Renato Zanella, numit în funcţia de coordonator al Baletului Operei Naţionale Bucureşti la finalul lunii august, după plecarea lui Johan Kobborg din instituţie, a vorbit într-un interviu acordat Agenţiei de presă News.ro despre schimbările prin care a trecut compania, un ansamblu foarte mare, în comparaţie cu trendul european, ce are nevoie de o conducere puternică, şi a spus că a primit mai multe versiuni ale scandalului care a marcat instituţia în urmă cu câteva luni. În plus, coregraful a precizat că bunul mers al lucrurilor e dat de legătura dintre oameni, dar şi că a început să studieze limba română şi că se află aici ”în trecere”.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Coregraful Italian Renato Zanella, născut în Verona, în 1961, a început studiile de balet la şcoala locală, după care a studiat la Cannes, cu Rosella Hightower. În 1985, s-a alăturat baletului de la Stuttgart. În acelaşi an, Ioan Holender l-a numit Directorul Baletului de la Opera de Stat din Viena, unde a rămas până în 2005. A fost şi director al trupei naţionale de balet din Grecia.

Renato Zanella a preluat Baletul, alături de Gigel Ungureanu, care este directorul Corpului de Balet al ONB, şi are, la fel ca dirijorul Marcelo Mottadelli, coordonatorul muzical al instituţiei, atribuţii de director artistic.

Despre Corpul de Balet al ONB, Renato Zanella a spus că este un ansamblu mare, ce numără aproximativ 100 de persoane, spre deosebire de trendul european, care presupune reducerea numărului dansatorilor.

”În Europa, tendinţa e de reducere a ansamblurilor. Din cauza costurilor şi a altor motive. Compania de balet de aici este foarte mare. Suntem norocoşi. Având în vedere că sistemul de pensionare în România ajunge la 50 de ani în cazul dansatorilor, există un mare ansamblu. Suntem cam o sută, mai mult sau mai puţin”, a declarat Zanella pentru News.ro.

În plus, este un colectiv ”foarte internaţional”, a mai spus Zanella. ”Anul acesta au venit 20 de noi dansatori în companie, cei mai mulţi din străinătate, tineri, de la Viena şi Milano, de exemplu”, a completat coregraful.

Aceasta este a patra companie de balet pe care o conduce Renato Zanella. ”Înţeleg ce înseamnă să fie schimbate conducerea, stilul şi direcţia companiei. Este important că noi le-am garantat că lucrurile bune din repertoriu, tradiţia casei, vor fi respectate şi că îi vom duce într-o nouă direcţie. Cred că, pe lângă faptul că dansatorii iubesc să danseze, sunt mereu dornici pe lucrurile noi. De aceea, conceptul galei de balet aduce coregrafi care nu au mai fost niciodată aici, precum Millepied, Preljocaj, Manuel legris, Patrick de Bana, dar şi instituţii de care mi-ar plăcea pe viitor să ne simţim apropiaţi, cum sunt Opera din Paris, Scala di Milano, Wiener Staatballett, Ballet Nacional de Espana. De ce? Pentru că eu sunt un european convins şi cred că suntem privilegiaţi să lucrăm într-unul dintre statele Europei şi chiar în capitala lui. Ar trebui să ne conectăm la comunitate, din punct de vedere artistic, aşa cum făceam înainte de războaie, şi să avem un dialog cu adevărat artistic”.

Coregraful subliniază faptul că nu şi-a dorit nicio clipă să lase impresia că îi priveşte pe artişti de jos în sus sau de sus în jos. ”Cu toţii acceptă foarte încântaţi să facă parte, să urce pe scena de aici: «E foarte frumos să fii aici. E o clădire foarte frumoasă, mare». Trebuie să îi facem să simtă că nu îi privim nici de jos în sus, nici de sus în jos. Vrem să fim parte dintr-un dialog artistic pentru viitor”.

