Grupul francez de sateliţi Eutelsat, considerat adesea rivalul european al reţelei Starlink a lui Elon Musk, a suferit miercuri o scădere accentuată la bursă, după ce Reuters a relatat că investitorul japonez SoftBank a vândut drepturi de subscriere în companie, relatează CNBC.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe X Distribuie pe Email

Acţiunile Eutelsat au scăzut cu peste 7% în prima parte a zilei, pentru ca la închidere declinul să se tempereze la 5,7%.

Potrivit informaţiilor Reuters, SoftBank a vândut 36 de milioane de drepturi, echivalentul a circa 26 de milioane de acţiuni, reprezentând aproximativ jumătate din participaţia sa în operatorul de sateliţi.

Eutelsat este proprietarul OneWeb, furnizor de internet prin satelit cu care a fuzionat în 2023, într-o încercare de a contracara dominaţia Starlink pe piaţă. Totuşi, grupul francez se confruntă cu dificultăţi în a recupera terenul pierdut: în timp ce Eutelsat are puţin peste 600 de sateliţi operaţionali, Starlink depăşeşte 6.750.

După o creştere spectaculoasă în martie, de peste 600%, alimentată de eforturile europene de întărire a suveranităţii tehnologice în contextul reducerii sprijinului militar american pentru Ucraina, acţiunile Eutelsat au pierdut ulterior peste 70% din valoare.

Compania este considerată esenţială pentru ambiţiile europene de autonomie tehnologică. În iunie, statul francez a condus o investiţie de 1,35 miliarde de euro în Eutelsat, devenind acţionarul principal, cu aproximativ 30% din capital.

Mişcarea SoftBank vine după ce, în noiembrie, gigantul japonez a vândut întreaga participaţie în Nvidia pentru a elibera capital necesar investiţiilor în OpenAI şi alte proiecte.

Fondatorul Masayoshi Son a declarat recent că vânzarea nu ar fi avut loc dacă SoftBank nu ar fi avut nevoie de fonduri pentru următoarea etapă a planurilor sale din domeniul inteligenţei artificiale.

Analistul Luke Kehoe (Ookla) a spus pentru CNBC că strategia SoftBank reflectă ”o monetizare agresivă” în întreaga sa linie de investiţii. În aceste condiţii, Eutelsat devine din ce în ce mai mult un element al infrastructurii europene de suveranitate digitală, şi nu o companie orientată spre creştere accelerată.

În timp ce Starlink rămâne dominant pe segmentul retail şi beneficiază de avantajul enorm al dimensiunii, Eutelsat îşi consolidează prezenţa în domenii cu valoare ridicată precum servicii guvernamentale, aviaţie, backhaul şi conectivitate de urgenţă.

Rămâne însă întrebarea dacă acest model B2B va genera profituri atractive după finalizarea valului actual de investiţii, şi dacă Europa va continua să finanţeze la scară mare un proiect menit să reducă decalajul faţă de Starlink.

Eutelsat nu a răspuns solicitărilor de comentarii. SoftBank a refuzat să comenteze.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.