Airbus intensifică testarea unei noi tehnologii pentru aripi de avioane, în timp ce compania pune bazele unui succesor al celei mai vândute serii de aeronave A320, dar se confruntă cu necesitatea de reducerea a costurilor, transmite Reuters.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Ministrul britanic al Industriei, Nusrat Ghani, a inaugurat marţi o fabrică de tehnologie a aripilor în sud-vestul Angliei, pentru a ajuta la proiectarea şi construirea de aripi care sunt mai lungi, mai uşoare, mai subţiri şi cu vârfuri pliabile, pentru a zbura mai sustenabil.

”Este programul nostru de a pregăti tehnologiile de care vom avea nevoie pentru următoarea generaţie de avioane Airbus, oricare ar fi aceasta”, a declarat reporterilor Sue Partridge, şefa programului Wing of Tomorrow al companiei.

Inaugurarea vine în timp ce Boeing cercetează un concept alungit, ultra-uşor numit Transonic Truss-Braced Wings.

Alegerea proiectării aripilor şi a metodelor de producţie de către oricare dintre producători, împreună cu dezvoltarea motoarelor, vor modela competiţia aeronavelor până în a doua jumătate a secolului.

Surse din industrie estimează că Airbus cheltuie ”sute de milioane” de dolari pentru Wing of Tomorrow.

Oficial, cercetarea ar putea aduce beneficii oricărui proiect, dar toţi ochii sunt aţintiţi asupra unui succesor al A320 cu un singur culoar, despre care Airbus a spus că ar putea fi introdus între 2035 şi 2040.

”Este vorba despre pregătirea tehnologiei pentru un viitor produs cu un singur culoar, deci un produs cu o rată (de producţie) mare”, a spus Partridge despre un set de modele demonstrative.

El a mai spus: ”Trebuie să dezvoltăm tehnologii compozite pentru a reduce greutatea aripii, dar trebuie să fie la costul potrivit şi capacitatea de producţie potrivită”.

În prezent, cel mai bine vândut A320/321 şi Boeing 737 sunt fabricate din aluminiu, dar designerii cred că materialele compozite vor permite viitoarelor aripi să fie conice, în moduri noi, eficiente.

Principalul obstacol este faptul că piesele din compozit costă mai mult, un dezavantaj care este mai greu de recuperat la preţurile ridicate  ale A320 şi 737,  comparativ cu avioanele mai mari deja fabricate din materiale compozite.

Partridge a spus că Airbus discută cu cel puţin trei furnizori pentru a reduce costurile şi a fabrica piesele mai eficient.

Introducerea aripilor de carbon la avioanele cu un singur culoar poate necesita, de asemenea, o revoluţie a producţiei pentru a ţine pasul cu obiectivele de producţie care sunt în prezent de 10 ori mai mari decât pentru avioanele mari.

În prezent, compozitele aerospaţiale sunt fabricate în cuptoare sub presiune numite autoclave, care au nevoie de spaţiu şi energie.

Partridge a confirmat că Airbus studiază dacă să construiască aripi fără autoclave.

Până acum, doar un avion rusesc nou a folosit pe deplin această metodă pentru aripi, dar adaptarea acesteia la volumele Airbus sau Boeing ar necesita investiţii semnificative şi progrese în ceea ce priveşte costurile, spun analiştii.

Pe măsură ce aripile devin mai lungi, testele la fabrica Filton - unde a fost dezvoltat o parte din avionul anglo-francez Concorde - includ vârfuri de aripi pliabile pentru a intra prin porţile de parcare, amintind de Boeing 777X.

”Fizica ne spune că pentru a obţine o aripă mai eficientă din punct de vedere al consumului de combustibil, trebuie să fie mai lungă şi mai subţire. Asta înseamnă că trebuie să creştem întinderea aripii”, a spus Partridge.

Partridge a refuzat să spună când va alege Airbus între zeci de tehnologii pe care le testează, dar a spus că va fi pregătită pentru orice decizie de afaceri cu privire la un nou program.

Analiştii spun că lucrările la un model al anului 2035 ar trebui să fie lansate până în 2027-28.

Întrebat dacă noua tehnologie ar putea fi folosită pentru a moderniza modelele existente, cum ar fi A321, Partridge a răspuns ”da, teoretic”.

Surse din industrie spun că Airbus ar putea profita de o parte din cercetare dacă va continua cu o versiune a avionului mai mic A220.

Airbus nu a spus ce ar implica avionul, cunoscut intern ca ”A220 Stretch”, dar sursele spun că unul dintre scenarii necesită aripi noi şi motoare, pentru intrarea în serviciu nu înainte de 2030.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.