Consiliul Concurenţei recomandă reevaluarea legislaţiei privind transportul în regim de taxi şi a celei referitoare la transportul alternativ, astfel încât să ofere condiţii echivalente de concurenţă, chiar dacă sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementării. Autoritatea recomandă eliminarea limitării numărului maxim de autorizaţii taxi emise de autorităţile locale, eliminarea tarifelor maximale, eliminarea limitării geografice a activităţii şi încurajarea tranziţiei către vehicule nepoluante. De asemenea, Consiliul Concurenţei atrage atenţia că şi platformelor de intermediere ale transportului alternativ ar trebui să adopte un comportament care să vizeze interzicerea modificării tarifelor în timpul cursei fără acordul clientului,dar şi modificarea politicii de anulare a curselor astfel încât să existe condiţii echivalente pentru şoferi şi clienţi.
”Consiliul Concurenţei recomandă reevaluarea legislaţiei privind transportul în regim de taxi şi a celei referitoare la transportul alternativ, astfel încât să ofere condiţii echivalente de concurenţă, chiar dacă sunt tratate diferit din punctul de vedere al reglementării”, anunţă autoritatea de concurenţă.
Recomandarea autorităţii de concurenţă vine în urma finalizării studiului privind modul de funcţionare al pieţei serviciilor de transport în regim de taxi şi al pieţei serviciilor de transport alternativ.
„Uniformizarea, pe cât posibil, a cadrului legal, astfel încât atât transportatorii în regim de taxi, cât şi operatorii de transport alternativ să îşi desfăşoare activitatea pe piaţă în condiţii cât mai puţin restrictive, va conduce atât la reducerea costurilor nejustificate, cât şi la avantaje pentru consumatori, care vor avea, astfel, la dispoziţie mai multe opţiuni pentru a se deplasa”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
În acest context, Consiliul Concurenţei consideră necesară actualizarea reglementărilor aplicabile transportului în regim de taxi, printr-o liberalizare moderată şi adaptare la realităţile economice actuale. De asemenea, deşi într-o măsură mai redusă, şi legislaţia privind transportul alternativ necesită ajustări, în special pentru optimizarea modului de furnizare a serviciilor, cu respectarea principiilor necesităţii şi proporţionalităţii în reglementare.
Consiliul Concurenţei atrage atenţia că actualul cadru legislativ privind serviciile de taxi este perimat şi nu mai reflectă realităţile economice şi tehnologice.
Ca urmare, recomandă printre altele:
· Eliminarea limitării numărului maxim de autorizaţii taxi emise de autorităţile locale, deoarece restricţionează concurenţa şi limitează accesul noilor operatori pe piaţă, afectând în final şi consumatorul;
· Eliminarea tarifelor maximale: într-o economie de piaţă, preţurile trebuie stabilite liber, prin mecanismele cererii şi ofertei. În prezent, nu sunt identificate elemente obiective care să justifice menţinerea tarifelor maximale, aşa cum au fost acestea reglementate în urmă cu peste 20 de ani;
· Eliminarea limitării geografice a activităţii: Regula conform căreia taxiurile pot opera doar în localitatea de autorizare nu mai corespunde realităţilor urbane actuale. Deplasările între localităţi sau în zone metropolitane sunt frecvente, iar serviciile trebuie să răspundă acestei nevoi;
· Eliminarea obligativităţii afilierii la un dispecerat şi dotării cu staţii de emisie-recepţie: majoritatea comenzilor sunt preluate astăzi prin aplicaţii mobile, iar obligaţia de a plăti un serviciu neutilizat (dispeceratul) reprezintă un cost nejustificat şi o barieră concurenţială;
· Încurajarea tranziţiei către vehicule nepoluante prin reducerea sau eliminarea taxelor de autorizare pentru vehiculele electrice şi hibride, precum şi acordarea de scutiri fiscale temporare pentru maşinile electrice;
· Implementarea unui sistem informatic naţional dedicat serviciilor de taxi: ar permite urmărirea activităţii şoferilor şi curselor, contribuind la transparenţă, control şi siguranţa pasagerilor. O aplicaţie administrată de autorităţile de autorizare ar putea pune aceste informaţii la dispoziţia publicului.
Chiar dacă reglementările aplicabile transportului alternativ sunt mai recente, Consiliul Concurenţei consideră că şi acestea necesită ajustări punctuale, pentru a asigura eficienţa serviciilor. Astfel, autoritatea de concurenţă propune:
· Eliminarea limitării geografice: La fel ca în cazul taxiurilor, prestarea serviciilor doar în localitatea unde îşi are sediul sau domiciliul transportatorul limitează flexibilitatea operaţională şi accesul consumatorilor.
· Armonizarea criteriilor tehnice: Vechimea maximă a vehiculelor folosite în transportul alternativ ar trebui să fie aceeaşi ca în cazul taxiurilor.
· Îmbunătăţirea sistemelor informatice: Aplicaţiile de intermediere ar trebui să permită identificarea şi sancţionarea eficientă a şoferilor care încalcă legislaţia sau standardele platformei.
Recomandări privind comportamentul platformelor digitale
Consiliul Concurenţei atrage atenţia că şi platformelor de intermediere ale transportului alternativ ar trebui să adopte un comportament care să vizeze:
· interzicerea modificării tarifelor în timpul cursei fără acordul clientului: modificarea unilaterală a preţului după începerea cursei şi debitarea automată a contului clientului fără consimţământul acestuia poate reprezenta o încălcare a normelor de ţin de protecţia consumatorilor, sau chiar, în anumite condiţii, a Legii concurenţei.
· modificarea politicii de anulare a curselor astfel încât să existe condiţii echivalente pentru şoferi şi clienţi.
· renunţarea la practicarea unor tarife standard diferenţiate pe zile/ore (ex. „tarif de oră de vârf”), în condiţiile existenţei deja a tarifului dinamic care variază în funcţie de cerere şi ofertă, interval orar, zi din săptămână etc. pentru a evita dubla aplicare a aceloraşi indicatori/factori asupra preţului.
Raportul preliminar al Studiului privind modul de funcţionare al pieţei serviciilor de transport în regim de taxi şi al pieţei serviciilor de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto poate fi consultat pe site-ul Consiliului Concurenţei.
Observaţiile şi propunerile pot fi trimise, până la data de 22 septembrie 2025.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.