Gaep participă între 14 şi 16 aprilie la târgul internaţional de artă modernă şi contemporană miart 2023, de la Milano, cu lucrări noi sau recente de Răzvan Anton, Raluca Popa şi Ignacio Uriarte. După mai multe participări în secţiunea Emergent, aceasta va fi prima prezentare a galeriei în secţiunea principală, Established.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Răzvan Anton, Raluca Popa şi Ignacio Uriarte acţionează într-un câmp extins, în care desenul nu este doar o compoziţie de linii pe o suprafaţă plană, ci poate asimila strategii din alte medii de exprimare, precum fotografia, sculptura şi chiar muzica.

Printre lucrările din standul Gaep se află o selecţie de desene din noua serie Disegno Ricercato (I), pentru care Raluca Popa asociază o compoziţie pentru pian - „Musica Ricercata no. 1”, de Ligeti - şi o fotografie făcută de Brâncuşi în atelierul său, în jurul anului 1920, înfăţişând un grup de cinci sculpturi. Demersul artistei se bazează pe o încercare de înţelegere a acestor două surse aparent incongruente şi pe o cercetare a nuanţelor reprezentării lor prin desen şi prin manipularea ulterioară a acestuia - uneori, Popa taie şi împleteşte două desene pentru a realiza o singură lucrare. Departe de a traduce partitura lui Ligeti într-un desen sau fotografia lui Brâncuşi într-un desen ilustrativ, ea îşi propune să construiască ceva nou, „un tip de vas care să conţină mai multe tipuri de materialitate şi moduri de a exista”.

Prezentarea de la miart include, de asemenea, două lucrări de mari dimensiuni ale lui Răzvan Anton având ca punct de pornire Arhiva de Fotografie de Presă Minerva - o colecţie de peste 30.000 de imagini realizate de fotoreporteri de la două ziare clujene între 1960 şi 1990. Pe parcursul ultimilor şapte ani, artistul a folosit asemenea imagini de arhivă ca şablon pentru a excava, oarecum paradoxal, un înţeles ascuns de pe suprafaţa lor, cu ajutorul unei tehnici heliografice. El începe prin a satura foile de desen cu o haşură realizată cu un pix albastru simplu. Peste acestea suprapune un film transparent imprimat cu negativul imaginii de arhivă. La final, expune ansamblul la lumina soarelui, pe ferestrele atelierului lui din Cluj, timp de săptămâni sau luni, pentru ca imaginea să se developeze. În practica lui Anton, pe care artistul însuşi o descrie drept „contra-tehnologică”, timpul are răbdare.

Într-o epocă a instantaneităţii şi presiunii productivităţii, Ignacio Uriarte recurge la gesturi aparent ineficiente pentru a realiza desene ce presupun un efort vizibil. Lucrările lui, care amintesc de practicile riguroase ale Minimalismului şi Artei Conceptuale, oferă greutate unor materiale prozaice de birou (pixuri simple, hârtie în format standard, markere permanente, rigle etc.) şi unor acţiuni repetitive. În desenele selectate pentru această prezentare, artistul generează efecte sculpturale sau cromatice şi iluzia de mişcare doar prin linii drepte sau un scribble foarte precis.

Ajuns la ediţia a 27-a, miart va reuni 169 de galerii din 27 de ţări. Participarea Gaep este sprijinită de ICR. 

Răzvan Anton (n. 1980, trăieşte şi lucrează în Cluj-Napoca) a absolvit un master în desen la Camberwell College of Arts din Londra, după studii de licenţă şi master la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca. Lucrările lui au fost incluse în expoziţii la MGML – Match Gallery (Ljubljana, 2021), Motorenhalle/riesa efau (Dresda, 2019), Politecnico di Milano - Galleria del Progetto (Milano, 2019) şi Bienala Art Encounters (Timişoara, 2017), printre alte locuri. Gaep a prezentat două expoziţii personale ale sale: Studies of Gaze (2020) şi Mnemonics (2015). Anton a fost artist în rezidenţă la MuseumsQuartier din Viena şi la Casa de lângă Sinagogă, Mediaş, în cadrul proiectului Absenţa ca Patrimoniu/TRACES.

Raluca Popa (n. 1979, trăieşte şi lucrează în Berlin) a absolvit masterul în Arte Plastice la Byam Shaw, Central Saint Martins, University of the Arts London (2011), după studii de licenţă la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca (2003). Printre expoziţiile recente se numără: 22 Women Artists (Stations, Berlin, 2022), Goodbye, Sarotti! (Soft Power Project Space, Berlin, 2021), Abecedar 2012 (Ultima Arhivă & Tranzit Bucureşti, 2020), Viral Self-Portraits (expoziţie online, MG+MSUM, Ljubljana, 2020), How to Disappear (expoziţie personală, Gaep, Bucureşti, 2019), Artistic Enquiries into Plants (Tranzit Bucureşti, 2019) şi The Unknown Portrait of Brancusi (expoziţie personală, Europe House, Londra, 2016). A participat de două ori în bienalele de artă Sinopale (Sinop, 2022 şi 2017) şi Art Encounters (Timişoara, 2019 şi 2017).

Ignacio Uriarte (n. 1972, trăieşte şi lucrează în Valencia, Spania) a studiat artele la Centro de Artes Audiovisuales în Guadalajara, Mexic, după studii iniţiale în Administrarea afacerilor. Printre numeroasele lui expoziţii se numără solo show-uri la La Ciudadela (Pamplona, 2020), Kunstraum Lakeside (Klagenfurt, 2019), Museo ABC (Madrid, 2018), Leopold Hoesch Museum (Düren, 2018), Berlinische Galerie (2015), The Drawing Center (New York, 2013), precum şi în galerii din Madrid, Köln, Milano, Reykjavik şi Beijing. Gaep a prezentat două expoziţii personale ale sale: Sequential Operations (2022) şi Three Ways to Draw and One Way to Call for Attention (2019).


 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.