Vânzările de vehicule electrice la nivel global au crescut în noiembrie în cel mai lent ritm din februarie 2024, pe fondul unei stagnări a pieţei din China şi al modificărilor de politici din Statele Unite, care au împins America de Nord către primul an de scădere a vânzărilor de vehicule electrice din 2019, relatează Reuters.
La nivel global, înmatriculările de vehicule electrice – un indicator al vânzărilor – au crescut cu 6% în noiembrie, până la puţin sub 2 milioane de unităţi. Ritmul este cel mai slab din ultimele nouă luni, potrivit datelor centralizate de consultanţa Benchmark Mineral Intelligence.
China, cea mai mare piaţă auto din lume, care reprezintă peste jumătate din vânzările globale de vehicule electrice, a înregistrat o creştere anuală de doar 3% în noiembrie, la peste 1,3 milioane de unităţi. Este cel mai redus avans anual din februarie 2024, semn al unei plafonări a cererii, pe fondul reducerii subvenţiilor guvernamentale spre finalul anului.
În America de Nord, situaţia s-a deteriorat accentuat. Înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 42% în noiembrie, la puţin peste 100.000 de unităţi, după o scădere similară în octombrie, odată cu expirarea programului de credite fiscale din SUA. Per ansamblul anului, piaţa nord-americană este în scădere cu 1%, fiind pe cale să înregistreze primul declin anual din 2019.
Europa rămâne un punct luminos pentru sector. Înmatriculările de vehicule electrice, inclusiv cele complet electrice şi hibride plug-in, au crescut cu 36% în noiembrie, depăşind 400.000 de unităţi.
De la începutul anului, vânzările sunt cu aproximativ o treime mai mari decât în aceeaşi perioadă din 2024, susţinute de programele naţionale de stimulare. În restul lumii, vânzările au crescut cu 35%, până la aproape 160.000 de unităţi.
”Pentru anul viitor, ne aşteptăm în continuare la o scădere a vânzărilor de vehicule electrice în SUA. Creditul fiscal a avut o influenţă extrem de mare asupra pieţei”, a declarat Charles Lester, manager de date la Benchmark Mineral Intelligence.
Încetinirea tranziţiei către mobilitatea electrică reaprinde dezbaterea privind obiectivele climatice. Organizaţiile din domeniul transportului electric avertizează că o adoptare rapidă a vehiculelor electrice este esenţială pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon. În acelaşi timp, producătorii auto şi guvernele au început să dea înapoi de la unele angajamente ecologice, invocând o adopţie mai lentă decât se anticipa, care riscă să afecteze locurile de muncă şi marjele de profit.
În Statele Unite, preşedintele Donald Trump a propus recent relaxarea standardelor de eficienţă a consumului de combustibil stabilite de administraţia anterioară, într-un nou semnal de retragere de la politicile de electrificare. În Uniunea Europeană, publicarea unor propuneri-cheie pentru sectorul auto, care ar putea slăbi interdicţia planificată pentru 2035 privind vânzarea de maşini noi cu emisii de CO2, a fost amânată pentru săptămâna viitoare.
În China, reducerea subvenţiilor guvernamentale este aşteptată să afecteze încrederea consumatorilor, amplificând presiunile asupra celei mai importante pieţe de vehicule electrice din lume.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.







