Festivalul internaţional de film documentar Astra Film Festival a premiat, sâmbătă seară, cele mai bune filme, pe lista de onoare a ediţiei 2025 aflându-se „Spre Vest, în Zapata” (r. David Bim, Cuba, 2025), „Dragul meu Théo” (r. Alisa Kovalenko, Ucraina, Polonia, Cehia - 2025) ori „Kabul, între rugăciuni” (r. Aboozar Amini, Olanda, 2025).
Două filme româneşti s-au numărat anul acesta printre cele care au câştigat marile premii ale festivalului: „Still Nia” (r. Paula Oneţ, 2025) şi „Viitor luminos” (r. Andra MacMasters, 2025).
Toate premiile au fost înmânate în cadrul unei Gale festive, prezentate de jurnalista Amalia Enache.
Cele mai bune filme din secţiunea România
În selecţia oficială a secţiunii competiţionale România au fost zece filme. Fiecare s-a bucurat de vizionări cu sala plină şi multe dintre ele au fost urmate de dezbateri interesante la care au participat realizatorii acestora. În final, două dintre au fost recompensate cu premii importante.
Premiul Astra Film pentru Cel mai bun film din competiţia românească, oferit de Voyo, i-a revenit filmului „Still Nia”, de Paula Oneţ. Motivaţia juriului: „Documentarul are curajul de a privi cu onestitate trauma dintr-o cultură care încă învaţă să o gestioneze. Filmul transformă o poveste grea într-o călătorie blândă şi senzorială, creând un spaţiu sigur în care spectatorul se poate cufunda, reflecta şi vindeca”.
Regizoarea Paula Oneţ i-a dedicat premiul Ştefaniei, personajul documentarului, de la care a învăţat că „procesul de vindecare e foarte sinuos şi e în regulă să acceptam că suntem cu toţii puţin sfâşiaţi pe interior”.
Regizoarea Andra MacMasters („Viitorul luminos”) a obţinut premiul pentru Cea mai bună regie a secţiunii competiţionale România. „Regizorul găseşte moduri empatice de a reinterpreta trecutul, pentru a ne provoca să privim diferit prezentul, amintindu-ne de tinereţe ca o forţă de rezistenţă. Juriul apreciază procesul laborios şi original al filmului de a pune în valoare imagini istorice uitate, celebrând viziunea unui cineast trecut cu vederea. Printr-un colaj poetic şi polifonie, regizorul transformă memoria în dialog”, au spus membrii juriului. Premiul, oferit de DACIN SARA, a fost înmânat de Copel Moscu.
„Este un film despre pace şi despre tinerii care cred ca acesta e cel mai mare ideal al omenirii”, a declarat regizoarea Andra MacMasters, care a dedicat premiul videografului Emilian Urse, „un mare pedagog fără de care acest film nu ar fi existat”.
Premianţii secţiunilor internaţionale
Secţiunea competiţională Voci emergente a avut în selecţia oficială 9 filme din ţări precum Liban, Paraguay, Irlanda, Cuba, Germania, Franţa, Olanda şi Croaţia. Premiul pentru Cel mai bun documentar al secţiunii, oferit de Astra Film şi înmânat de secretarul de stat Koppány Bulcsú Ötvös, a fost acordat filmului „Kabul, între rugăciuni” (Olanda, 2025), regizat de Aboozar Amini. Motivaţia juriului: „O portretizare nuanţată a unei lumi greu de pătruns şi de înţeles. Regizorul abordează povestea cu o deschidere totală şi fără judecăţi morale. Prin intermediul unei cinematografii de o frumuseţe remarcabilă, filmul reuşeşte să ofere o experienţă atât senzorială, cât şi senzuală, fiind în acelaşi timp, profund tulburător.”
„Munţii din jurul Sibiului îmi amintesc de Kabul”, a spus regizorul Aboozar Amini, care a mărturisit că îşi doreşte să facă într-o zi un film pe un subiect vesel din Afganistan, despre pofta de viaţă deschiderea şi ospitalitatea oamenilor de acolo. „Dar rănile războiului sunt adânci. Sunt peste 40 de ani de război şi e nevoie de recuperare”, a mai spus el.
Cel mai bun regizor din cadrul secţiunii competiţionale Voci Emergente a fost considerat, anul acesta, David Bim, autorul filmului „Spre Vest, în Zapata” (Cuba, 2025). Premiul, oferit de Institutul Cultural Român, a fost înmânat de scriitorul Florin Iaru. Motivaţia juriului: „Filmat alb-negru, filmul este construit din cadre lungi, de observaţie, cu o intervenţie minimă din partea autorului. Funcţionează ca o fereastră către o lume necunoscută, în care cele două jumătăţi se echilibrează ritmic, uman, imaginativ şi dramaturgic. Abordarea caldă şi profund umană a regizorului creează o îmbinare armonioasă între peisaje şi chipurile protagoniştilor, făcând să pară că acestea devin una. Personajele devin lumea, iar lumea devine personajele”.
