Google, divizie a grupului Alphabet, va plăti 75 de milioane de dolari, pe parcursul a trei ani, unui grup de publisheri de ştiri francezi, pentru a încheia un litigiu referitor la drepturile de copyright desfăşurat pe parcursul a peste un an, potrivit documentelor văzute de Reuters, un acord considerat însă de un sindicat profesional ca fiind nedrept.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Unul dintre cele două documente este un acord cadru care prevede că Google va plăti anual 22 de milioane de dolari unui grup de 121 de publicaţii de ştiri naţionale şi locale din Franţa, după semnarea unor acorduri de licenţiere individuale, cu fiecare dintre ele.

Al doilea document este un acord potrivit căruia Google acceptă să plătească 10 milioane de dolari aceluiaşi grup de publisheri în schimbul angajamentului lor de a pune capăt litigiilor actuale şi viitoare legate de pretenţiile de copyright pe parcursul acordului de trei ani.

Google a refuzat să comenteze. Compania de tehnologie şi publisherii au anunţat luna trecută că au ajuns la un acord, dar fără să publice termenii financiari.

”Aceste acorduri opace nu asigură un tratament conrect pentru toţi publisherii de ştiri, întrucât formula de calcul nu este făcută publică”, a afirmat în această săptămână sindicatul publisherilor independenţi de ştiri online Spiil.

Sindicatul a afirmat că regretă că profesia nu a oferit un front unit în discuţiile cu Google.

L’Alliance de la presse d’information generale (APIG), grupul de lobby care a semnat acordul cu Google, nu a fost disponibilă pentru comentarii.

Pentru a primi o parte din cei 22 de milioane de dolari care vor fi împărţite între editori, fiecare organizaţie va fi obligată să semneze un acord individual de licenţiere cu Google.

Sumele variază de la 1,3 milioane de dolari pentru cotidianul francez Le Monde, până la 13.741 dolari pentru editorul local La Voix de la Haute Marne, arată documentele.

Documentul nu specifică modul în care sunt calculate aceste sume.

Publicaţiile naţionale Le Monde, Le Figaro şi Liberation şi grupurile lor respective au negociat o sumă suplimentară de aproximativ 3 milioane de euro (3,6 milioane de dolari) pe an pentru fiecare, în special printr-un acord convenit în noiembrie de a vinde abonamente prin Google, a spus o sursă apropiată de această chestiune.

Şeful grupului Le Monde, Louis Dreyfus, a refuzat să comenteze. Şeful Liberation Denis Olivennes şi reprezentanţii Le Figaro nu au fost disponibili imediat pentru comentarii.

Conform condiţiilor acordului-cadru, membrii APIG se angajează, de asemenea, să utilizeze şi să alimenteze cu conţinut noul produs Google, Google News Showcase. Google News Showcase este atât un vehicul global pentru a plăti editorilor de ştiri pentru conţinutul lor online, cât şi un nou serviciu care le va permite editorilor parteneri să organizeze conţinutul şi să ofere utilizatorilor acces limitat la articole contra cost.

Reuters, o divizie a furnizorului de ştiri şi informaţii Thomson Reuters, a încheiat în ianuarie un acord cu Google pentru a fi primul furnizor global de ştiri al Google News Showcase.

Acordul urmează implementării în Franţa a unui nou tip de regulă a drepturilor de autor în conformitate cu o lege recentă a Uniunii Europene, denumită ”drepturi de vecinătate”. Acestea obligă Google şi alte platforme tehnologice mari să înceapă discuţii cu editorii pentru a le plăti pentru utilizarea conţinutului lor de ştiri online.

 Alţi editori francezi care nu fac parte din acord, cum ar fi ştirile 100% online şi editori specializaţi, au criticat acordul pentru că este opac, nedrept şi că nu respectă legea ”drepturilor de vecinătate”.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.