Platformele online de tipul celor operate de Google, Apple şi Amazon.com se vor confrunta cu noi reglementări europene pentru practicile lor de afaceri, autorităţile de la Bruxelles intenţionând să le restrângă influenţa uriaşă deţinută pe piaţă, relatează Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Comisia Europeană lucrează la noi reglementări destinate platformelor online precum site-urile de comerţ electronic, magazinele de aplicaţii şi motoarele de căutare, care vor cere companiilor să fie mai transparente în legătură cu modul în care ordonează căutările şi mptivele pentru care delistează unele servicii.

Propunerea vrea să elimine posibilele practici comerciale dăunătoare care au loc prin intermediul platformelor online şi să corecteze lipsa unor mecanisme care să protejeze micile afaceri care le utilizează pentru a intra în contact cu clienţii.

”Serviciile online de intermediere pot deţine o putere de negociere superioară în raport cu utilizatorii corporativi, ceea ce le permite să se comporte într-o manieră dăunătoare pentru utilizatorii corporativi respectivi”, se arată în proiectul obţinut de Reuters.

Iniţial, propunerea excludea motoare de căutare precum Google şi Bing, dar varianta actuală le include şi pe acestea, având în vedere impactul pe care poziţia unei companii în rezultatele căutărilor îl poate avea asupra veniturilor acesteia.

În iunie 2017, Comisia Europeană a impus Google o amendă record de 2,42 de miliarde de euro pentru că a favorizat serviciul de cumpărături propriu în rezultatele căutărilor, faţă de servicii concurente.

Conform propunerii Comisiei, operatorii motoarelor de căutare, magazinelor de aplicaţii şi site-uri de cumpărături cum este eBay, vor fi obligaţi să precizeze ”cei mai importanţi parametri care determină rezultatele căutărilor”.

Propunerea nu va obliga companiile să dezvăluie algoritmii, ci să ofere descrieri la nivel general, prin care să explice ”cum şi în ce măsură mecanismul de ierarhizare ţine cont de calitatea produselor şi srrviciilor oferite”.

Platformele online vor fi obligate să anunţe cu cel puţin 15 zile înainte schimbările termenilor şi condiţiilor şi să explice companiilor motivele, individualizate, pentru care au fost delistate sau suspendate, de exemplu din App Store sau Google Play.

Dacă operatorii de platforme online au servicii proprii care concurează cu alte companii pe platformele respective, de exemplu serviciul Google de comparare a serviciilor de cumpărături în listele de căutare, atunci termenii şi condiţiile trebuie să includă o descriere a oricărui tratament preferenţial pentru serviciul respectiv, inclusiv accesul la datele consumatorilor şi ierarhizarea rezultatelor căutărilor.

Propunerea Comisiei Europene ar putea fi publicată în aprilie, pentru a fi convenită cu guvernele statelor membre, iar apoi votată în Parlamentul European.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.