Omul de afaceri Dragoş Anastasiu a declarat joi, referitor la ancheta Consiliului Concurenţei privind agenţiile de turism, că legea Concurenţei are o serie de neajunsuri care permit abuzuri asupra antreprenorilor român, susţinând că ancheta în acest caz a fost cea mai traumatizantă experienţă din viaţa lui de antreprenor.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Consiliul Concurenţei a anunţat, la jumătatea lunii ianuarie că a amendat 13 agenţii de turim şi Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) cu amenzi totale de 11,42 milioane de lei (2,44 milioane euro) pentru coordonarea comportamentului pe piaţă. Investigaţia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurenţial al Tarom, potrivit autorităţii.

Anastasiu a explicat joi într-o conferinţă că ancheta a plecat de la o întâlnire între agenţi de turism, unde unii s-au exprimat cu privire la problemele din piaţă. Chiar şi doar această discuţie, una singură - spune Anastasiu - era suficientă pentru ca cei de la Consiliul Concurenţei să considere că toţi cei prezenţi acolo sunt vinovaţi.

"Legea Concurenţei nu se referă doar la efecte, ci şi la obiect. Dacă sunt mai mulţi agenţi la o masă, dintre care doi discută de salarii, preţuri etc., şi ceilalţi nu se ridică de la masă, anunţând că se delimitează, şi nu doar atât, nu ajung acasă şi nu trimit un email tuturor celorlalţi în care să spună "mă delimitez", o astfel de discuţie, chiar dacă nu are niciun efect, este pasibilă de pedeapsă. Legea este europeană, nu românească. Legea Concurenţei, în zona cartelurilor, nu ţine cont de efectele din piaţă", explică antreprenorul.

El susţine că nu a existat niciun efect al înţelegerilor dintre agenţii în piaţă şi că  niciun client nu a fost păgubit. Au existat vorbe, discuţii şi emailuri care au avut la bază teama de insolvenţă.

Deşi Consiliul Concurenţei a anchetat alianţele dintre agenţii pe chartere, Anastasiu spune că fără aceste alianţe produsele respective nu ar fi existat în România. "Fără alianţele acestea, nicio agenţie din România, cu mici excepţii, nu poate să organizeze singură un charter. Această practică e una europeană, nici măcar Consiliul Concurenţei nu spune că e o problemă cu ea, dar în astfel de alianţe se mai poartă discuţii. Unii sau alţii vin şi fac comentarii cu privire la politica comercială, iar astfel de discuţii sunt ilegale, chiar dacă doar participi la ele, iar la final sunt vinovaţi toţi şi nu se mai ţine cont de nimic, nici dacă eşti activ sau pasiv şi dacă te-ai delimitat în două rânduri, dar în şase nu, aşa cum am făcut eu", afirmă el.

Mai mult decât atât, dacă angajaţi de nivelul 2 sau 3 dintr-o agenţie de turism discută cu angajaţi de la altă companie concurentă, în sensul în care "am văzut că biletele voastre sunt cam ieftine", această discuţie, fără răspuns, dar fără delimitare, te duce la amendă doar pentru că ai participat la ea, adaugă antreprenorul. El recunoaşte că există acolo, în ancheta Consiliului, strict legat de litera legii, astfel de discuţii, dar au fost fără niciun efect.

El e nemulţumit şi de faptul că legea Concurenţei amendează companiile cu un procent din cifra de afaceri, deşi în cele mai multe ţări se ţine cont doar de "cifra de afaceri relevantă". Anastasiu a explicat că, deşi activitatea de turism e doar o parte din cifra de afaceri a Touring Europabus, printre care transport de persoane, export, taximetrie, închirieri de spaţii etc., în loc să fie amendată cu un procent doar din încasările din turism, mai exact doar din activitatea de chartere, a fost taxată pentru întregul volum de activitate.

"Această legislaţie aberantă permite abuzuri asupra antreprenorilor din România", afirmă omul de afaceri.

Acesta a explicat şi că la Consiliul Concurenţei există o echipă de investigaţie şi plenul, agenţiile anchetate primind de la ultimul câteva probe, respectiv mailuri. Firmele care îşi recunosc vina au discount la amendă. "Îţi fac un calcul de cât ar trebui să plăteşti, ţi se comunică nivelul şi circumstanţele agravante. Când ţi-au prezentat valoarea amenzii, poţi să îţi recunoşti vina sau nu. Dacă nu recunoşti, plăteşti oricum, şi anume suma mare, şi apoi te judeci, iar judecata durează 4-5 ani. Procentajul de câştig împotriva Consiliului Concurenţei e foarte mic, mai ales când există elemente de încălcare a legii. Iar la noi există, că nu spune nimeni că nu există. Şansele să câştigi în justiţie sunt minime, ci doar poţi să ceri diminuarea amenzii. Trebuie să dai mai întâi banii, toată amenda, şi te judeci 4-5 ani, iar dacă ai câştig de cauză recuperezi la final jumătate, sau dai jumătate, înghiţi în sec şi mergi mai departe", mai spune el.

Anastasiu susţine că ancheta Consiliului Concurenţei a fost cea mai traumatizantă perioadă a sa de antreprenor, şi nu se referă la bani, ci la logică şi la dreptate.

"A fost traumatizant şi vom trece cu capul sus, dar mă voi lupta ca Parlamentul României să schimbe cât se poate de repede această lege pentru a nu mai traumatiza inutil şi alţi antreprenori din România. Voi milita cât pot eu de mult în viitor. Alianţele vor continua pentru chartere, dar va trebui să ne urâm între noi. Asta e ideea care pleacă de la Consiliul Concurenţei, pentru că preşedintele instituţiei a venit la ANAT şi a spus că trebuie să curgă sânge între concurenţii din România. Asta e ideea, să nu existe alianţe. Trebuie să fie vânătăi", a încheiat el.

Consiliul Concurenţei a acuzat agenţiile de turism că nu au redus, sub un anumit nivel, preţul de vânzare către clienţi pentru produsele turistice şi/sau pachetele de servicii turistice comercializate.

”De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoţionale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărţit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creşterii preţului de vânzare”, se arăta în comunicatul Consiliului.

Amenzile au fost aplicate astfel: Aerotravel (amendă de 400.754,46 lei), Air Fla (amendă 9.618,91 lei), Corali Holidays (amendă 6.644,12 lei), Eximtur (amendă 685.116,14 lei), Fibula Air Travel (amendă 88.310,64 lei), Happy Tour (amendă 519.597,56 lei), Nova Travel (amendă 124.616 lei), Paralela 45 Turism (amendă 1.723.737 lei), Prestige Tours International (amendă 2.139.282,82 lei), Prompt Service Travel Company (amendă 186.084,73 lei), Rezeda World Travel (amendă 28.780,08 lei), Tez Tour (amendă 55.930 lei), Touring Europabus Romania (amendă 5.397.762,87 lei).

Christian’76 Tour a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă, potrivit autorităţii.

Totodată, companiile Aerotravel, Eximtur, Fibula Air Travel, Nova Travel, Paralela 45 Turism, Prompt Service Travel Company, Rezeda World Travel, Tez Tour, Touring Europabus Romania au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.

”Investigaţia va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurenţial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale”, anunţa autoritatea de concurenţă.

În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, ar fi interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice şi/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.

”ANAT şi-a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%. Totodată, Consiliul Concurenţei a impus ANAT obligaţia de a organiza şi derula acţiuni de instruire pentru agenţiile membre şi angajaţii acestora, pentru a cunoaşte reglementările din domeniul concurenţei şi, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurenţiale”, mai preciza Consiliul.

 

 

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.