Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) ,prin care statul derulează programe guvernamentale cu garanţii de stat, inclusiv Prima Casă, a respins de la plată un număr tot mai mare de garanţii solicitate de bănci începând din 2013, subminând încrederea băncilor în garanţiile statului, arată caietul de studii "Intermedierea financiară: probleme şi posibile soluţii", coordonat de economistul-şef al Băncii Naţionale a României (BNR), Valentin Lazea.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Documentul arată că activitatea Fondului de Garantare a încetinit după un control efectuat de Curtea de Conturi, care, prin Decizia nr. 1/2013, a constatat că FNGCIMM a acordat garanţii cu nerespectarea prevederilor legale.

Concret, Curtea de Conturi a interpretat într-o manieră proprie o prevedere dintr-o hotărâre de guvern, susţinând că aceasta ar împiedica Fondul să garanteze credite care au fost restructurate.

Evenimente
19 iunie Perspectivele macroeconomice şi fiscale ale României

Conform interpretării Curţii de Conturi, orice modificare a condiţiilor iniţiale de acordare a unui credit ar însemna un credit nou, având ca rezultat pierderea valabilităţii scrisorii de garanţie

"Ca rezultat al acestei interpretări a Curţii de Conturi, începând cu anul 2013 FNGCIMM a respins de la plată un număr tot mai mare de garanţii solicitate de bănci. Acest fapt a condus la subminarea încrederii instituţiilor de credit în garanţiile constituite de Fond, situaţie ce a contribuit la îngreunarea procesului de creditare", arată caietul de studii.

Datele prezentate în document arată că, în 2016, Fondul a refuzat băncilor la plată 360 de garanţii în valoare de 140,8 milioane lei şi a plătit 222 de garanţii în valoare de 86 milioane lei, în timp ce pentru 78 de garanţii în valoare de 66 milioane lei s-au găsit alte soluţionări.

De altfel, în perioada 2014-2016, valoarea garanţiilor refuzate la plată a depăşit valoarea garanţiilor plătite, o situaţie complet diferită de cea de până în 2012, când valoarea garanţiilor refuzate era mult mai mică - 6,9 milioane lei în 2011 şi 10,6 milioane lei în 2012.

Autorii caietului de studii propun, ca soluţie în acest caz, "modificarea HG nr. 1211/2001 de o manieră care să permită garantarea de către FNGCIMM, fără posibilitatea de interpretare, inclusiv a creditelor care au fost restructurate".

Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii (FNGCIMM) este o instituţie financiară nebancară prin care statul derulează programele de garanţii de stat, inclusiv pentru programul guvernamental Prima Casă. 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.