Negocierile dintre consumatori şi bănci se pot desfăşura în ciuda pandemiei de coronavirus, anunţă Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), care precizează că activitatea sa se derulează prin e-mail şi telefon, iar numărul de cereri şi de dosare formate în ultimele două săptămâni a fost apropiat de cel dintr-o perioadă normală. Unul dintre cazurile soluţionate în acest interval de timp este al unui consumator din Cluj, care a obţinut beneficii de apoximativ 11.500 de Euro prin restituiri de sume şi ştergerea unor comisioane.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

“Salutăm deciziile băncilor comerciale care au anunţat că vin în sprijinul consumatorilor afectaţi de criza  generată de virusul Covid-19. Totodată, le reamintim atât instituţiilor bancare şi IFN-urilor, cât şi consumatorilor, că CSALB dispune de infrastructura necesară prin care pot fi negociate şi alte măsuri individuale pentru consumatorii care întâmpină probleme în plata ratelor sau în derularea contractelor cu banca/IFN-ul. În opinia noastră, cea mai bună strategie în perioada aceasta dificilă este cea de deschidere către clienţi, către procesul de negociere, către modalităţile de soluţionare alternativă. Cu atât mai mult într-o perioadă de criză fără precedent în ultima sută de ani,  concilierea devine soluţia cea mai potrivită de ajustare a dificultăţilor apărute în derularea contractelor”, spune Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

În săptămâna când a fost decretată starea de urgenţă au fost înregistrate 36 de cereri şi s-au format 10 dosare de negociere cu consumatorii, cifre ca într-o săptămână normală, potrivit CSALB.

“În săptămâna când a fost declarată pandemia, CSALB a primit 30 de cereri din partea consumatorilor, iar băncile au format 14 dosare de negociere cu aceştia. În săptămâna când a fost decretată starea de urgenţă (16-20 martie), au fost înregistrate 36 de cereri şi s-au format 10 dosare. Într-o săptămână normală aveam aproximativ 40 de cereri şi 12 dosare formate după acceptarea cererilor de către bănci. De aceea, putem spune că activitatea noastră nu s-a modificat semnificativ până în acest moment. Acest lucru arată avantajul metodelor de negociere la distanţă, prin intermediul aplicaţiei IT de care dispunem din vara anului 2018 şi datorită mijloacelor online. De altfel, CSALB este şi entitate SOL (Soluţionare Online a Litigiilor), aşa cum cere Directiva europeană transpusă în Ordonanţa Guvernului 38/2015. Prin intermediul e-mailului şi aplicaţiei gestionăm peste 90% din numărul total de cereri trimise către Centru. Pe de altă parte, statistica arată că băncile au păstrat ritmul de acceptare a cererilor venite din partea consumatorilor, semn că departamentele SAL din băncile comerciale sunt în continuare la datorie şi încearcă să rezolve problemele semnalate de clienţii lor către CSALB”, spune Liviu Fenoghen, directorul CSALB.

De la începutul anului şi până pe 20 martie 2020, CSALB a primit 504 cereri din care s-au format până acum 141 de dosare de conciliere. În 2019, până pe data de 22 martie, CSALB primise 454 de cereri din care se formaseră 136 de dosare.

În plus, 41 cereri au fost soluţionate amiabil de către comercianţi după sesizarea CSALB (prin negociere directă, adică nu a mai fost deschis un dosar de conciliere). Anul trecut, până pe 22 martie, au fost soluţionate amiabil 46 de cereri.

De asemenea, un consumator din Cluj a luat un credit de nevoi personale cu ipotecă în anul 2008. A apelat la CSALB prin intermediul avocatului. Negocierile dintre el şi bancă au fost intermediate de conciliator prin telefon şi e-mail.

”În urma negocierii s-a obţinut restituirea comisionului de analiză dosar, restituirea comisioanelor de administrare credit încasate de instituţia bancară şi eliminarea pe viitor a acestui comision de administrare credit. În total, beneficiile pentru consumator sunt de 11.436 de euro. De la data înregistrării dosarului până la data când s-a pronunţat hotărârea au trecut doar 12 zile”, spun reprezentanţii CSALB.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicaţia online aflată pe site-ul instituţiei. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.