Tabloul „Liliac pe satin verde”, pictat în 1885 de Theodor Aman, a fost vândut joi seară, în Licitaţia de Vară organizată de Artmark. Preşul de adjudecare a fost de 115.000 de euro.
Aman este recunoscut în special pentru peisaje, portrete şi scene istorice, însă natura statică este un gen pe care l-a îndrăgit şi în care, la fel ca şi în toate celelalte, a excelat. Primele sale încercări au abordat teme florale cu influenţe caravaggiste, remarcându-se prin atenţia la detaliu şi realism. În a doua etapă de creaţie, Aman a adoptat simbolismul baroc flamand, apelând la detalii care construiesc o poveste între privitor şi operă.
Lucrarea, ulei pe pânză, a fost estimată între 70.000 şi 120.000 de euro.
Al doilea cel mai bun preţ l-a realizat „Atmosferă diluată”, cca. 1960, de Ion Ţuculescu. Tabloul a fost adjudecat la 92.500 de euro, după ce a fost estimat între 40.000 şi 70.000 de euro.

„Atmosferă diluată” reuşeşte să înglobeze toate elementele definitorii perioadei abstractizate a lui Ţuculescu (1959-1960), de la cromatica puternică, pură, la emblematicele simboluri - troiţa, ochiul şi totemul. Bidimensionalitatea lucrării este dată de amplasarea pe vertical a elementelor figurative. Cele trei elemente sunt şi ele supuse unui proces de unificare, al cărui rezultat îl putem identifica cu imaginea totalizatoare şi dominantă a totemului - o invenţie a artistului, în care se regasesc influenţe de sorginte folclorică. Prin reprezentarea unui cuplu totemic, Ţuculescu subliniază funcţia magică a lucrării, motivele repetitive şi hipnotice ale acestuia fiind transpuse asemenea unui ritual vizual. Acest ritual reuşeşte să îndrepte aspiraţia gestului creator, de la estetic la realitatea pură, esenţială. Astfel, întreaga lume a imaginii şi obsesia gestului creator sunt regăsite în fiinţa totemului, un simbol al totalităţii lumii.
„Interior la Rucăr” (1870), ulei pe pânză de Nicolae Grigorescu, a fost cumpărat pentru suma de 47.500 de euro.

Întreaga imagine este pictată liber, fără descrieri de detalii, volume şi mase se constituie din materie picturală, asemenea unui lut întins şi modelat de sculptor. În stânga compoziţiei, un detaliu pictural ce se cere descoperit, marchează diferit imaginea: material esenţial de lucru al croitorului, fâşiile de textile mătăsoase, expuse pe o etajeră (un pat?) îi prilejuiesc lui Grigorescu o intercalare de tuşe colorate de o mare fineţe - rozuri, arămiu, verde-gălbui, alb.
Alte lucrări licitate au fost: „Scenă de gen (În casa negustorului)” de Corneliu Baba - la 46.000 de euro, „Pie fight”, de Adrian Ghenie - 32.500 de euro, „După ploaie la Băneasa”, de Ştefan Luchian - 25.000 de euro.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.