Într-un discurs plin de emoţie şi de energie, David Bim a comparat munca unui regizor de film documentar cu cea a unui poet care scrie haiku-uri şi pentru asta are nevoie „să pună totul pe masă”. „Poeţii de haiku îmi arată că nu e nevoie de talent, iar eu nu sunt nici măcar talentat. Trebuie în schimb să fii pasionat, să ai credinţă şi să fii mereu la dispoziţie. (…) Principalul instrument al muncii tale trebuie să fie viaţa însăşi, iar lucrul cel mai bun care ţi se poate întâmpla, după ce ai terminat un film în care arăţi adevărul, realitatea, este ca tu să nu exişti pentru public. Când ai terminat ce aveai de făcut, nu mai eşti important. Ai fost doar un instrument. (…) Nu filmmakerii sunt importanţi, filmul e important şi voi sunteţi importanţi, oameni buni.”, a spus David Bim.
Secţiunea Europa de Est
În selecţia oficială a secţiunii competiţionale Europa de Est au fost 10 producţii din Georgia, Republica Moldova, Ucraina, Franţa, Danemarca, Republica Cehă, Statele Unite ale Americii şi Estonia. Premiul, oferit de Consulatul German şi înmânat de doamna consul Wiebke Oeser, a fost adjudecat de filmul „Dragul meu Théo” (Ucraina, Polonia, Cehia - 2025) regizat de Alisa Kovalenko. Motivaţia juriului: „Un documentar despre curaj şi sacrificiu personal. Dragostea pentru familie şi pentru ţară este motivaţia regizoarei de a-şi risca viaţa pe linia frontului. Filmul este un jurnal, o mărturie şi o scrisoare de dragoste de la o mamă către fiul ei, care îşi doreşte să trăiască într-o ţară liberă şi paşnică”.
„Îmi pare rău că nu pot fi la Sibiu”, a declarat regizoarea Alisa Kovalenko într-o înregistrare trimisă din Ucraina. „Acest premiu înseamnă foarte mult pentru mine şi pentru ţara mea, Ucraina, într-un moment în care vedem atacuri asupra civililor şi grădiniţe bombardate”, a mai spus ea şi a adăugat: „Sper ca toţi copiii noştri să trăiască într-o ţară liberă, să nu trebuiască să se ascundă de bombe”.
Secţiunile DocSchool şi DocShort
Juriul secţiunii DocSchool a avut de ales dintre cele zece filme care au concurat pentru titlul de Cel mai bun documentar, oferit de Fundaţia 9 - BRD în memoria lui Vintilă Mihăilescu, un mare prieten al acestui festival. Alegerea lor: „Planul necunoscut al lui Dumnezeu” regizat de Moritz Mueller-Preisser. Motivaţia juriului: „Acest film este un portret vizual remarcabil al unei familii moderne. Prin povestea unor personaje complexe şi în continuă evoluţie, regizorul prezintă o poveste personală despre depăşirea structurilor tradiţionale predefinite ale vieţii, pentru a profita la maximum de viaţă şi a-i întreţine pe cei dragi în condiţiile dorite. Prin povestea creativă şi precizia dramaturgică, această observaţie profund captivantă asupra unei familii particulare devine universală în mesajul său. În lumea divizată de astăzi, filmul oferă un exemplu excelent de depăşire a acestor diviziuni prin dorinţa de acceptare, grijă şi, în cele din urmă, iubire reciprocă.”
În declaraţia sa, regizorul Moritz Mueller-Preisser a ţinut să arate că este important să vezi întotdeauna ambele părţi ale unui conflict, detaliile, pentru că „realitatea nu are doar nuanţe de alb şi negru ci se află undeva între acestea, este cumva colorată”.
Noutate a acestei ediţii, secţiunea de scurtmetraje DocShort a avut 10 documentare în selecţia oficială. Premiul secţiunii, oferit de Uniunea Cineaştilor din România, a fost acordat filmului „67 de milisecunde” regizat de Fleury Fontaine „pentru integrarea inovatoare şi fluidă a tehnologiei în procesul narativ, deschizând noi perspective asupra narativelor documentare de investigaţie”, aşa cum se arată în motivaţia juriului. În scurtul său discurs, co-regizorul Galdric Fleury s-a arătat foarte bucuros pentru premiu şi mulţumit că filmul „poate fi văzut oriunde pe glob şi vocile victimelor din film pot fi auzite”.
Fondat în 1993, Astra Film Festival este cel mai longeviv festival de film din România şi unul dintre cele mai prestigioase evenimente de non-ficţiune din Europa. Este inclus pe lista scurtă a European Film Academy, având dreptul de a nominaliza direct la European Film Awards. AFF, proiect cultural strategic al Ministerul Culturii, este organizat de Astra Film, CNM Astra şi Fundaţia Astra Film, se află sub Înaltul Patronaj al Preşedintelui României, este co-finanţat de Primăria Sibiu şi susţinut de Consiliul Judeţean Sibiu.

Articolul de mai sus este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi un mail pe adresa abonamente@news.ro.







