SpaceX, compania fondată de Elon Musk în 2002, a devenit în prezent un pilon esenţial al accesului Statelor Unite în spaţiu, fiind evaluată la aproximativ 400 de miliarde de dolari. Însă drumul către această poziţie dominantă a fost plin de provocări, relatează CNBC.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

La început, Musk a folosit fondurile obţinute din vânzarea PayPal pentru a dezvolta prima rachetă a companiei, Falcon 1, într-o perioadă în care piaţa lansărilor spaţiale era dominată de United Launch Alliance (ULA), formată prin fuziunea Boeing şi Lockheed Martin.

Costurile ridicate percepute de ULA pentru lansările de sateliţi au creat o oportunitate pentru noul jucător, dar primele trei încercări de lansare ale SpaceX au eşuat.

Evenimente
25 septembrie - IMM-urile, oxigen pentru România (ediţia a IV-a)
13 octombrie - Oraşul meu acasă şi la birou (ediţia a IV-a)

Momentul decisiv a venit în 2008, când NASA a acordat companiei un contract de 1,6 miliarde de dolari pentru serviciile de aprovizionare a Staţiei Spaţiale Internaţionale. Ulterior, în 2014, SpaceX a câştigat un alt contract, de 2,6 miliarde de dolari, pentru dezvoltarea şi operarea navelor care transportă astronauţi. Aceste colaborări au salvat compania de la faliment şi au transformat-o într-un partener strategic al agenţiei spaţiale americane.

Astăzi, SpaceX domină piaţa globală a lansărilor spaţiale. În 2024, compania a realizat 134 de lansări orbitale, reprezentând 83% din totalul navelor spaţiale trimise în spaţiu, mai mult decât dublul rivalului său principal din China.

Rachetele Falcon 9 şi capsulele Dragon sunt acum mijloacele principale prin care NASA trimite astronauţi şi provizii către Staţia Spaţială Internaţională, în timp ce sateliţii Starlink au devenit esenţiali pentru furnizarea de internet în zone izolate şi în sprijinul aliaţilor SUA în timpul conflictelor.

SpaceX testează şi Starship, racheta considerată cheia planului american de revenire pe Lună, şi construieşte reţeaua de sateliţi spion Starshield pentru guvernul SUA, în baza unui contract de 1,8 miliarde de dolari. Chiar şi competitori direcţi, precum Amazon şi OneWeb, au ales să-şi lanseze sateliţii folosind rachetele SpaceX.

Specialiştii consideră că SpaceX a schimbat definitiv ecosistemul spaţial, reducând semnificativ costurile lansărilor şi deschizând drumul pentru o întreagă comunitate globală de companii care acum au acces la spaţiu.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.