Codul de reglementare a conţinutului audiovizual a fost modificat de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), care a votat, marţi, ultimele amendamente la proiectul aflat în dezbatere publică, după un an şi patru luni de la propunerea formulată de Radu Herjeu.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Codul de reglementare în audiovizual modificat a fost votat în unanimitate de membrii CNA prezenţi la şedinţă - Răsvan Popescu, Dorina Rusu, Radu Herjeu, Gabriel Tufeanu, Laura Georgescu, Monica Gubernat, Orsolya Eva Borsos, Valentin Jucan şi Florin Gabrea.

”Patru modificări cred că sunt cele mai importante. Prima este cea legată de obligativitatea radiodifuzorului de a contacta persoana despre care se vorbeşte în timpul unei emisiuni şi la adresa căreia s-au adus acuzaţii de invitaţi, deci obligativitatea de a o contacta şi de a o invita să intre în emisiune, cu posibilitatea să anunţe pe post dacă nu dă de persoana respectivă. A doua modificare este cea care introduce câteva elemente la protecţia minorului, cea cu actele de violenţă, care nu mai sunt doar repetate, pot fi şi grave sau de intensitate mare. Tot acolo mai este o modificare - nu mai este vorba doar despre limbaj şi comportament obscen, ci şi despre limbaj şi comportament vulgar şi trivial”, a declarat Radu Herjeu, în pauza şedinţei CNA, precizând că el a fost cel care a propus modificarea Codului, iar Valentin Jucan a supus-o la vot.

”O altă modificare apare în articolul privind defăimarea, cu cele două subcapitole - este interzis să faci afirmaţii defăimătoare la adresa unui grup pe baza componenţei sale şi a lucrurilor care îi leagă pe membrii acelui grup şi este interzis să faci astfel de afirmaţii la adresa unei persoane doar pentru că aparţine unui anumit grup. Şi interdicţia de a folosi minorii între 3 şi 15 ani în reclamele la alimente, deşi aşa cum a fost adoptat, eu cred că există o nuanţă. Articolul sună aşa: «nu se va încuraja». Nu este o interdicţie totală, depinde foarte mult de creativitatea publicitarilor de a face spoturi şi în aceste condiţii”, a adăugat el.

Membrii CNA au mai hotărât ca noul Cod de reglementare a conţinutului audiovizual să intre în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, cu excepţia articolului 117, care va intra în vigoare după şase luni.

”Ce s-ar întâmpla dacă toate televiziunile ar trebui să scoată toate reclamele în care apar copii? Probabil că ar avea o foarte mare problemă. Ei au nişte contracte cu agenţiile de publicitate care nu au nicio legătură cu CNA. În şase luni au timp să facă alte reclame, să comande alte reclame, să se întâmple ceva”, a explicat Radu Herjeu.

Membrul CNA a amintit că proiectul de modificare a Codului a fost pus în dezbatere publică în 26 septembrie 2016. ”În mod normal, el a fost 30 de zile (în dezbatere publică, n.r.), deci până pe 4 noiembrie. Noi l-am terminat pe 14 februarie”, a spus Radu Herjeu.

În şedinţa de marţi, şase membri CNA au votat o modificare la articolul 65, prin care se prevede că doar titlul, nu şi textele afişate pe ecran, trebuie să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment. Amendamentul a fost votat de Orsolya Eva Borsos, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu şi Dorina Rusu. Florin Gabrea şi Valentin Jucan au fost împotrivă.

Radu Herjeu a explicat că textele de pe ”crawl” pot furniza informaţii precum starea vremii şi ”nu ai cum să îi obligi (pe radiodifuzori, n.r.) să aibă legătură cu ce este pe ecran în acel moment”.

La articolul 66, alineatul 1, membrii CNA au votat o modificare ”mică, stilistică”, după cum a prezentat Radu Herjeu, adăugându-se expresia ”să fie” în text.

În forma votată aliniatul arată: ”În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”.

Membrii CNA au votat şi un al doilea aliniat al acestui articol, potrivit căruia prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare. În cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post, iar absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul sau moderatorul de asigurarea imparţialităţii.

Membrii CNA prezenţi la şedinţă au votat în unanimitate un amendament la primul aliniat al articolului 93, prin care se face trimitere la Legea nr. 363/2007 privind practicile privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Astfel, în urma modificării, aliniatul prevede: ”Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind practicile privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare”.

Cel de-al doilea aliniat al articolului 93 a fost reformulat, la propunerea PRO TV şi ARCA (Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale), care au considerat că este ambiguu. Modificarea a fost votată în unanimitate de mebrii CNA.

”Publicitatea care prejudiciază după criteriul de sex respectul pentru demnitatea umană, aducând atingere imaginii unei persoane în viaţa publică şi/ sau particulară, precum şi a unor grupuri de persoane este interzisă”, arăta forma iniţială a prevederii.

Reformulat, aliniatul arată că: ”Este interzisă publicitatea care prejudiciază după criteriul de sex respectul pentru demnitatea umană, aducând atingere imaginii unei persoane în viaţa publică şi/sau particulară, precum şi a unor grupuri de persoane”.

Membrii CNA au votat în unanimitate şi modificarea aliniatului 3 al articolului 93, pentru ca acesta să arate că: ”Este interzisă utilizarea în publicitate a situaţiilor în care persoanele, indiferent de apartenenţa la un sex, sunt prezentate în atitudini degradante, umilitoare şi cu caracter pornografic, inclusiv prin folosirea stereotipurilor de gen”.

În forma iniţială, aliniatul prevedea: ”Este interzisă utilizarea în publicitate a stereotipurilor de gen, a situaţiilor în care persoanele, indiferent de apartenenţa la un sex, sunt prezentate în atitudini degradante, umilitoare şi cu caracter pornografic”.

Printr-o altă modificare votată a Codului, articolul 117, alineatul 1, litera a, va arăta că între condiţiile pe care trebuie să le respecte publicitatea la produsele alimentare se numără aceea de a nu încuraja consumul de alimente prin folosirea în publicitate a minorilor cu vârsta între 3 şi 15 ani. Intervalul de vârstă modificată înlocuieşte varianta de ”până la 18 ani”. Amendamentul a fost votat de Florin Gabrea, Valentin Jucan, Orsolya Eva Borsos, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu, Răsvan Popescu şi Radu Herjeu. Dorina Rusu a fost împotrivă.

Membrii Consiliului au adoptat un amendament la articolul 120, astfel încât să fie prevăzut că: ”În publicitatea şi teleshopping-ul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avzate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau, notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006”.

Un alt amendament adoptat la acest articol prevede că în cadrul calupurilor publicitare ce promovează alimente radiodifuzorii trebuie să difuzeze alternativ şi mesajul de avertizare: ”Pentru o bună sănătate orală, spălaţi-vă pe dinţi de două ori pe zi”.

 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.