Casele de licitaţii Sotheby's, Christie's şi Artcurial din Franţa au înregistrat în 2016 rezultate crescute faţă de anul trecut, primele două obţinând peste 200 de milioane de euro încasări, potrivit unui bilanţ transmis News.ro de Artprice, lider mondial în informaţii despre piaţa de artă mondială.

Distribuie pe Facebook Distribuie pe Twitter Distribuie pe Email

Casele de licitaţie Christie’s, Sotheby’s şi Artcurial, care se află în fruntea pieţei de artă din Franţa, au anunţat rezultatele anuale în progres. 

An istoric pentru Sotheby’s

A fost un an istoric pentru casa Sotheby’s din Franţa, cu un rezultat record de la deschiderea sa în Hexagon, însumând 220 de milioane de euro, rezultatul tuturor vânzărilor. Casa de licitaţii a vândut cea mai scumpă operă de artă în Franţa, în 2016, "Squelette arrêtant masques", un tablou al belgianului James Ensor realizat în 1891 şi care a rămas în posesia aceleaşi familii timp de un secol.  

Recent descoperită, această lucrare în ulei de 30 de centimentri pe 50, a fost estimată între 1 şi 1,5 milioane de euro, dar a fost adjudecată pentru mai mult de 7,3 milioane de euro, stabilind un record mondial al artistului. 

O altă adjudecare istorică pentru Sotheby’s Franţa a fost la departamentul de artă contemporană (56,7 milioane de euro rezultatul anual). 

"Peinture 162 x 130 cm, 14 decembrie 1958", de Pierre Soulages, s-a vândut cu 5,22 milioane de euro la Christie's

Vânzarea a două pânze de Pierre Soulages şi noul record mondial înregistrat de Simon Hantaï au generat mai mult de 13,4 milioane de euro. Graţie casei Sotheby's, Pierre Soulages a semnat, pe 6 decembrie 2016, două cele mai bune adjudecări din istoria franceză, cu "Peinture 162 x 130 cm, 14 decembrie 1958", vândut cu 5,22 milioane de euro, şi "Peinture 195 x 130 cm, 7 martie 1958", vândut cu 3,7 milioane de euro. Soulages a realizat anul acesta a treia cea mai bună performanţă pentru Fine Art, urmat de Hantaï cu 1,5 milioane de dolari pentru pânza "M.A.4 (Mariale)". 

Sotheby’s Franţa se lasă şi anul acesta devansată de Christie’s, care afişează un rezultat anul de 244,6 milioane de euro. 

Christie’s rămâne numărul 1

Potrivit casei de licitaţie Christie’s, cele trei chei pentru reuşita pe piaţa de artă pariziană sunt: prestigiul provenienţei, calitatea înaltă a operelor şi faptul că acestea apar pentru prima dată pe piaţa de artă. 

Anul acesta, rezultatul societăţii (244,6 milioane de euro), înseamnă o creştere de 4,2% în raport cu 2015. Christie’s rămâne aşadar lider pe piaţa de artă franceză şi realizează a doua cea mai bună performanţă din istoria sa în Franţa, prima fiind în 2009, anul în care a fost scoasă pe piaţă faimoasa colecţie Yves Saint Laurent şi Pierre Bergé.

Reuşita casei se datorează mult colecţiilor importante scoase la vânzare: nu mai puţin de 12 au fost anul acesta, printre care cele deţinute de Zeineb şi Jean-Pierre Marcie-Rivière, de Claude Berri sau cele 12 sculpturi din bronz semnate Rembrandt Bugatti din colecţia Alain Delon. 

Site-ul Artprice citează opera lui Joan Miro din colecţia Bernard Monnier, vândută cu 2 milioane de euro, pe 20 octombrie, dar şi două figuri de Alberto Giacometti, din aceeaşi colecţie, estimate între 200.000 şi 300.000 de dolari, care s-au vândut în final cu 1 milion de dolari. De asemenea, peisajul pictat de Hans Arp din colecţia Louis Aragon, cedat în aceeaşi zi pentru suma de 458.500 de euro. 

"Man in Blue VII" (1954), de Francis Bacon, s-a vândut la Christie's pentru 6 milioane de euro

Însă cel mai bun rezultat pentru Christie's anul acesta ţine de vânzarea unei lucrări semnate Francis Bacon - "Man in Blue VII" (1954), o pânză care a fost achiziţionată pentru 6 milioane de euro. 

Succesul a fost asigurat şi de ultimele vânzări de artă contemporană din 7 şi 8 decembrie. Acestea au generat 16,6 milioane de euro, cu 84% din loturi vândute. 

Societatea de vânzări Artcurial nu are rezultate uimitoare. Ea reprezintă a treia piaţă pe podiumul francez, cu 200 de milioane de euro, o creştere de 10% faţă de 2015. 

Fondată în 2002, societatea Artcurial mizează pe dezvoltarea internaţională (cu o prezenţă, în special în Asia, Italia, Austria şi Germania). 44% din cumpărătorii de anul acesta sunt clienţi noi. 

În peisajul marcat de o concurenţă din ce în ce mai mare, Franţa constituie epicentrul pieţei de artă în Europa. Ea depăşeşte Germania şi Italia, devenind al patrulea pol al artei mondiale, clasându-se mult în urma Statelor Unite, Marii Britanii şi Chinei (inclusiv Hong Kong). 

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.