Compania de Balet reacţionează foarte bine, a mai afirmat italianul, este foarte disciplinată, iar dansatorii sunt foarte muncitori. ”Nu simt nicio vibraţie sau aspect negativ a ceea ce s-a întâmplat în trecut. Sunt un om cu experienţă şi ştiu că este nevoie de o conducere puternică şi de claritate. Lucrurile trebuie spuse aşa cum sunt. Dacă nu sunt clare şi nu sunt împărţite în mod democratic, atunci se poate întâmpla să apară nemulţumiri. Nu sunt informat 100% de ce s-a întâmplat aici. Ştiu lucruri generale. Am primit mai multe versiuni de la diverse grupuri de aici”, a mai declarat el legat de conflictele care au izbucnit la ONB în primăvara acestui an.

”Viaţa de teatru este făcută din asta. Viaţa e făcută aşa. În Europa de dincolo de graniţele României, se întâmplă aşa. Ştim că arta aduce asta”, a punctat coordonatorul Baletului. ”Este un proces prin care Opera devine mai puternică, prin care facem un pod spre vremuri mai bune”, a adugat el.

El este de părere că atunci când lucrurile într-o instituţie nu mai sunt făcute de oameni împreună, apar problemele. ”Lucrurile care s-au întâmplat aici sunt făcute de oameni. Noi facem asta împreună. În momentul în care nu mai putem face împreună, apar probleme”.

”Nu ne aflăm aici să murim. Suntem în trecere. Eu am patru copii şi ştiu că munca mea va fi a lor la un moment dat. Era mea în Opera voastră, că va fi de un an, doi sau zece nu contează, sunt aici să construiesc ceva, să fac un pas pentru generaţiile următoare. Toţi ar trebui să facem asta. Sunt onorat să lucrez aici. Din partea celor de aici - tehnicieni, muzicieni, artişti - nu am nicio senzaţie că nu sunt binevenit. Vor să comunice, să vorbească limba pe care o ştiu - de două săptămâni studiez româna -, mă simt bine aici şi când nu simţi nicio fricţiune eşti mai inspirat şi îţi doreşti să faci mai multe. Un început puternic este cel mai bun lucru care i se poate întâmpla Operei Naţionale Bucureşti”, a mai spus Zanella.

(Foto: Yiannis Velissaridis)
(Foto: Yiannis Velissaridis)

În opinia sa, Opera trebuie să fie transmisă din generaţie în generaţie. ”Cred că funcţia pe care o are Opera este să adopte un public cât mai larg. Nu am cunoscut încă publicul de aici, sunt puţin emoţionat de cum va fi întâlnirea de la finalul săptămânii. Asta este important. Am crezut întotdeauna şi sunt educat aşa - repertoriul companiei trebuie să îl facă pe tată să vină cu fiul şi pe fiu cu copiii săi. Trebuie să educăm publicul, să simţim că avem o viziune clară, ca ei să vină să viseze la basme, dar şi să fie şocaţi de o producţie foarte intelectuală, dificilă”.

”Arta trebuie să vină spre tine şi să te zdruncine”, a mai menţionat Zanella.

Gala Extraordinară de Balet, unul dintre cele două evenimente care deschid stagiunea 2016 - 2017 a ONB, va avea loc duminică, de la ora 19.00, şi va fi dirijată de Pietro Salvaggio - Italia, sub regia şi conceptul artistic al lui Renato Zanella.

Vor dansa, între alţii, Lauren Cuthbertson şi Federico Bonelli (The Royal Ballet, London), Esther Jurado (Ballet Nacional de España), Nicoletta Manni şi Timofej Andrijashenko (Teatro alla Scala di Milano), Cristina Dijmaru (Opera Naţională Bucureşti) şi Joaquin De Luz (New York City Ballet), Natasha Mair şi Davide Dato (Wiener Staatsballett).

Gala va cuprinde, între altele, fragmente din lucrările ”Lacul lebedelor”, ”Giselle”, ”Le Corsaire” şi ”Don Quijote”, şi se desfăşoară cu participarea Orchestrei şi Ansamblului de Balet al Operei Naţionale Bucureşti.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.