O instituţie nou-înfiinţată ca alternativă la sistemul de justiţie în cazul litigiilor dintre clienţi şi instituţiile financiare a început să funcţioneze, marţi, în România, cu finanţare de la bănci, ceea ce a generat controverse chiar la conferinţa de lansare, imparţialitatea noului organism fiind contestată de unii reprezentanţi ai asociaţiilor ce îi reprezintă pe clienţii nemulţumiţi de bănci.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB) se vrea a fi un organism independent, apolitic, nonprofit şi de interes public care să rezolve în mod echilibrat şi rapid neînţelegerile dintre bănci şi consumatori în afara instanţelor de judecată.

CSALB este condus de cinci membri de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Asociaţia Română a Băncilor (ARB), Banca Naţională a României (BNR), un membru desemnat de asociaţiile de consumatori şi un membru independent.

În prezent, CSALB are 12 conciliatori care vor analiza dosarele şi vor putea prezenta o soluţie de stingere a litigiului. În momentul în care se înregistrează dosarele, clienţii şi băncile pot opta pentru o soluţie cu titlu consultativ sau o soluţie impusă, aşa cum se procedează, spre exemplu, în cazul curţilor de arbitraj comercial.

În cazul în care soluţia propusă de conciliatorul CSALB este acceptată de părţi în 15 zile, ea devine definitivă şi executorie. În celălalt caz, în care părţile aleg de la început o soluţie impusă, nu se mai pot retrage din procedură, iar conciliatorul dispune definitiv o decizie care dobândeşte imediat titlu executoriu. 

Conferinţa de lansare a CSALB a stârnit controverse în special din cauza modului de finanţare. Centrul va avea un buget anual de 600.000 de euro, iar sumele vor proveni în special de la bănci şi instituţiile financiare nebancare (IFN), astfel că nu vor fi costuri pentru clienţi. Chiar şi aşa, unii consumatori spun că va exista o problemă de credibilitate a conciliatorilor, din moment ce CSALB este finanţat de bănci.

Daniel Teodorescu, iniţiatorul Grupului Clienţilor cu Credite în CHF de pe Facebook, prezent la conferinţa de lansare a CSALB, a contestat utilitatea şi imparţialitatea noului organism, folosind ca argument, printre altele,  faptul că nu a fost invitată niciuna dintre asociaţiile care îi reprezintă pe clienţii nemulţumiţi de bănci, precum Parakletos, Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) sau Asociaţia de Consiliere a Clienţilor Bancari şi a Asiguraţilor din România (ACCBAR). 

"Scopul ascuns este foarte simplu. Decât să cheltuie bani cu avocaţi şi cu procese, preferă să dea bani banca, se formează acest centru de soluţionare şi cheltuie mult mai puţin ca să încheie tot mai multe procese”, a afirmat Teodorescu.

Reprezentanţii CSALB au spus că mecanismul prin care băncile şi IFN-urile finanţează este dictat de ARB, iar algoritmul are în vedere cota de piaţă a fiecărei instituţii financiare şi de numărul litigiilor înregistrate.

“În epoca de entuziasm, de exuberanţă financiară toţi au greşit alimentând această exuberanţă financiară. România este la prima criză ciclică din ultimii 80 de ani. Am învăţat din această criză, sper, cum să le administrăm pe următoarele”, a declarat Bogdan Olteanu, viceguvernatorul BNR, care le-a urat băncilor “succes în a înlătura molozul reputaţional acumulat în perioada de entuziasm”.

CSALB a fost înfiinţat prin Ordonanţa de Guvern 38/2015, intrată în vigoare în septembrie 2015 şi care a transpus în legislaţie o directivă europeană pentru soluţionarea ca alternativă extrajudiciară a litigiilor dintre instituţiile financiare şi clienţi.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.