Oficialii europeni se grăbesc să ajungă la un acord comercial cu administraţia Trump, în timp ce tot mai multe companii din regiune semnalează pierderi semnificative, chiar înainte ca noile tarife anunţate de SUA să intre în vigoare, relatează CNBC.
Preşedintele american Donald Trump a declarat la începutul lunii iulie că va impune un tarif de 30% pentru toate bunurile importate din Uniunea Europeană, începând cu 1 august. Deşi negocierile dintre Bruxelles şi Washington continuă, un acord comercial nu a fost încă finalizat. Între timp, UE pregăteşte măsuri de retorsiune în cazul în care SUA vor pune în aplicare aceste taxe.
Lovituri grele pentru industria auto şi bunurile de consum
Producătorii europeni de automobile se confruntă deja cu efectele tarifelor americane impuse în aprilie, de 25%, care au dus costul total al taxelor vamale pentru vehiculele din UE la 27,5%. Acum, SUA ameninţă cu o majorare la 30%.
Volkswagen a raportat o creştere a costurilor de 1,3 miliarde de euro doar în prima jumătate a anului, ca urmare a tarifelor. Profitul operaţional pe trimestrul al doilea a scăzut considerabil, iar compania şi-a redus estimările pentru întregul an.
Stellantis, care deţine mărci precum Dodge, Peugeot, Fiat şi Chrysler, a avertizat deja că se aşteaptă la pierderi de 2,3 miliarde de euro în primul semestru, din care 300 de milioane doar din taxe şi ajustări de producţie.
Volvo Cars a înregistrat la rândul său o scădere accentuată a profitului operaţional, iar producătorul german de articole sportive Puma a anunţat că va înregistra pierderi în 2025, invocând scăderea vânzărilor din cauza politicilor comerciale americane.
Producătorii de băuturi şi tehnologie, afectaţi la rândul lor
Remy Cointreau, producătorul francez de băuturi fine, şi-a revizuit în creştere estimarea privind impactul tarifelor din SUA, de la 25 milioane euro la 35 milioane euro pentru anul fiscal 2025–2026.
Nokia a anunţat marţi o reducere a prognozei de profit operaţional pentru 2025, de la 1,9–2,4 miliarde euro la 1,6–2,1 miliarde euro, invocând impactul cursului valutar şi tarifele americane, estimate între 50 şi 80 milioane euro (aproximativ 94 milioane dolari).
Producătorul german de camioane Traton a redus şi el aşteptările privind vânzările şi veniturile pentru acest an, citând scăderea cererii pe piaţa nord-americană şi incertitudinea legată de o posibilă majorare a tarifelor la 50% pentru importurile din Brazilia şi 30% pentru cele din UE.
Estimări incerte şi presiuni crescânde
Unele companii, precum Thales (Franţa), şi-au bazat estimările pe ipoteza unor tarife moderate de 10% din partea UE şi 25% din partea Mexicului, dar şi pe absenţa unor noi perturbări geopolitice. Or, acest scenariu pare din ce în ce mai incert, în contextul escaladării conflictului tarifar.
Potrivit analiştilor Citi, există indicii că unii exportatori europeni absorb momentan impactul tarifelor fără a creşte preţurile pentru consumatorii interni. Aceştia avertizează însă că efectele potenţiale asupra inflaţiei vor fi dezinflaţioniste, în special pe fondul aprecierii rapide a euro şi al ieftinirii importurilor din China.
Citi estimează acum o inflaţie de 0% pentru bunurile de bază în zona euro în anul 2026, ca urmare a acestor factori combinati.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.