Bugete fără aprobare prin hotărâre de Guvern, inventariere formală, lipsa unor măsuri de rentabilizare a reţelei de cinematografe şi pierderi de peste 1 milion de lei din 11 săli funcţionale se numără între neregulile constatate de Curtea de Conturi în urma auditului realizat la Regia Autonomă de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor „Româniafilm” (RADEF) pe anul 2017.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

RADEF este entitate publică - regie autonomă, cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii, funcţionând sub autoritatea Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale. Adrian Mironescu este directorul general al RADEF.

Auditul efectuat în 2018 la RADEF a identificat ca deficienţă elaborarea şi fundamentarea proiectului de buget propriu. În perioada 2015 - 2017, Regia a funcţionat fără bugete anuale de venituri şi cheltuieli aprobate prin hotărâri de guvern, fiind doar aprobate prin hotărâri ale Consiliului de Administraţie.

Potrivit raportului public al Curţii, s-a constatat faptul că situaţiile anuale întocmite de RADEF pentru anii financiari 2016 şi 2017 nu oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare şi a performanţei entităţii în contextul în care acţiunea de inventariere a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii s-a finalizat ulterior datei depunerii situaţiilor financiare anuale de către Regie, în fiecare dintre cei doi ani.

Rezultatele inventarierii nu au fost înregistrate în contabilitate, RADEF nu a efectuat reevaluarea tuturor activelor de natura construcţiilor, fapt ce a dus la denaturarea situaţiilor financiare. 

Astfel, la 31 decembrie 2017, cele 120 de săli şi grădini de spectacol cinematografic, precum şi alte construcţii cu utilitate administrativă, în valoare de 30.966.000 de lei, evidenţiate în contabilitatea entităţii, sunt înregistrate fie la valoarea istorică, fie la valoarea reevaluată, denaturând soldul final al grupei de active fixe corporale.

Pentru anii 2015 şi 2017, entitatea nu şi-a îndeplinit obligaţia de a-şi supune situaţiile financiare auditului statutar, conform prevederilor legale, depunând situaţiile financiare fără rapoartele de audit aferente.

La 31 decembrie 2017, Regia avea înregistrat în soldul contului „Provizioane pentru deprecierea creanţelor” suma de 3.152.000 de lei.

Managementul RADEF nu a urmărit încasarea veniturilor proprii în sumă de 3.927.000 de lei, reprezentând chirii/ cote din profitul net şi penalităţi de întârziere, aferente contractelor de închiriere/ asociere în participaţiune, nerecuperate de la partenerii contractuali, aflate în termenul legal de prescripţie.

S-a constatat că Sistemul de control intern managerial nu este implementat, organizat şi exercitat la nivelul RADEF, activitatea de audit public intern nu a funcţionat în conformitate cu prevederile legale. În perioada auditată Compartimentul de audit intern a avut prevăzut în organigramele Regiei un post de auditor intern, iar acesta a fost ocupat în perioada 19.05.2016 - 19.01.2018.

În organigrama aprobată în şedinţa Consiliului de Administraţie din 19 decembrie 2017 şi valabilă de la 1 februarie 2018 nu se mai regăseşte Compartimentul de audit intern.

S-a mai constatat că inventarierea tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii a fost făcută formal, iar entitatea nu s-a asigurat că datele înscrise în situaţiile financiare anuale prezintă situaţia reală a patrimoniului şi că oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare şi a performanţei pentru exerciţiile financiare 2016 şi 2017.

RADEF are raportate în situaţiile financiare debite aflate în afara termenului de prescripţie pentru încasare în sumă de 5.286.000 de lei, din care 2.061.000 de lei în soldul contului „Clienţi” şi 3.225.000 de lei în soldul contului „Clienţi incerţi”.

RADEF nu a virat către bugetul de stat şi bugetele fondurilor speciale contribuţiile angajatorului şi ale asiguraţilor, în sumă de 5.797.000 de lei, constituite pentru drepturile salariale plătite în perioada 1 ianuarie 2015 - 31 decembrie 2017 (perioada verificată).

Regia se afla la data misiunii în procedură de insolvenţă şi, ca urmare, această sumă a fost cuprinsă în Tabelul creditorului ca obligaţie faţă de ANAF.

În condiţiile în care activitatea principală a Regiei este „proiecţia de filme cinematografice”, nu au fost luate măsuri de rentabilizare a reţelei de cinematografe.

Dintre cele 12 săli de cinematograf în funcţiune în anul 2017, la 11 săli de cinema s-au constatat pierderi în sumă totală de 1.175.000 de lei.

Din analiza structurii cheltuielilor s-a constatat faptul că ponderea cea mai mare o reprezintă cheltuielile pentru drepturi salariale acordate
personalului care îşi desfăşoară activitatea în sălile de cinema, fapt ce denotă că s-au acordat salarii fără a se avea în vedere veniturile realizate.

Regiei îi este recomandat, între altele, să fundamenteze şi elaboreze în termen bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul financiar următor şi să îl transmită spre aprobare MCIN, pentru a fi aprobat prin hotărâre de guvern; să extindă verificările asupra tuturor contractelor de închiriere şi asociere în participaţiune derulate şi recuperarea debitelor cu încadrarea în termenul legal de prescripţie, precum şi analiza cauzelor care au determinat acumularea debitelor şi, după caz, stabilirea persoanelor responsabile.

viewscnt

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.