Numărul navelor care tranzitează Strâmtoarea Ormuz, un punct strategic pentru aprovizionarea globală cu petrol şi gaze, a început să scadă, potrivit celei mai mari asociaţii de transport maritim din lume, Bimco. Reducerea traficului vine pe fondul temerilor tot mai mari privind extinderea conflictului din Orientul Mijlociu, după ce SUA au bombardat sâmbătă trei instalaţii nucleare majore din Iran, transmite CNBC.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

”Avem deja indicii clare că unele nave au întrerupt tranzitul prin strâmtoare”, a declarat Jakob Larsen, şeful departamentului de securitate al Bimco. El a avertizat că, dacă Iranul va începe să atace nave comerciale, numărul tranzitelor prin Strâmtoarea Ormuz se va reduce şi mai mult.

Strâmtoarea Ormuz leagă Golful Persic de Marea Arabiei şi este considerată una dintre cele mai importante rute energetice din lume.

În 2024 şi începutul lui 2025, aproximativ 20% din consumul global de petrol şi produse petroliere – dar şi 20% din gazul natural lichefiat (GNL), în special din Qatar – au trecut prin această rută, potrivit Administraţiei americane pentru Informaţii Energetice (EIA).

Reacţii ale companiilor de transport:

Nippon Yusen, unul dintre cei mai mari operatori de nave din lume, a implementat o politică ”de aşteptare” înainte de intrarea în strâmtoare, pentru a reduce timpul petrecut în Golf. Navele sunt puse în standby pentru una sau două zile, dacă programul de livrare permite.

Mitsui O.S.K. Lines, o altă companie japoneză, a transmis navelor să îşi limiteze prezenţa în zonă.

Hapag-Lloyd (Germania) continuă să opereze în strâmtoare, dar a declarat că ”situaţia este imprevizibilă şi se poate schimba de la o oră la alta”. Compania are planuri de urgenţă pregătite în cadrul sistemului său de management al crizelor.

Impact asupra pieţelor şi costurilor:
Andy Critchlow de la S&P Global a declarat că ritmul cu care tancurile petroliere intră în Strâmtoarea Ormuz ”s-a încetinit vizibil”. Unele companii producătoare de GNL au cerut transportatorilor să nu rămână în zonă şi să aştepte instrucţiuni suplimentare.

Peter Sand, analist-şef la Xeneta, a precizat că activitatea în Golful Persic şi Oceanul Indian continuă pentru moment, dar riscurile sunt evaluate de fiecare companie de mai multe ori pe zi. El a adăugat că costurile de asigurare au crescut din nou, în contextul în care Parlamentul iranian ar fi aprobat închiderea strâmtorii, chiar dacă decizia finală revine Consiliului Naţional de Securitate.

Închiderea Strâmtorii Ormuz, chiar şi temporară, ar putea duce la scumpiri masive ale energiei la nivel global, întârzieri majore în aprovizionare şi escaladarea tensiunilor geopolitice. SUA au cerut deja Chinei să intervină pentru a descuraja o astfel de măsură.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.