifai care să fie ceva negativ. Este o persoană foarte deschisă, eu m-am înţeles foarte bine cu dânsul. I-am expus punctul de vedere, principalul punct de vedere este faptul că noi trebuie să avem un membru în consiliul director. Am deţinut preşedinţia OMT la un moment dat, acum nu mai avem niciun reprezentant şi cred că România la ora actuală are un cuvânt greu de spus în ceea ce priveşte turismul european, pentru că, pentru guvernul acesta, turismul reprezintă o ramură prioritară a economiei româneşti. Au înţeles acest lucru şi chiar s-au bucurat. În acelaşi timp trebuie să ne gândim că România poate să fie o destinaţie turistică pe 365 de zile. Nu discutăm doar despre litoral sau doar despre anumite destinaţii. Trebuie să ne gândim la România ca la un întreg. Dar asta se poate face împreună doar cu unităţile administrativ-teritoriale şi nu doar prin Ministerul Turismului sau printr-o instituţie centrală a statului.

- Reporter: Cât ar putea dura discuţiile, procedurile pentru acest post la OMT?

- Mircea Titus Dobre: Alegerile sunt în septembrie, în China. Până în septembrie, fiecare ţară îşi depune candidatura. Pot fi foarte mulţi candidaţi. Este o chestiune care ţine de fiecare ţară, cum reuşeşte să îşi impună un candidat, să discute cu alţi colegi din alte ţări, în aşa fel încât să susţină candidatul nostru.

- Reporter: În ipoteza în care un român este numit în boardul OMT, cum ar ajuta acest lucru România?

- Mircea Titus Dobre: Se leagă nişte relaţii. În momentul în care ai un reprezentant extern la asemenea nivel, cred că se deschide foarte mult drumul spre România ca destinaţie turistică. Dar cu o floare nu se face primăvară. Pe turism, pentru că e un domeniu pozitiv al oricărui stat, nu trebuie să existe niciun fel de parti-pris. Vreau să promovăm mai multe destinaţii, nu doar o singură zonă din ţară. Trebuie să punem accent pe toată ţara. Eu aşa o văd, o Românie 365 de zile pe an. Aşa cum am spus, cred că turismul în România poate să fie pe un an de zile, ţinând cont de faptul că nu cred că există judeţ în România care să nu poate să ofere din punct de vedere turistic.

- Reporter: Şi pe ce atracţii turistice sau destinaţii ar tebui să mizeze România să aducă şi mai mulţi turişti străini?

- Mircea Titus Dobre: Avem de toate. Mergem în partea de sud-est, unde discutăm despre un litoral, care acum cu toate investiţiile private care s-au realizat, avem o staţiune, Mamaia, care putem să discutăm că este o zonă de distracţie. Avem partea de sud a litoralului, unde putem să discutăm despre un turism de familie. Apoi mergem mai sus, spre Delta Dunării, unde poate fi o chestiune în acelaşi pachet cu litoralul, pe perioada verii. Apoi intrăm în zona centrală a ţării, şi nu numai, unde avem de toate, cultură, istorie, balneo. Mergem pe partea de nord-est unde avem Bucovina, Moldova, mergem în nord, Maramureşul. Avem zone pe care să le vizităm, zona de sud puem să discutăm despre drumuri ale vinului, s-a dezvoltat foarte mult vinificaţia. Deci România oferă orice din punct de vedere turistic. Pe zona de balneo nu mergem doar pe partea de recreere, ci mergem pe o chestiune de cură, pentru că se ştie foarte clar ce fel de resurse natural avem şi ce pot face ele. Adică avem un avantaj foarte mare în faţa celorlalte ţări care oferă în zona balneo doar partea de recreere şi doar atât.

- Reporter: Care ar fi planurile Ministerului în ceea ce priveşte promovarea externă a României?

- Mircea Titus Dobre: Noi suntem la momentul în care vrem să creem din punct de vedere unitar şi coerent această strategie. Dar întâi vrem să cream un temei legal. Acel temei legal se numeşte Organizaţia de Management al Destinaţiilor. Aceste organizaţii sunt nişte ONG-uri, care sunt la nivel micro, şi aici mă refer la o singură entitate, un consiliu judeţean, apoi, unde sunt mai multe unităţi administrativ-teritoriale, respectiv mai multe consilii judeţene, şi la nivel macro, unde este un OMD central, care este un organism national, care este în concordanţă cu toate acestea şi într-o relaţie de pe aceeaşi linie cu celelalte OMD-uri de la celelalte niveluri inferioare. Aceste ONG-uri vor avea o participare 50% privată-50% de stat, în aşa fel încât deciziile – şi aici vorbim şi despre cheltuirea taxei de promovare, care există la nivel de consilii locale sau consilii judeţene – să fie cu încrederea tuturor care fac parte din acest OMD. Şi trebuie făcută o strategie unitară în ceea ce priveşte cheltuirea acestor bani, pentru că sunt banii celor privaţi. Şi când vorbim de banii celor privaţi, eu cred că statul trebuie să discute aceste lucruri cu cei din zona private. Şi atunci să fie o chestie coerentă şi liniară, să nu mai fie tot felul de discuţii mai mult sau mai puţin plăcute în ceea ce priveşte partea de promovare. Cât sunt ministru în această funcţie, va fi o colaborare strânsă cu cei din zona private. Pentru că la ora actuală în turism, aproximativ 99% din investiţii sunt private. Pe noi ne interesează doar să facem politici publice, dar aceste politici publice şi în general partea de acte normative le vom pune la dispoziţie şi vom discuta cu cei care reprezintă zona privată a acestui domeniu de activitate.

- Reporter: Apropo de consultările cu sectorul privat, susţineţi fondul privat de asigurare în turism, propus de ANAT? Aţi avut discuţii?

- Mircea Titus Dobre: Noi la ora actuală, după cum ştiţi, suntem în preinfringement datorită faptului că nimeni nu a făcut niciun pas, cel puţin în ultimul an de zile, de introducere a directivei în ceea ce priveşte garantarea pachetelor de servicii turistice. Noi până la sfârşitul anului trebuie să elaborăm un proiect de lege sau o modificare a legii existente legat de această garantare de pachete de servicii turistice, aici este o discuţie mult mai amplă. Putem să discutăm de mai multe tipuri de garantare a acestor pachete de servicii: este fondul de garantare de care aţi vorbit, putem să discutăm despre o poliţă de asigurare, putem să discutăm despre un depozit bancar, scrisoare de garanţie bancară şi sunt tot felul de instrumente financiare pe care le putem pune în vedere celor care vând aceste pachete de servicii turistice. Şi anul acesta, dar şi anul trecut, direcţia generală de control din cadrul ministerului a luat nişte decizii importante în ceea ce priveşte partea aceasta de a manageria situaţiile vizavi de ce înseamnă situaţiile din turism. Au fost şi cazuri mai puţin fericite, peste 1.200 de agenţii au rămas fără licenţă pentru că nici măcar nu au venit să îşi prezinte documentele.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.